V201 Psychopatologie

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2021
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
V201/D: Čt 11:50–13:20 6, kromě Po 4. 10. až Pá 8. 10., kromě Po 25. 10. až Pá 5. 11., kromě Po 29. 11. až Pá 3. 12., A. Klimešová
V201/K: Út 5. 10. 18:45–20:15 aula, Út 12. 10. 18:45–20:15 elearning, Út 14. 12. 17:00–20:15 elearning, Út 21. 12. 17:00–20:15 elearning, A. Klimešová
Předpoklady
S104 Obecná a vývojová psychologie || V104 Obecná a vývojová psychologie
Absolvovaný kurz Obecné a vývojové psychologie a Sociální psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem výuky je porozumět jednání, prožívání a myšlení osoby v kontextu psychické abnormality. Student porozumí konstruktu psychické normality a abnormality v kulturních, historických, sociálních a vývojových souvislostech. Student zná diagnostické manuály a projevy vybraných psychických poruch. Student umí popsat odchylky od normy a zohlednit vývojový, genderový a kulturní kontext při popisu člověka v odpovědi na konkrétní mezilidskou situaci a v životním směřování. Student zastává perspektivu odolnosti, tj. pohled na člověka, rodinu, skupinu, vystavěný na silách a zdrojích. Student zastává pozici respektu k osobám druhých se zohledněním práv, vůle a preferencí těchto osob i v kontextu psychopatologie.
Výstupy z učení
viz Cíle
Osnova
  • 1. Norma, normalita a kritéria abnormality - distres, dysfunkce, deviace - v kulturním, historickém a genderovém kontextu. Diagnostické manuály ICD-10 a DSM-5 - podobnosti, rozdíly, filosofie.
  • 2. Patogeneze - faktory vzniku psychických abnormalit osobní, psychodynamické, organické, toxické, rodinné, mikrosociální, makrosociální. Odolnost, resilience, psychohygiena.
  • 3. Pojmosloví psychopatologie a ilustrace jejich významů na příbězích a výpovědích osob a za pomoci umění
  • 4. Osobnost patologické projevy osobnosti ve světle osobního, rodinného a sociálního života. Ilustrace na příbězích osob.
  • 5. Alkoholismus a jeho psychiatrické, psychologické, rodinné a sociálnísouvislosti. Zdravotnické, sociální a terapeutické služby.
  • 6. Život s afektivní poruchou
  • 7. Svět ve světle psychózy: Rozvoj, průběh a vývoj psychotických poruch v kontextu vývoje jedince. Psychiatrická a anti-psychiatrická péče. Reforma psychiatrie a její východiska. Recovery.
  • 8. Úzkost jako životní průvodce. Neurotické poruchy a jejich psychosociální a vývojový kontext. Příběhy osob.
  • 9. Rodinná a individuální terapie lidí s psychosomatickými příznaky, behaviorální syndromy.
  • 10. Dětství a psychopatologie
  • 11. Stáří a psychopatologie
  • 12. Léčba, podpora a intervence. Psychoterapie, farmakoterapie, komunitní terapie. Zahraniční praxe (open dialogue). Utváření duševního zdraví a péče o ně.
Literatura
    povinná literatura
  • SVOBODA, Mojmír, Eva ČEŠKOVÁ a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 317 s. ISBN 978-80-262-0216-5. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7. info
    doporučená literatura
  • ŘÍČAN, Pavel a KOL. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 80-247-1049-8. info
  • RABOCH, Jiří a KOL. Psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2012, 466 s. ISBN 978-80-246-1985-9. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Závěrečný test, v případě neúspěchu v testu ústní zkoušení.
Informace učitele
Třídní kniha

DENNÍ STUDIUM

2.9. Požadavky ke zkoušce. Norma a normalita - čtyři modely posuzování (psychosociální, spirituální, sociokulturní, biologický).
9.9. Harmonická osobnost. Diagnostika duševních poruch. Patogeneze.
16.9. Obecná psychopatologie. Poruchy emocí. Poruchy vědomí.
23.9. Poruchy paměti, vůle a jednání.
30.9. Poruchy kognitivních funkcí.
14.10. Poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek.
21.10. Specifické poruchy osobnosti.
11.11. Afektivní poruchy.
18.11. Schizofrenní poruchy a poruchy s bludy.
25.11. Neurotické poruchy. (Samostudium v kurzu v Moodlu.)
9.12. Behaviorální syndromy.
16.12. Psychopatologie dětského věku (specifické poruchy učení a chování, úzkost a deprese) a stáří (demence). Pomoc lidem s duševním onemocněním, reforma psychiatrické péče v ČR.

KOMBINOVANÉ STUDIUM:

22.9. prezenčně: Úvod do kurzu, představení kurzu v moodlu, požadavky na splnění. Čtyři základní přístupy k psychopatologii, Norma a normalita, Patogeneze, Obecná psychopatologie - poruchy vědomí, spánku, pozornosti a vůle, poruchy emocí, vnímání a myšlení, paměti a řeči

následně moodle: Speciální psychopatologie - duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem alkoholu, specifické poruchy osobnosti, afektivní poruchy, schizofrenní poruchy a poruchy s bludy, neurotické poruchy a poruchy vyvolané stresem, syndromy spojené s fyziologickými poruchai a somatickými faktory, psychopatologie v dětském věku, demence, léčba a pomoc
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.