T123 Úvod do filozofie pro pomáhající profese

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
T123/DA: Po 5. 2. 13:45–15:15 5, Po 12. 2. 13:45–15:15 5, Čt 15. 2. 10:15–11:45 5, Po 19. 2. 13:45–15:15 5, Čt 22. 2. 10:15–11:45 5, Čt 14. 3. 10:15–11:45 5, Po 25. 3. 13:45–15:15 5, Čt 18. 4. 10:15–11:45 5, Po 22. 4. 13:45–15:15 5, Čt 2. 5. 10:15–11:45 5, Po 6. 5. 13:45–15:15 5, Čt 23. 5. 10:15–11:45 5, Po 27. 5. 13:45–15:15 5, Čt 30. 5. 10:15–11:45 5, O. Fischer
T123/DB: Po 5. 2. 13:45–15:15 5, Po 12. 2. 13:45–15:15 5, Čt 15. 2. 10:15–11:45 5, Po 19. 2. 13:45–15:15 5, Po 4. 3. 13:45–15:15 5, Čt 14. 3. 10:15–11:45 5, Po 25. 3. 13:45–15:15 5, Čt 4. 4. 10:15–11:45 5, Čt 18. 4. 10:15–11:45 5, Čt 25. 4. 10:15–11:45 5, Čt 2. 5. 10:15–11:45 5, Čt 9. 5. 10:15–11:45 5, Čt 23. 5. 10:15–11:45 5, Po 27. 5. 13:45–15:15 5, Čt 30. 5. 10:15–11:45 5, O. Fischer
T123/DC: Po 5. 2. 13:45–15:15 5, Po 12. 2. 13:45–15:15 5, Čt 15. 2. 10:15–11:45 5, Po 19. 2. 13:45–15:15 5, Po 11. 3. 13:45–15:15 5, Čt 14. 3. 10:15–11:45 5, Po 15. 4. 13:45–15:15 5, Čt 18. 4. 10:15–11:45 5, Po 29. 4. 13:45–15:15 5, Čt 2. 5. 10:15–11:45 5, Po 20. 5. 13:45–15:15 5, Čt 23. 5. 10:15–11:45 5, Po 27. 5. 13:45–15:15 5, Čt 30. 5. 10:15–11:45 5, O. Fischer
T123/K: Út 30. 1. 17:00–20:15 aula, Út 20. 2. 17:00–20:15 elearning, Út 12. 3. 17:00–20:15 aula, O. Fischer
Předpoklady
Hlavní cíl předmětu. Představit vybrané disciplíny filosofie. Těžit z nich pro studium sociální práce s důrazem na jejímu porozumění v konkrétním kulturním kontextu. Vstoupit do filosofického uvažování za pomoci četby. To vše na rovině: a) dějinné (znát základní historické souvislosti v rámci všeobecného přehledu studenta VŠ/VOŠ se znalostí politických, národnostních a kulturních souvislostí) b) metodicko-kritické (osvojit si základy komunikace a komunikační dovednosti, kritické (reflexivní) uvažování a práci s textem, určitou „metodickou“ skepsi ohledně hodnot, včetně kulturních, ochotu „ctít předpoklady“, rozlišit dojmy od vědění, jev od podstaty, subjektivní a objektivní přístup k věcem, reflexi vlastní zkušenosti a vlastních kulturních a národnostních specifik atd.) c) obsahové (osvojit si znalost pojmů, jmen a myšlenek vybraných filosofických oborů v historickém a hodnotovém kontextu).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz se sestává z úvodní společné přednášky a ze semináře (pro prez.studium), ve kterém se bude pracovat po skupinách (A,B,C) s texty. Cíl Kurz je zaměřen na využití filosofického myšlení v pomáhající praxi. Cílem je představit vybrané disciplíny filosofie mající spojitost se studiem teologie a sociální práce a přiblížit základní přístup filosofického myšlení za pomoci četby vybraných textů ve třech rovinách: - dějinné - metodicko-kritické (analytické uvažování, kritika, metodická skepse, ctění předpokladů, rozlišení subjektivních vjemů (dojmů, lidově řečeno od "mých názorů") od podstaty věci a její definice. Vztah subjektu a objektu. - oborově obsahové (znalost základních pojmů, jmen a klíčových myšlenek vybraných filosofických oborů)
