T223 Etika pro pomáhající profese

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2019
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 10:15–11:45 1, kromě Po 18. 2., kromě St 20. 2., kromě Ne 3. 3., kromě St 6. 3., kromě Po 1. 4., kromě St 3. 4., kromě St 17. 4., kromě Po 13. 5., kromě St 15. 5.
Předpoklady
T123 Úvod do filozofie pro pomáhající profese
T123 Úvod do filozofie pro pomáhající profese
Základní všeobecné znalosti ze společenských věd, etiky a filosofie. Minimální zkušenost s filosofickým uvažováním.
Omezení:
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu :

Jedná se o kurz primárně směřující k naplnění etické části minimálních standardů ASVSP v oboru filosofie a etika, a v obdobném smyslu bude působit i pro pedagogické a zejména sociálně pedagogické profesní činnosti (výchova, volnočasová a sociálně pedagogická práce).
Cílem je poskytnout studentům možnost osvojení se základních znalostí a dovedností v oblasti uvažování o profesním i běžném jednání v kontextu hodnot a typických principů vycházejících ze současného stavu sociální práce. A pedagogiky. Snahou bude obsáhnout i oblast spirituality a představit, jak ji lze spojit s profesním vykonáváním sociální práce a pedagogiky.
Posláním předmětu je seznámit studenty s různými pohledy na to, co je hodnotné pro člověka v jeho jednání a vést ho ke schopnosti si utvářet a průběžně korigovat určité své hodnoty a zažitý způsob jednání (ctnosti). Nutnou součástí je kritická reflexe vlastních pohledů a z nich vyplývajících postojů formovaných profesním zaměřením.

Zásadní téma sledované touto inovací předmětu Etika pro pomáhající a pedagogické profese je porozumění různým hodnotám, kulturám, životním postojům a hodnotám. Klíčovým problémem je otázka po způsobu výuky, který by posílil jak vědomostní, tak postojovou (formativní) stránku studenta ve prospěch schopnosti a ochoty kriticky reflektovat vlastní pohledy na věci a postoje. Znamená to otevřít výuku více studiu jiných hodnotových systémů (např. různým profesím, různým vyznáním atd..), ale zároveň vést studenty ke kritickému zamyšlení nad vlastními hodnotami.
Osnova
  • TÉMATA PŘEDNÁŠEK A SEMINÁŘŮ K PŘEDMĚTU ETIKA PRO POMÁHAJÍCÍ A PEDAGOGICKÉ PROFESE.
  • 1. Pojetí, smysl a cíle etického uvažování ve vztahu k praxi sociální práce nebo praxi sociální, volnočasové a speciální pedagogiky.
  • - Pojetí profese a práce a jejich kulturní východiska.
  • - Téma problém v práci a v běžném životě.
  • - Etika jako odpověď na zkušenost problému nebo újmy.
  • - Příklady problémů v profesních situacích.
  • - Mapa etiky pro pomáhající a pedagogickou práci.
  • - Základní definice etiky.
  • - Úvodní informace o oboru etika. Výrazy mravnost, moralita, etika.
  • - Konstitutivní prvky etiky : svoboda, rozum, újma.
  • - Prekérnost etiky jako vizita člověka (od etiky k antropologii).
  • 2. Vybrané pojmy mající vztah k etice. Způsob jejich užívání a souvislost s hodnocením jednání. Návaznost těchto pojmů na běžný život. Fundamentální etika.
  • - Pojem dobra.
  • - Pojem svědomí.
  • - Správnost, norma, pravidlo, spravedlnost.
  • - Povinnost, ctnost, společnost.
  • - Problém smyslu. Problém zla.
  • - Příklady vybraných eticky významných pojmů z praxe soc.práce a pedagogiky (v profesi sociální práce: pomoc, moc, potřeba, intervence, služba, závislost na službě, individuální přístup, rovný přístup …)
  • 3. Zdroje mravního vědění. Pohled vybraných oborů.
  • - Psychologie (teorie vývoje mravního vědomí)
  • - Právo (primát etiky nad právem)
  • - Lidská práva (generace lidských práv, základní dokumenty, vizitka společnosti a dopad na étos společnosti a profese)
  • - Přírodní a zdravotní vědy (bioetika a lékařská etika)
  • - Religionistika, Teologie, Spiritualita
  • - Filosofie (individuální a sociální etika, jedinec a rodina, vztah a láska, praktická moudrost)
  • - Vztah ke kultuře
  • 4. Etické teorie jako způsoby získávání mravního vědění a modely etického uvažování.
  • - Egoismus, Hédonismus, Utilitarismus (Mill, Bentham)
  • - Etika smlouvy. Etika mravních citů.
  • - Etika povinnosti (Kant). Teorie spravedlnosti.
  • - Etika ctností. Etika péče.
  • - Eudaimonistická etika – štěstí (Aristotelés)
  • 5. Hodnoty a principy v etice. Profese a profesionalita.
  • - Definice hodnoty a principu. Druhy hodnot, Hodnotový systém, Postoj.
  • - Priority hodnot. Hodnotová etika.
  • - Profese ve světle hodnot.
  • - Obecné rysy profesí.
  • - Profesionalita – charakteristiky a hodnoty.
  • - Příklady profesionality a profesní identity v sociální práci a pedagogice.
  • - Kultura a profese. Multikulturalita v profesní praxi soc.práce a soc.pedagogiky.
  • 6. Etické kodexy. Pojetí a způsob práce s etickými kodexy. Konkrétní přínosy a slabiny etických kodexů.
  • - Historický pohled na kodexy. Vývoj kodexů a jejich pojetí.
  • - Uplatnění kodexů v konkrétní profesi.
  • - Kodexy a hodnoty. Odlišnosti a vývoje kodexů na konkrétním příkladu.
  • 7. Aplikovaná etika – vybraná témata uplatnění etiky obecně a v mezioborové praxi sociální práce.
  • - Lidská důstojnost v praxi.
  • - Bioetika – počátek a konec života. Eutanázie.
  • - Trest smrti a pojetí sankce.
  • 8. Způsoby řešení jednoduchých etických problémů a dilemat z profesní praxe. Vyhodnocení a závěr.
  • - Uplatnění etiky v multiproblémových situacích.
  • - Autonomie klienta. Zájem společnosti. Nejlepší zájem klienta.
  • - Střídavá péče. Právo na výchovu dítěte. Právo dítěte na stabilní prostředí. Nejlepší zájem dítěte.
Výukové metody
Novým prvkem je důraz na praxi jako na východisko výuky. Výuka se skládá z Přednáškové části – stručné uvedení do tématu na základě power-pointové prezentace, doplněné např.ukázkou z filmu, video klipem, odkazem na internetové stránky, pojednání o konkrétním tématu Diskusní části – reakce studentů na navržené téma k diskusi, nácvik postojového odstupu, kritické úvahy. Diskusní část vhodně doplňuje každou přednáškovou část výuky. Přípravné studijní části – vypracování semestrálních projektů, esejí, prezentací, ideové osnovy doporučených postojů a postupů. Kontrola porozumění formou testu (mezi ročního) a hlavně formou ústního pohovoru. Pracovní část – hodnocení navržené kulturně a hodnotově problematické/dilematické situace a příslušných napětí, která je třeba zohlednit v procesu jejího vyřešení.
Hodnotící části – společná kolokvia v rámci hodnocení práce studentů na konci semestru
Metody hodnocení
POŽADAVKY K ABSOLVOVÁNÍ PŘEDMĚTU – práce v semestru

