JABOK:S2071 Metody sociálních výzkumů I - Informace o předmětu
S2071 Metody sociálních výzkumů I
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. David Urban, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- S2071/D: Po 10:15–11:45 1, kromě Po 5. 10. až Pá 9. 10., kromě Po 26. 10. až Pá 6. 11., kromě Po 30. 11. až Pá 4. 12., kromě St 23. 12. až Ne 3. 1., A. Klimešová
S2071/K: Út 3. 11. 17:00–20:15 3, Út 1. 12. 17:00–20:15 elearning, A. Klimešová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- V rámci Metod sociálních výzkumů I. se studenti se naučí odlišovat odborné a odborně popularizační články a zdroje, zorientují se v jejich stavbě (formální struktuře). Naučí se hledat, číst a interpretovat odborná zjištění s ohledem na kontext jejich získání. Vyzkouší si práci s databázemi a vyhledávání odborných zdrojů k zadanému tématu. Student se dokáže orientovat v odborném sdělení a vytvořit jeho shrnutí s odpovídajícím citováním zdrojů. Student se obeznámí s problematikou tvorby a konstrukce společenskovědního výzkumu, naučí se formulovat výzkumnou otázku a volit k ní adekvátní metodu sběru dat. Student dovede odprezentovat před auditoriem výzkumné sdělení tak, aby sdělil podstatné informace.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen:
- odlišovat odborné a odborně popularizační články a zdroje
- orientovat se v jejich stavbě (formální struktuře)
- hledat, číst a interpretovat odborná zjištění s ohledem na kontext jejich získání
- používat databáze a vyhledávat odborné zdroje k zadanému tématu
- orientovat se v odborném sdělení a vytvořit jeho shrnutí s odpovídajícím citováním zdrojů
- rozumět, jak se konstruuje společenskovědní výzkum
- formulovat výzkumnou otázku a volit k ní adekvátní metodu sběru dat - Osnova
- 1. Co je to empirický výzkum a k čemu je užitečný?
- Cesty získávání a upevňování poznání.
- 2. Kde se můžeme seznámit s výsledky výzkumů?
- Odborná recenzovaná periodika, vědecké knihovny, databáze.
- Jak číst a psát odborný text? Zásady aktivního čtení. Struktura výzkumné stati. Publikační etika, citování zdrojů.
- 3. Kvantitativní a kvalitativní paradigma ve výzkumu.
- Klasifikace výzkumných metod. Validita a reliabilita měření.
- 4. Co můžeme zkoumat?
- Jazyk vědy - definice a operacionalizace. Přirozené systémy a jejich modely.
- Téma výzkumu a výzkumná otázka.
- 5. Etapy výzkumu
- Příprava a průběh kvalitativního a kvantitativního šetření. Hypotézy. Operacionalizace.
- Literatura
- povinná literatura
- SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 256 s. ISBN 978-80-7367-778-7. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost [Disman, 2000]. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
- doporučená literatura
- Metody pedagogického výzkumu :základy kvantitativního výzkumu. Edited by Miroslav Chráska. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 272 s. ISBN 9788024713694. info
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006, 332 s. ISBN 8024713624. info
- HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
- Výukové metody
- přednáška, cvičení, domácí úkoly
- Metody hodnocení
- - přítomnost na přednáškách a seminářích - aktivní účast v seminářích - rychlost a kvalita zpracování domácích úkolů
- Informace učitele
- Třídní kniha
DENNÍ STUDIUM:
7.9. Co je to empirický výzkum aneb jak se vyrábí znalost v soc. vědách. Vlastnosti vědeckého poznávání. Kritéria pravdivosti a chyba I. a II. řádu.
14.9. Vlastnosti empirického výzkumu (systematičnost, diferencovanost, objektivita, kontrolovanost). Výzkum jako poznávání neznámé krajiny: Příklad ze života výzkumníka. Příklady aplikovaných výkumů. Slovníček základních pojmů.
21.9. Kde se můžeme seznámit s výsledky soc. výzkumů, odborná recenzovaná periodika, databáze. Struktura výzkumné stati, publikační etika a citování zdrojů.
12.10. srovnání odborných a populárně naučných periodik, zásady a trénink aktivního čtení
26.10., 2.11., 16.11., 23.11., 30.11., 21.12. Moodle: studenti prochází kapitolami kurzu (Kvantitativní a kvalitativní paradigma ve výzkumu, Jazyk vědy, Přirozené systémy a jejich modely, Téma výzkumu a výzkumná otázka, Etapy výzkumu, Operační definování)
9.11. online (zoom): Opakování a dovysvětlení - reliabilita a validita, kvalitativní a kvantitativní paradigma ve výzkumu, uplatnění výzkumných metod u konkrétních výzkumných problémů prezenčně
7.12. prezenčně: Cvičení - definování a operační definice, typy výzkumů a formulace výzkumných otázek
14.12. online (Zoom): Cvičení - systematičnost a diferencovanost v empirickém výzkumu, operační definice, hypotézy a výzkumné předpoklady
KOMBINOVANÉ STUDIUM:
3.11. online (Zoom): Úvod do kurzu a podmínky absolvování, představení kurzu v Moodlu. Co je to empirický výzkum a k čemu je užitečný, vlastnosti empirického výzkumu (systematičnost, diferencovanost, objektivita, kontrolovanost). Odborná recenzovaná periodika, databáze, struktura výzkumné stati, publikační etika a citování zdrojů.
15.12. online (Zoom): Cvičení - definování a operační definice, typy výzkumů a formulace výzkumných otázek, systematičnost a diferencovanost v empirickém výzkumu, operační definice, hypotézy a výzkumné předpoklady
od 3.11. studenti procházejí jednotlivými kapitolami kurzu v Moodlu:
1. Co je to empirický výzkum a k čemu je užitečný? Cesty získávání a upevňování poznání.
2. Kde se můžeme seznámit s výsledky výzkumů? Odborná recenzovaná periodika, vědecké knihovny, databáze. Jak číst a psát odborný text? Zásady aktivního čtení. Struktura výzkumné stati. Publikační etika, citování zdrojů.
3. Kvantitativní a kvalitativní paradigma ve výzkumu. Klasifikace výzkumných metod. Validita a reliabilita měření.
4. Co můžeme zkoumat? Jazyk vědy - definice a operacionalizace. Přirozené systémy a jejich modely. Téma výzkumu a výzkumná otázka.
5. Etapy výzkumu. Příprava a průběh kvalitativního a kvantitativního šetření. Hypotézy. Operacionalizace. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2020/S2071