S_1105 Informační technologie v pomáhajících profesích

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Cerniňáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Urban, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
S_1105/D: Út 10:15–11:45 5, kromě Út 3. 9., kromě Po 9. 9. až Pá 13. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 10. 1., E. Cerniňáková
S_1105/K: Út 10. 9. 17:00–18:30 5, Út 22. 10. 17:00–20:15 elearning, Út 12. 11. 17:00–18:30 5, E. Cerniňáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit se využívat informační technologie v každodenní praxi pomáhajících profesí. Důraz je kladen nikoliv na teoretické znalosti informačních technologií či programování, ale zejména na efektivní využití běžně dostupných hardwarových či softwarových prostředků nebo mobilních zařízení v manažerské práci, při kooperativních činnostech na pracovišti i při práci s klienty, při přípravě akcí a vzdělávacích programů atd.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu získají přehled o tom, jak počítače, internet, mobilní aplikace, mobilní zařízení i další technologie mohou pomoci lidem s různými typy specifických potřeb. Budou schopni v praxi uplatnit základní principy přístupnosti webových stránek a zhodnotit přístupnost mobilních aplikací. Budou schopni aplikovat praktické zásady přístupnosti elektronické komunikace s lidmi se specifickými potřebami. Budou schopni využít moderní informační a komunikační technologie pro zefektivnění každodenní práce v oblasti pomáhajících profesí.
Osnova
  • Odečítač obrazovky pro nevidomé, doplňky prohlížečů pro testování přístupnosti webu, nástroje pro analýzu přístupnosti a nástroje pro analýzu kontrastu, simulátory zrakových vad a dalších specifických potřeb
  • Cloudové nástroje pro tvorbu a sdílení dokumentů, formulářů, kalendářů, projektů aj.
  • Softwarové nástroje pro tvorbu grafiky
  • Volně dostupné nástroje pro tvorbu kvízů, myšlenkových map, sdílených tabulí, tvorbu prezentací
  • Softwary pro online výuku a setkávání
  • Nástroje pro tvorbu zvuku, videí a titulků pro neslyšící aj.
Literatura
  • CERNIŇÁKOVÁ, Eva. Přístupné webové stránky: příručka pro knihovny. Online. Národní knihovna ČR – Knihovnický institut, 2020. info
  • Speciální pedagogika :prevence a diagnostika, terapie a poradenství, vzdělávání osob s různým postižením, člověk s handicapem a společnost. Edited by Josef Slowík. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 160 s. ISBN 9788024717333. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat formou přednášek a zejména praktických cvičení, ve kterých si studenti v praxi vyzkouší práci skonkrétními počítačovými programy a nástroji. Půjde např. o: Odečítač obrazovky pro nevidomé, doplňky prohlížečů pro testování přístupnosti webu, nástroje pro analýzu přístupnosti a nástroje pro analýzu kontrastu, simulátory zrakových vad a dalších specifických potřeb Cloudové nástroje pro tvorbu a sdílení dokumentů, formulářů, kalendářů, projektů aj. Softwarové nástroje pro tvorbu grafiky Volně dostupné nástroje pro tvorbu kvízů, myšlenkových map, sdílených tabulí, tvorbu prezentací Softwary pro online výuku a setkávání Nástroje pro tvorbu zvuku, videí a titulků pro neslyšící aj.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/S_1105