Pro úspěšné získání kreditů je zapotřebí
1. Pro studenty prezenčního studia absolvovat výuku z min. 70%.
2. Odevzdat krátkou práci během semestru (termín týden před zkouškou) v některé z níže uvedených forem. Práci lze zadat dvojici studentů. Hodnocena bude však vždy s vyznačením částí, na nichž se podílel příslušný student z dané dvojice.
a. Podklad pro prezentaci, pro představení tématu k diskusi, nebo pro uvedení vybrané knihy, filmu, příběhu, klipu s tématikou etiky, obecné nebo profesní, pokud bude možnost tyto práce prezentovat v rámci seminární části společné výuky – tj. v termínech stanovených v harmonogramu kurzu. Podkladem rozumíme souvislý ucelený text v rozsahu 1-2 NS jako podklad k prezentaci, který bude následně uložen do odevzdávárny.
b. Nebo, pokud nebude možnost prezentace, pak důsledně vypracovat práci v rozsahu 2 NS formou eseje nebo jiného srozumitelného a odborně zaměřeného pojednání. Téma eseje, včetně základní otázky, si student sám stanoví na základě četby primárního díla - tj. díla konkrétního vybraného etika, vždy s důrazem na zdůvodnění proč se jedná o eticky významnou situaci, problém nebo dilema.
c. Nebo, pokud nebude možnost prezentace, si student vybere knižní dílo s tématikou etiky, na něž napíše recenzi v rozsahu 1-2 strany, kde důsledným požadavkem je vystihnout eticky významná témata, jimiž se autor zabývá.

3. Odevzdat čitelnou a srozumitelnou eticky zaměřenou zprávu z praxe (resp. dodatek k již vypracované zprávě z praxe pro předmět Odborná praxe. V ní je třeba stručně a souvisle vyjádřit způsob uvažování nad konkrétním problémem z profesní odborné praxe, jíž se student zúčastnil. Rozsah 1-2 NS, vždy s odkazem na odbornou literaturu včetně profesně zaměřené (sociální práce, pedagogika) a etické - filosofické. Nelze vycházet pouze z vlastní zkušenosti, ale je třeba nad touto zkušeností se pokusit reflektovat studované téma dle vlastního výběru.
POŽADAVKY K ABSOLVOVÁNÍ PŘEDMĚTU – zkouška

4. Absolvovat test souborných znalostí ze základních témat, která vychází ze sylabu předmětu a z vlastní četby, a to na základě předem daných tematických okruhů. (Min. úspěšnost je při znalostech min ze 60%)
5. Ústní pohovor založen na odpovědi na dvě otázky. Důraz je kladen na srozumitelnosti obhajoby, vlastní kritickou reflexi svých postojů a kulturních návyků, a schopnost diskuse nad diskutovanými tématy.
Ke zkoušce je třeba přinést práce ze semestru. vytištěné a připravit si jejich obhajoby.
Informace učitele
Výběr z literatury doporučené ke studiu - viz obsáhlý seznam literatury ke každému tématu ve studijních materiálech předmětu.

