JABOK:V201 Psychopatologie - Informace o předmětu
V201 Psychopatologie
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Čt 10:15–11:45 6, kromě Po 8. 10. až Pá 12. 10., kromě Po 22. 10. až Pá 26. 10., kromě Po 5. 11. až Pá 9. 11., kromě Po 3. 12. až Pá 7. 12., kromě So 22. 12. až St 2. 1.
- Předpoklady
- S104 Obecná a vývojová psychologie || V104 Obecná a vývojová psychologie
Absolvovaný kurz Obecné a vývojové psychologie a Sociální psychologie - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem výuky je porozumět jednání, prožívání a myšlení osoby v kontextu psychické abnormality. Student porozumí konstruktu psychické normality a abnormality v kulturních, historických, sociálních a vývojových souvislostech. Student zná diagnostické manuály a projevy vybraných psychických poruch. Student umí popsat odchylky od normy a zohlednit vývojový, genderový a kulturní kontext při popisu člověka v odpovědi na konkrétní mezilidskou situaci a v životním směřování. Student zastává perspektivu odolnosti, tj. pohled na člověka, rodinu, skupinu, vystavěný na silách a zdrojích. Student zastává pozici respektu k osobám druhých se zohledněním práv, vůle a preferencí těchto osob i v kontextu psychopatologie.
- Výstupy z učení
- viz Cíle
- Osnova
- 1. Norma, normalita a kritéria abnormality - distres, dysfunkce, deviace - v kulturním, historickém a genderovém kontextu. Diagnostické manuály ICD-10 a DSM-5 - podobnosti, rozdíly, filosofie.
- 2. Patogeneze - faktory vzniku psychických abnormalit osobní, psychodynamické, organické, toxické, rodinné, mikrosociální, makrosociální. Odolnost, resilience, psychohygiena.
- 3. Pojmosloví psychopatologie a ilustrace jejich významů na příbězích a výpovědích osob a za pomoci umění
- 4. Osobnost patologické projevy osobnosti ve světle osobního, rodinného a sociálního života. Ilustrace na příbězích osob.
- 5. Alkoholismus a jeho psychiatrické, psychologické, rodinné a sociálnísouvislosti. Zdravotnické, sociální a terapeutické služby.
- 6. Život s afektivní poruchou
- 7. Svět ve světle psychózy: Rozvoj, průběh a vývoj psychotických poruch v kontextu vývoje jedince. Psychiatrická a anti-psychiatrická péče. Reforma psychiatrie a její východiska. Recovery.
- 8. Úzkost jako životní průvodce. Neurotické poruchy a jejich psychosociální a vývojový kontext. Příběhy osob.
- 9. Rodinná a individuální terapie lidí s psychosomatickými příznaky, behaviorální syndromy.
- 10. Dětství a psychopatologie
- 11. Stáří a psychopatologie
- 12. Léčba, podpora a intervence. Psychoterapie, farmakoterapie, komunitní terapie. Zahraniční praxe (open dialogue). Utváření duševního zdraví a péče o ně.
- Literatura
- povinná literatura
- SVOBODA, Mojmír, Eva ČEŠKOVÁ a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 317 s. ISBN 978-80-262-0216-5. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Závěrečný test, v případě neúspěchu v testu ústní zkoušení.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2018/V201