JABOK:S1022 Speciální pedagogika II. - Informace o předmětu
S1022 Speciální pedagogika II.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2014
- Rozsah
- 2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- St 8:30–10:00 5, kromě St 16. 4. až Út 22. 4.
- Předpoklady
- (( S1021 Speciální pedagogika I. && S1061 Zdraví a nemoc I. && S101 Pedagogika ) && ( S1062 Zdraví a nemoc II. || NOW( S1062 Zdraví a nemoc II. ))) || FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět podává základní přehled o obecných i specifických potřebách lidí se zdravotním postižením a o jejich postavení ve společnosti. Pozornost je věnována jak společným problémům: integraci a inkluzi, vývoji osobnosti, vzdělávání, zaměstnávání, partnerským vztahům, trávení volného času, tak i podrobným charakteristikám jednotlivých druhů postižení a z nich vyplývajícím speciálně pedagogickým přístupům. Studenti se mají naučit chápat potřeby a problémy osob s postižením tak, aby byli schopni hledat nejvhodnější řešení jejich situace. K tomu musí -znát jednotlivé druhy postižení -znát a umět použít základní diagnostické přístupy -znát a umět aplikovat metody speciálně pedagogického přístupu -orientovat se v systému sociálních služeb -orientovat se ve školských a poradenských zařízeních pro osoby s postižením -znát a umět zacházet se základními kompenzačními pomůckami -znát, umět používat a rozvíjet alternativní a augmentativní komunikační systémy -podílet se na osvětě majoritní společnosti, chápat principy inkluze -znát a respektovat práva osob s postižením
- Osnova
- Lidé s handicapem ve společnosti - speciální pedagogiky, předmět speciální pedagogiky, základní metody diagnostiky a intervence, IDH(1980)/IAP(1998) - základní pojmy, vývoj terminologie - vývoj péče o osoby s postižením - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze - práva osob se zdravotním postižením a jejich vyrovnané příležitosti, dokumenty Standardní pravidla...(OSN 1993), Národní plán podpory...(vláda ČR 2005), Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2007) Mentální postižení - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení - příčiny vzniku mentálního postižení život a výchova osob s mentálním postižením – v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzdělávání a zaměstnávání, specifika práce s osobami s mentálním postižením, specifika integrace - Downův syndrom - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení - epilepsie Tělesné postižení - příčiny vzniku tělesných vad - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život - dětská mozková obrna - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Logopedie a poruchy komunikace - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči - jazyk a řeč, vývoj řeči - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií, charakteristika, diferenciální diagnostika, možnosti nápravy - dyslálie, její charakteristiky, příčiny, možnost nápravy, fáze nápravy - systém logopedické péče Postižení sluchu - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace Postižení zraku - příčiny zrakových vad - klasifikace a charakteristika vad zraku podle různých kritérií - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Specifické poruchy učení - definice a základní charakteristika - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání - zásady nápravy specifických poruch učení
- Literatura
- povinná literatura
- Speciální pedagogika :prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Edited by Josef Slowík. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 9788024717333. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 404 s. ISBN 80-7315-120-0. info
- doporučená literatura
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a speciání. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. info
- Metody hodnocení
- zápočet letní semestr: ročníková práce z pedagogiky - možno zvolit téma z obecné, sociální i speciální pedagogiky, rozsah 8-12 normostran, odkazy na přímé i nepřímé citace, seznam zdrojů podle bibliografické normy, odevzdat do odevzdávárny nejpozději 30. dubna
zkouška letní semestr(S1022): ústní zkouška z látky za oba semestry, student může skládat zkoušku až získání zápočtu (schválení práce)
Kombinované studium ETF:
zápočet: reflexe setkání s člověkem s postižením
zápočet: ročníková práce z pedagogických předmětů v rozsahu 8 - 12 stran zkouška: ústní zkouška (viz okruhy ke zkoušce), zkoušku lze skládat až po obdržení zápočtu (schválení práce) - Navazující předměty
- Informace učitele
- Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2014/S1022