T123 Úvod do filozofie pro pomáhající profese

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2013
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
T123/A: Po 4. 2. 13:45–15:15 5, Pá 8. 2. 8:30–10:00 5, Po 11. 2. 13:45–15:15 5, Pá 15. 2. 8:30–10:00 5, Po 11. 3. 13:45–15:15 5, Pá 15. 3. 8:30–10:00 5, Po 25. 3. 13:45–15:15 5, Pá 5. 4. 8:30–10:00 5, Po 22. 4. 13:45–15:15 5, Pá 26. 4. 8:30–10:00 5, Po 20. 5. 13:45–15:15 5, Pá 24. 5. 8:30–10:00 5, O. Fischer
T123/B: Po 4. 2. 13:45–15:15 5, Pá 8. 2. 8:30–10:00 5, Po 11. 2. 13:45–15:15 5, Pá 15. 2. 8:30–10:00 5, Po 11. 3. 13:45–15:15 5, Po 18. 3. 13:45–15:15 5, Po 25. 3. 13:45–15:15 5, Pá 5. 4. 8:30–10:00 5, Po 22. 4. 13:45–15:15 5, Po 29. 4. 13:45–15:15 5, Po 20. 5. 13:45–15:15 5, Po 27. 5. 13:45–15:15 5, O. Fischer
T123/C: Po 4. 2. 13:45–15:15 5, Pá 8. 2. 8:30–10:00 5, Po 11. 2. 13:45–15:15 5, Pá 15. 2. 8:30–10:00 5, Po 11. 3. 13:45–15:15 5, Pá 22. 3. 8:30–10:00 5, Po 25. 3. 13:45–15:15 5, Pá 5. 4. 8:30–10:00 5, Po 22. 4. 13:45–15:15 5, Pá 3. 5. 8:30–10:00 5, Po 20. 5. 13:45–15:15 5, Pá 31. 5. 8:30–10:00 5, O. Fischer
T123/D: Rozvrh nebyl do ISu vložen. O. Fischer, jen pro kombinované studium ETF
Předpoklady
Bez předpokladů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Pojetí výuky Šest bloků kurzu se sestává z úvodní společné přednášky a ze semináře (pro prez.studium), ve kterém se bude pracovat po skupinách (A,B,C) s texty. Cíl Kurz je zaměřen na využití filosofického myšlení v pomáhající praxi. Cílem je představit vybrané disciplíny filosofie mající spojitost se studiem teologie a sociální práce a přiblížit základní přístup filosofického myšlení za pomoci četby vybraných textů ve třech rovinách: - dějinné - metodicko-kritické (analytické uvažování, kritika, metodická skepse, ctění předpokladů, rozlišení fenoménu o od podstaty, subjektu a objektu) - oborově obsahové (znalost základních pojmů, jmen a klíčových myšlenek vybraných filosofických oborů)
Osnova
  • Tématické bloky výuky 1.Základy filosofického (logického) myšlení a úvod 2.Poznání 3.Politická filosofie 4.Metafyzika 5.Estetika 6.Antropologie
Výukové metody
Průběh Předmět se skládá z cyklu přednášek přibližující příslušné filosofické obory důležité pro další studium filosofických aspektů pomáhajících profesí, a z cyklu seminářů, ilustrujících témata zmíněná na přednáškách na vybraných textech. Přednáška - představení konkrétního filosofického oboru v kontextu tématickém i historickém (předmět, metoda, užití ) -vysvětlení hlavních pojmů tématu - rekapitulaci hlavních bodů a myšlenek důležitých pro přípravu ke zkoušce, upřesnění a doplnění studijní literatury - zadání seminárních textů a návod pro písemnou přípravu textu k semináři Seminář - je doplněním a prohloubením některých aspektů zmíněných na přednášce - je prostorem pro hledání, formulaci a výměnu kritických poznámek na dané téma - je příležitostí pro prezentaci některých zpracovaných zadaných seminárních textů
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet udělen při splnění kritérií: - docházka na semináře min 75% (pouze pro prezenční studium), - zpracování dvou seminárních textů a odevzdání do odevzdávány v den před konáním semináře (pro prezenční studium) nebo v termínu konání druhé konzultace (pro komb.studium). V případě úspěšné prezentace prvního ze zpracovaných textů na semináři (prez.studium) již není třeba odevzdávat druhý text v termínu. Pozdní odevzdání zpracovaného seminárního textu obnáší povinnost zpracovat k zápočtu pět seminárních textů z dalších témat. - odevzdat do odevzdávány stručnou recenzi (rozsah 1-2 NS) na min. 50 stran přečteného neučebnicového filosofického textu týden před konce výuky (resp. před konáním testu pro komb.studium) - úspěšně splnit a obhájit test (možnost výběru otázek, předpokládá se rozšíření znalostí vybraných témat). K pohovoru nutno dodat vytištěné všechny dříve odevzdané (i opoznámkované) texty. Uznávání zkoušky Pro studijní obor SPT: ne více než pět let stará zkouška z předmětu úvodu do filosofie Jaboku nebo obdobně zaměřené VOŠ, nebo ekvivalentního předmětu v bakalářském studijním programu. Pro studijní obor PSP: nejvýše 10-let stará zkouška, pokud hodnocení předchozí zkoušky odpovídá stupni bak.studia (A-E). V ostatních případech podléhá uznání zkoušky individuálnímu posouzení vyučujícím.
Informace učitele
Zahájení výuky !!! až v úterý 1.3.2011 pro všechny skupiny !!! Výuka probíhá pouze v týdnech kdy nejsou žádné praxe. Rozdělení do skupin kopíruje předmět Úvod do křesťanství. Tento sylabus je provizorní a bude aktualizován během výuky. Výběr z literatury: Obecné úvody. *Fischer a kol. Úvod do filosofie. Praha: JABOK, 2008,2010. *Leissmann, K; Zenaty, K. O myšlení. Olomouc : Votobia, 1994. (zvlášť vhodné) * Popkin, R. H. Filozofie pro každého. Praha : Ivo Železný, 2000. *Bocheňski, J.M. Cesty k filosofickému myšlení. Praha, Academia, 2001. Pieper, J Co znamená filozofovat? Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2007 Blecha I. Filosofie. Základní problémy. Olomouc: Fin, 1996 (i novější) Raeper. W.; Smithová L. Úvod do světa idejí. Praha : Vyšehrad, 1994. (pouze jako úvod) Scruton R. Průvodce inteligentního člověka filosofií. Brno:Barrister&Principal, 2003.ISBN 80-85947-91-9 Weischedel, W. Zadní schodiště filosofie. Olomouc: Votobia, 1993. Anzenbacher, A. Úvod do studia filozofie. Praha : SPK, 1990. (náročnější na srozumitelnost)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.