V201 Psychopatologie

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2022
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
V201/D: Čt 12:00–13:30 1, kromě Čt 1. 9. až Pá 2. 9., kromě Po 3. 10. až Pá 7. 10., kromě Po 24. 10. až Pá 4. 11., kromě Čt 17. 11., kromě Po 28. 11. až Pá 2. 12., A. Klimešová
V201/K: Út 13. 9. 18:45–20:15 aula, Út 11. 10. 17:00–20:15 elearning, Út 8. 11. 17:00–20:15 elearning, Út 29. 11. 17:00–18:30 elearning, A. Klimešová
Předpoklady
S104 Obecná a vývojová psychologie || V104 Obecná a vývojová psychologie
Absolvovaný kurz Obecné a vývojové psychologie a Sociální psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz Psychopatologie nabízí základní orientaci v pojmosloví a v projevech vybraných duševních poruch, jak jsou popsané v Mezinárodní klasifikaci nemocí, přičemž všechny jsou ilustrovány na životech skutečných osob. Kapitoly jsou členěny tak, že nejprve je pojednáno téma normy a normality a příčin duševních poruch. Následně jsou představeny základní pojmy a jejich významy (obecná psychopatologie), potom jsou představeny oblasti duševních poruch (speciální psychopatologie) tak, jak jsou prezentovány v MKN-11. Následuje kapitola věnovaná první pomoci a přístupu nezdravotníka k člověku s psychickým trápením. V závěru se kurz věnuje léčbě a informacím o reformě psychiatrické péče v ČR.
Kapitoly kurzu v Moodlu nabízí průběžnou možnost testovat nabyté znalosti a ve fórech sdílet myšlenky a názory či reflektovat jejich změny. Kurz je zakončen zkouškou formou testu nebo ústního zkoušení.
Výstupy z učení
Cílem výuky je porozumět jednání, prožívání a myšlení osoby v kontextu psychické abnormality.
Student porozumí konstruktu psychické normality a abnormality v kulturních, historických, sociálních a vývojových souvislostech.
Student zná diagnostické manuály a projevy vybraných psychických poruch.
Student umí popsat odchylky od normy a zohlednit vývojový, genderový a kulturní kontext při popisu člověka v odpovědi na konkrétní mezilidskou situaci a v životním směřování.
Student zastává perspektivu odolnosti, tj. pohled na člověka, rodinu či skupinu, vystavěný na silách a zdrojích.
Student zastává pozici respektu k osobám druhých se zohledněním práv, vůle a preferencí těchto osob i v kontextu psychopatologie.
Osnova
  • 1. Norma, normalita a kritéria abnormality - distres, dysfunkce, deviace - v kulturním, historickém a genderovém kontextu. Diagnostické manuály ICD-11 a DSM-5 - podobnosti, rozdíly, filosofie.
  • 2. Patogeneze - faktory vzniku psychických abnormalit osobní, psychodynamické, organické, toxické, rodinné, mikrosociální, makrosociální. Odolnost, resilience, psychohygiena.
  • 3. Pojmosloví psychopatologie a ilustrace jejich významů na příbězích a výpovědích osob a za pomoci umění
  • 4. Osobnost patologické projevy osobnosti ve světle osobního, rodinného a sociálního života. Ilustrace na příbězích osob.
  • 5. Alkoholismus a jeho psychiatrické, psychologické, rodinné a sociálnísouvislosti. Zdravotnické, sociální a terapeutické služby.
  • 6. Život s afektivními poruchami.
  • 7. Svět ve světle psychózy: Rozvoj, průběh a vývoj psychotických poruch v kontextu vývoje jedince. Psychiatrická a nepsychiatrická péče. Koncept recovery.
  • 8. Úzkost jako životní společník. Neurotické poruchy a jejich psychosociální a vývojový kontext. Ilustrace na příbězích osob.
  • 9. Rodinná a individuální terapie lidí s psychosomatickými příznaky, behaviorální syndromy.
  • 10. Dětství a psychopatologie
  • 11. Stáří a psychopatologie
  • 12. Léčba, podpora a intervence. Psychoterapie, farmakoterapie, komunitní terapie. Reforma psychiatrie a její východiska. Recovery. Zahraniční praxe (Open Dialogue).
  • 13. Utváření duševního zdraví a péče o ně.
Literatura
    povinná literatura
  • OREL, M. Psychopatologie. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3737-9
  • SVOBODA, Mojmír, Eva ČEŠKOVÁ a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 317 s. ISBN 978-80-262-0216-5. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5
  • KOPECKÁ, I. Psychologie: učebnice pro obor sociální činnost 3. díl. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3877-2
    doporučená literatura
  • NÝVLTOVÁ, V. Psychopatologie pro speciální pedagogy. Praha : Univerzita J.A. Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-48-8
  • ŘÍČAN, Pavel a KOL. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 80-247-1049-8. info
  • KOPECKÁ, I. Psychologie: učebnice pro obor sociální činnost 3. díl. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3877-2
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Závěrečný test, v případě neúspěchu v testu ústní zkoušení.
Informace učitele
Třídní kniha


DENNÍ STUDIUM



8.9. Požadavky ke zkoušce. Norma a normalita - čtyři modely posuzování (psychosociální, spirituální, sociokulturní, biologický).


15.9. Harmonická osobnost. Diagnostika duševních poruch. Patogeneze.


22.9. Obecná psychopatologie. Poruchy emocí. Poruchy vědomí.


29.9. Poruchy paměti, vůle a jednání. Poruchy kognitivních funkcí.


13.10. Poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek.


20.10. Specifické poruchy osobnosti.


10.11. Afektivní poruchy.


24.11. Schizofrenní poruchy a poruchy s bludy.


8.12. Neurotické poruchy.


15.12. Behaviorální syndromy.


22.12. Psychopatologie dětského věku (specifické poruchy učení a chování, úzkost a deprese) Psychopatologie stáří (demence). Pomoc lidem s duševním onemocněním, reforma psychiatrické péče v ČR.



KOMBINOVANÉ STUDIUM:



13.9. prezenčně: Úvod do kurzu, představení kurzu v moodlu, požadavky na splnění. Čtyři základní přístupy k psychopatologii, Norma a normalita, Patogeneze.



následně moodle: Obecná psychopatologie. Speciální psychopatologie - duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem alkoholu, specifické poruchy osobnosti, afektivní poruchy, schizofrenní poruchy a poruchy s bludy, neurotické poruchy a poruchy vyvolané stresem, syndromy spojené s fyziologickými poruchai a somatickými faktory, psychopatologie v dětském věku, demence, léčba a pomoc

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023.