Základní literatura doporučená jako podklad pro sledování předmětu během semestru.

FISCHER, Ondřej. MILFAIT, René a kol. Etika pro sociální práci. Praha: Jabok, 2010.
THOMPSON, Mel. Přehled etiky. Praha: Portál, 2004.
FISCHER, Ondřej, JINEK, Jakub. Etika sociální práce. In: MATOUŠEK, Oldřich a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, s. 206-210.
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, vybrané klíčové pojmy, zejména Důstojnost, Moc, Kvalita života a pod.


Další komentáře :

Poznámky k provedení odevzdaných prací nebo prezentací:
- Prezentace: max. 10 minut, ve stanoveném termínu dle harmonogramu. Nutno dodat text prezentace do odevzdávárny a e-mailem nejpozději den před prezentací). Prezentaci je následně třeba upravit do formy krátké eseje (klíčových myšlenek) v rozsahu min. 2 NS). Obsahem bude řešení zvolené otázky související s přísl. filosofem.

- Přijata bude jen práce se všemi náležitostmi dle „Metodického pokynu pro psaní seminárních prací“ v průvodci studenta Jaboku. Práce bude v případě potřeby vrácena k dopracování.

- Práce by měla být vždy zcela původní, nepřejatá, s důsledně přiznanými citacemi. Jakkoliv převzaté práce, byť jen částmi vět, budou považovány za přestupek proti disciplinárnímu řádu.

- V případě odevzdání po termínu bude odevzdaná práce hodnocena až v rámci zkoušky, což může být v případě nedostatečné kvality důvodem k neúspěšnému pokusu.

Poznámky k vypracování prezentací
Max. 10 minut. Pokud uvádět životopisné údaje, pak v minimální míře. Je třeba naznačit významné myšlenky a témata, kterým se dotyčný autor věnoval, a soustředit se na Vámi zvolený aspekt jeho práce.
1a) Téma, o kterém chci psát, co nejdříve jasně Specifikovat názvem, otázkou, na kterou svou prací budete hledat odpověď. Pak je zajímavě uvést (Jistě ne např. „Tématem mé eseje je ...“), ale nejlépe s využitím tematických souvislostí , o kterých chcete psát a tak, aby bylo patrné, jak k danému tématu přistupujete.
1b) Naznačit smysl Vašeho uvažování nad otázkou, uvést zvolenou metodou odpovědi a zdůvodnit o jakého autora nebo autory se budete opírat. (Nepsat, že jsem si ji vybral proto ...“že jsem si je vybral ..nebo že se mi téma líbilo.“, ale alespoň proto, že právě tito mají, dle mého pohledu, k tématu zvlášť co říci.
1c) Zaměřit se pouze jeden úzký aspekt otázky a vycházet z nastudovaného materiálu.
1d) Někdy lze odpovědět hned v úvodu; pak je esej obhajobou a vysvětlením uvedené odpovědi.

2a) V hlavní části práce podáte důvody, o které se Vaše odpověď na zadanou otázku opírá. Nejdříve vysvětlete problém obecně, objasněte hlavní pojmy a jejich souvislost s otázkou. Vhodně volený odkaz na konkrétní text vždy pomůže.
2b) Uveďte hlavní myšlenky řešeného problému, tak jak jsou uvedeny v literatuře, ze které jste čerpali a vysvětlete je za pomoci citace z autorova textu, kterou náležitě vysvětlíte.
2c) Pak přistoupíte ke kritice uvedeného problému, k vyjádření souvislostí, k porovnání s jinými autory. Můžete i navrhnout vlastní řešení či vysvětlení některého problému, které však vždy musí být vymezeno dobře vysvětleným řešením jiného autora.
2d) Připusťte námitky a kritiku vlastního závěru a pokuste se svoje vlastní stanovisko a jeho předpoklady obhájit.

3) Ke konci eseje nebo prezentace vyjádřete svůj závěr jinak a výstižněji, než jste to učinili v textu, vždy s ohledem na zadané téma a otázku. Ta nemusí být přesně vyřčena, ale musí čtenáři Vaše odpověď se zadáním co nejzajímavěji „rezonovat“. Dbejte, ať splníte to, co jste si v úvodu práce předsevzali, a ať Vaše práce čtenáře obohatí o nová fakta a souvislosti, která jste na základě studia příslušných textů (formálně správně uvedených v použité literatuře, včetně internetu) autenticky zpracovali.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.