JABOK:S2071 Metody sociálních výzkumů I - Informace o předmětu
S2071 Metody sociálních výzkumů I
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. David Urban, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- V rámci Metod sociálních výzkumů I. se studenti se naučí odlišovat odborné a odborně popularizační články a zdroje, zorientují se v jejich stavbě (formální struktuře). Naučí se hledat, číst a interpretovat odborná zjištění s ohledem na kontext jejich získání. Vyzkouší si práci s databázemi a vyhledávání odborných zdrojů k zadanému tématu. Student se dokáže orientovat v odborném sdělení a vytvořit jeho shrnutí s odpovídajícím citováním zdrojů. Student se obeznámí s problematikou tvorby a konstrukce společenskovědního výzkumu, naučí se formulovat výzkumnou otázku a volit k ní adekvátní metodu sběru dat.
Student dovede odprezentovat před auditoriem výzkumné sdělení tak, aby sdělil podstatné informace.
klíč k zápisu do Moodlu:
denní studium: vyzkumy1_D
kombinované studium: vyzkumy1_K - Výstupy z učení
- Student bude schopen:
- odlišovat odborné a odborně popularizační články a zdroje
- orientovat se v jejich stavbě (formální struktuře)
- hledat, číst a interpretovat odborná zjištění s ohledem na kontext jejich získání
- používat databáze a vyhledávat odborné zdroje k zadanému tématu
- orientovat se v odborném sdělení a vytvořit jeho shrnutí s odpovídajícím citováním zdrojů
- rozumět, jak se konstruuje společenskovědní výzkum
- formulovat výzkumnou otázku a volit k ní adekvátní metodu sběru dat - Osnova
- 1. Co je to empirický výzkum a k čemu je užitečný?
- Cesty získávání a upevňování poznání.
- 2. Kde se můžeme seznámit s výsledky výzkumů?
- Odborná recenzovaná periodika, vědecké knihovny, databáze.
- Jak číst a psát odborný text? Zásady aktivního čtení. Struktura výzkumné stati. Publikační etika, citování zdrojů.
- 3. Kvantitativní a kvalitativní paradigma ve výzkumu.
- Klasifikace výzkumných metod. Validita a reliabilita měření.
- 4. Co můžeme zkoumat?
- Jazyk vědy - definice a operacionalizace. Přirozené systémy a jejich modely.
- Téma výzkumu a výzkumná otázka.
- 5. Etapy výzkumu
- Příprava a průběh kvalitativního a kvantitativního šetření. Hypotézy. Operacionalizace.
- Literatura
- povinná literatura
- SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 256 s. ISBN 978-80-7367-778-7. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost [Disman, 2000]. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
- doporučená literatura
- Metody pedagogického výzkumu :základy kvantitativního výzkumu. Edited by Miroslav Chráska. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 272 s. ISBN 9788024713694. info
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006, 332 s. ISBN 8024713624. info
- HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
- Výukové metody
- přednáška, cvičení, domácí úkoly
- Metody hodnocení
- DENNÍ STUDIUM:
- přítomnost na přednáškách a seminářích, plnění aktivit
- kvalita a včasnost zpracování zápočtových úkolů
- kontrolní testy
KOMBINOVANÉ STUDIUM
- přítomnost na kontaktní výuce, splnění aktivit v Moodlu (e-learning)
- kvalita a včasnost zpracování zápočtových úkolů
- kontrolní testy v Moodlu - Informace učitele
- Třídní kniha
DENNÍ STUDIUM:
7.9. Požadavky k zápočtu. Co je to empirický výzkum aneb jak se vyrábí znalost v soc. vědách. Cesty získávání fakt. Vlastnosti vědeckého poznávání (systematičnost, diferencovanost, objektivita, kontrolovanost). Praktické cvičení (Kdo z vás je dobrý student?
14.9. Praktické cvičení (Jak poznám, jestli je kvalita péče v daném domově pro seniory lepší/horší než v jiném?)
Kritéria pravdivosti a chyba I. a II. řádu. Výzkum jako poznávání neznámé krajiny: Příklad ze života výzkumníka. Příklady aplikovaných výzkumů.
21.9. Kde se můžeme seznámit s výsledky soc. výzkumů, odborná recenzovaná periodika - příklady, struktura, zaměření. Srovnání odborných a populárně naučných periodik. Struktura výzkumné stati (TAIMRD).
12.10. Struktura výzkumné stati (TAIMRD). Jak číst a psát odborný text. Trénink aktivního čtení a tvorba zápisu.
19.10. Psaní odborného textu. Slovníček základních pojmů. Elektronické zdroje a databáze. Publikační etika a citování zdrojů.
2.11. Příprava na zápočtový úkol - zpracování odborného výzkumného článku.
16.11. Jazyk vědy a definování. Validita a reliabilita. Kvalitativní a kvantitativní strategie ve výzkumu - úvod.
23.11.Metody a prezentace kvalitativních a kvantitativních dat.Standardizovaný rozhovor, standardizované pozorování, dotazník. Nestandardizovaný rozhovor, nestandardizované pozorování a jejich použití. Praktické cvičení.
30.11.kontrolní test na téma "kvalitativní a kvantitativní přístup ve výzkumu". Tvorba operačních definic.
14.12. Téma výzkumu, výzkumná otázka.
21.12. Formulace výzkumných otázek - trénink. Přirozené sytémy a jejich modely. Etapy výzkumu. v kvalitativním a v kvantitativním postupu.
4.1. Hypotézy a operacionalizace. Ročníková práce - tvorba otázek pro rozhovor.
KOMBINOVANÉ STUDIUM:
18.10. Úvod do kurzu a podmínky absolvování, představení kurzu v Moodlu. Co je to empirický výzkum a k čemu je užitečný, vlastnosti empirického výzkumu (systematičnost, diferencovanost, objektivita, kontrolovanost). Odborná recenzovaná periodika, databáze, struktura výzkumné stati, publikační etika a citování zdrojů.
12.11. Cvičení - definování a operační definice, typy výzkumů a formulace výzkumných otázek, systematičnost a diferencovanost v empirickém výzkumu, operační definice, hypotézy a výzkumné předpoklady
od 12.11. studenti procházejí jednotlivými kapitolami kurzu v Moodlu:
1. Co je to empirický výzkum a k čemu je užitečný? Cesty získávání a upevňování poznání.
2. Kde se můžeme seznámit s výsledky výzkumů? Odborná recenzovaná periodika, vědecké knihovny, databáze. Jak číst a psát odborný text? Zásady aktivního čtení. Struktura výzkumné stati. Publikační etika, citování zdrojů.
3. Kvantitativní a kvalitativní paradigma ve výzkumu. Klasifikace výzkumných metod. Validita a reliabilita měření.
4. Co můžeme zkoumat? Jazyk vědy - definice a operacionalizace. Přirozené systémy a jejich modely. Téma výzkumu a výzkumná otázka.
5. Etapy výzkumu. Příprava a průběh kvalitativního a kvantitativního šetření. Hypotézy. Operacionalizace. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2025/S2071