JABOK:T123 Úvod do filozofie pro pomáhají - Informace o předmětu
T123 Úvod do filozofie pro pomáhající profese
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2017
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- T123/A: Po 6. 2. 15:30–17:00 5, Čt 9. 2. 12:00–13:30 5, Po 13. 2. 15:30–17:00 5, Čt 16. 2. 12:00–13:30 5, Po 13. 3. 15:30–17:00 5, Čt 16. 3. 12:00–13:30 5, Po 10. 4. 15:30–17:00 5, Čt 20. 4. 12:00–13:30 5, Po 15. 5. 15:30–17:00 5, Čt 18. 5. 12:00–13:30 5, Po 29. 5. 15:30–17:00 5, Čt 1. 6. 12:00–13:30 5, O. Fischer
T123/B: Po 6. 2. 15:30–17:00 5, Čt 9. 2. 12:00–13:30 5, Po 13. 2. 15:30–17:00 5, Po 6. 3. 15:30–17:00 5, Po 13. 3. 15:30–17:00 5, Po 3. 4. 15:30–17:00 5, Po 10. 4. 15:30–17:00 5, Po 24. 4. 15:30–17:00 5, Po 15. 5. 15:30–17:00 5, Po 22. 5. 15:30–17:00 5, Po 29. 5. 15:30–17:00 5, Čt 1. 6. 12:00–13:30 5, O. Fischer
T123/C: Po 6. 2. 15:30–17:00 5, Čt 9. 2. 12:00–13:30 5, Po 13. 2. 15:30–17:00 5, Čt 9. 3. 12:00–13:30 5, Po 13. 3. 15:30–17:00 5, Čt 6. 4. 12:00–13:30 5, Po 10. 4. 15:30–17:00 5, Čt 27. 4. 12:00–13:30 5, Po 15. 5. 15:30–17:00 5, Čt 25. 5. 12:00–13:30 5, Po 29. 5. 15:30–17:00 5, Čt 1. 6. 12:00–13:30 5, O. Fischer
T123/D: Rozvrh nebyl do ISu vložen. O. Fischer, jen pro studenty kombinovaného studia ETF - Předpoklady
- Bez předpokladů
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Pojetí výuky pět bloků kurzu se sestává z úvodní společné přednášky a ze semináře (pro prez.studium), ve kterém se bude pracovat po skupinách (A,B,C) s texty. Cíl Kurz je zaměřen na využití filosofického myšlení v pomáhající praxi. Cílem je představit vybrané disciplíny filosofie mající spojitost se studiem teologie a sociální práce a přiblížit základní přístup filosofického myšlení za pomoci četby vybraných textů ve třech rovinách: - dějinné - metodicko-kritické (analytické uvažování, kritika, metodická skepse, ctění předpokladů, rozlišení subjektivních vjemů (dojmů, lidově řečeno od "mých názorů") od podstaty věci a její definice. Vztah subjektu a objektu. - oborově obsahové (znalost základních pojmů, jmen a klíčových myšlenek vybraných filosofických oborů)
- Osnova
- Tématické bloky výuky 1.Základy filosofického (logického) myšlení a úvod 2.Poznání 3.Politická filosofie 4.Metafyzika 5.Estetika
- Výukové metody
- Průběh Předmět se skládá z cyklu přednášek přibližující příslušné filosofické obory důležité pro další studium filosofických aspektů pomáhajících profesí, a z cyklu seminářů, ilustrujících témata zmíněná na přednáškách na vybraných textech. Přednáška - představení konkrétního filosofického oboru v kontextu tématickém i historickém (předmět, metoda, užití ) -vysvětlení hlavních pojmů tématu - rekapitulaci hlavních bodů a myšlenek důležitých pro přípravu ke zkoušce, upřesnění a doplnění studijní literatury - zadání seminárních textů a návod pro písemnou přípravu textu k semináři Seminář - je doplněním a prohloubením některých aspektů zmíněných na přednášce - je prostorem pro hledání, formulaci a výměnu kritických poznámek na dané téma - je příležitostí pro prezentaci některých zpracovaných zadaných seminárních textů
- Metody hodnocení
- viz aktuální informace v podrobném sylabu předmětu /el/JA10/leto2016/T123/op/
- Informace učitele
- Výběr z literatury - viz podrobný sylabus předmětu. Obecné úvody. *Fischer a kol. Úvod do filosofie. Praha: JABOK, 2008,2010. *Leissmann, K; Zenaty, K. O myšlení. Olomouc : Votobia, 1994. (zvlášť vhodné) * Popkin, R. H. Filozofie pro každého. Praha : Ivo Železný, 2000. *Bocheňski, J.M. Cesty k filosofickému myšlení. Praha, Academia, 2001. Pieper, J Co znamená filozofovat? Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2007 Blecha I. Filosofie. Základní problémy. Olomouc: Fin, 1996 (i novější) Raeper. W.; Smithová L. Úvod do světa idejí. Praha : Vyšehrad, 1994. (pouze jako úvod) Scruton R. Průvodce inteligentního člověka filosofií. Brno:Barrister&Principal, 2003.ISBN 80-85947-91-9 Weischedel, W. Zadní schodiště filosofie. Olomouc: Votobia, 1993. Anzenbacher, A. Úvod do studia filozofie. Praha : SPK, 1990. (náročnější na srozumitelnost)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2017/T123