Osnova
  • Tématické bloky výuky 1.Základy filosofického (logického) myšlení a úvod 2.Poznání 3.Politická filosofie 4.Metafyzika 5.Estetika 6.Heremeneutika 7.Filosofie výchovy
Výukové metody
Průběh Předmět se skládá z cyklu přednášek přibližující příslušné filosofické obory důležité pro další studium filosofických aspektů pomáhajících profesí, a z cyklu seminářů, ilustrujících témata zmíněná na přednáškách na vybraných textech. Přednáška - představení konkrétního filosofického oboru v kontextu tématickém i historickém (předmět, metoda, užití ) -vysvětlení hlavních pojmů tématu - rekapitulaci hlavních bodů a myšlenek důležitých pro přípravu ke zkoušce, upřesnění a doplnění studijní literatury - zadání seminárních textů a návod pro písemnou přípravu textu k semináři Seminář - je doplněním a prohloubením některých aspektů zmíněných na přednášce - je prostorem pro hledání, formulaci a výměnu kritických poznámek na dané téma - je příležitostí pro prezentaci některých zpracovaných zadaných seminárních textů
Metody hodnocení
viz aktuální informace v podrobném sylabu předmětu /el/JA10/leto2016/T123/op/
Informace učitele
Výběr z literatury - viz podrobný sylabus předmětu. Obecné úvody. *Fischer a kol. Úvod do filosofie. Praha: JABOK, 2008,2010. *Leissmann, K; Zenaty, K. O myšlení. Olomouc : Votobia, 1994. (zvlášť vhodné) * Popkin, R. H. Filozofie pro každého. Praha : Ivo Železný, 2000. *Bocheňski, J.M. Cesty k filosofickému myšlení. Praha, Academia, 2001. Pieper, J Co znamená filozofovat? Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2007 Blecha I. Filosofie. Základní problémy. Olomouc: Fin, 1996 (i novější) Raeper. W.; Smithová L. Úvod do světa idejí. Praha : Vyšehrad, 1994. (pouze jako úvod) Scruton R. Průvodce inteligentního člověka filosofií. Brno:Barrister&Principal, 2003.ISBN 80-85947-91-9 Weischedel, W. Zadní schodiště filosofie. Olomouc: Votobia, 1993. Anzenbacher, A. Úvod do studia filozofie. Praha : SPK, 1990. (náročnější na srozumitelnost) OSNOVA PŘEDMĚTU - obsah učiva PREZENČNÍ STUDIUM Obash učiva pro daný den výuky a skupinu: Přednáška/skup. A B C Logika/abc 1.2. 1.2. 1.2. Logika/abc 3.2. 3.2. 3.2. Estetika/abc 8.2. 8.2. 8.2. Est./a 10.2. Est./b 22.2. Est./c 24.2. Polit.fil./abc 1.3. 1.3. 1.3. Pol.f./abc 3.3. 3.3. 3.3. Metafyzika/abc 8.3. 8.3. 8.3. Met./a 10.3. Met./b 29.3. Met./c 7.4. Poznání/abc 12.4. 12.4. 12.4. Pozn./a 14.4. Pozn./b 26.4. Pozn./c 28.4. Hermeneutika.Fil.výchovy/abc 3.5. 3.5. 3.5. Herm.F.vých./a 10.5. Herm.F.vých./b 12.5. Herm.F.vých./c 17.5. Opakování./abc 19.5. 19.5. 19.5. Opak./náhr.term./předtermín 24.5. 24.5. 24.5. OSNOVA PŘEDMĚTU - obsah učiva KOMBINOVANÉ STUDIUM Obash učiva pro daný den výuky a skupinu: Út 2. 2. 18:45–20:15 aula Út 23. 2. 18:45–20:15 online So 27. 3. 13:00–16:15 elearning Út 30. 3. 18:45–20:15 elearning Út 6. 4. 18:45–20:15 aula
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2024/T123