JABOK:V1851 Úvod do muzikoterapie I. - Informace o předmětu
V1851 Úvod do muzikoterapie I.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2013
- Rozsah
- 0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Jana Zajícová (přednášející)
- Garance
- Jana Zajícová
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- V1851/A: Út 13:45–15:15 6, kromě Po 2. 9. až Ne 15. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 1. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 3. 1., J. Zajícová
V1851/B: St 13:45–15:15 6, kromě Po 2. 9. až Ne 15. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 1. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 3. 1., J. Zajícová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět se zabývá souvislostmi mezi vnitřním světem člověka (jeho prožíváním, emocemi, představami) a hudbou v různých formách, které přináší současnost i historie. Výuka probíhá podle pravidel práce ve skupině. Prostřednictvím jednoduchých zadání a jejich reflektování se studenti učí využívat edukační a terapeutický vliv hudby pomocí různých technik, jakými jsou hudební hry, skupinové a individuální improvizace na jednoduché nástroje, progresivní relaxace,imaginace aj. V souvislosti s praxí prvního ročníku jsou součástí lekcí také ukázky a nácvik muzikoterapeutické práce s dětmi. Cílem semináře je naučit se využívat hudby k rozvoji a harmonizaci osobnosti, k aktivizaci vnitřních sil a komunikaci, osvojit si základní poznatky a dovednosti v práci s muzikoterapeutickou skupinou a získat představu o možném využití terapeutického vlivu hudby při práci s dětmi.
- Osnova
- Možnosti a pravidla práce ve skupině, vymezení muzikoterapie, vývoj muzikoterapie, metody a formy muzikoterapie, techniky muzikoterapie, improvizace, interpretace, příprava muzikoterapeutického programu pro děti, relaxace a imaginace při hudbě, zdroje a využití receptivní muzikoterapie.
- Literatura
- Muzikoterapie :východiska, koncepty, principy a praxe. Edited by Jaroslava Zeleiová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 254 s. ISBN 9788073672379. info
- MORENO, Joseph J. Rozehrát svou vnitřní hudbu :muzikoterapie a psychodrama. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 128 s. ISBN 8071789801. info
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie : ve výchově, sociální práci a klinické praxi [Šimanovský, 2001]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 246 s. : i. ISBN 80-7178-557-1. info
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi : [zpěvník pro děti od 3 let]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
- LINKA, Arne. Kapitoly z muzikoterapie. Vyd. 1. Rosice u Brna: Gloria, 1997, 155 s., [2. ISBN 80-901834-4-1. info
- MAREK, Vlastimil. Tajné dějiny hudby : zvuk a ticho jako stav vědomí. Praha: Eminent, 2000, 214 s. : i. ISBN 80-7281-037-5. info
- Výukové metody
- Výklad s power-pointovými prezentacemi, aktivizující metody založené na participaci a kooperaci (práce ve skupině,ve dvojici), simulace a hry, vlastní prezentace zadaných témat, sebereflektivní metody a metody kritického myšlení.
- Metody hodnocení
- K zápočtu z předmětu Úvod do muzikoterapie je vyžadována aktivní a tvořivá účast na lekcích a splnění dvou praktických zadání během semestru.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2013/V1851