JABOK:S2072 Metody sociálních výzkumů II - Informace o předmětu
S2072 Metody sociálních výzkumů II
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. David Urban, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- S2072/D: Čt 12:00–13:45 6, kromě Po 26. 2. až Pá 1. 3., kromě Po 18. 3. až Pá 22. 3., kromě St 27. 3. až Út 2. 4., kromě Po 8. 4. až Pá 12. 4., kromě Po 13. 5. až Pá 17. 5., A. Klimešová
S2072/K: Út 13. 2. 18:45–20:15 5, Út 12. 3. 17:00–18:30 elearning, Út 26. 3. 18:45–20:15 5, A. Klimešová - Předpoklady
- ( S1031 Sociologie I. && S1032 Sociologie II. )
Předpokladem je úspěšné splnění kurzu Metody soc. výzkumů 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a teologie (program JABOK, SPSP)
- Cíle předmětu
- Cíl:
Seznámit s teorií a praktickým využitím sociálního a sociologického výzkumu v sociální a pedagogické práci.
Ozřejmit základní pojmy a přístupy výzkumného procesu. Porozumět stavbě výzkumného projektu.
Nacvičit základní dovednosti v kvantitativní i kvalitativní metodologii.
Vyzkoušet si základní matematicko-statistickou práci s daty a jejich interpretaci. - Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu:
- dovede formulovat výzkumnou otázku a rozhodnout, zda je vhodnější ji řešit kvantitativním nebo kvalitativním typem výzkumu;
- rozumí procesu operačního definování, dovede dát příklad nebo na zadaném příkladu operacionalizaci provést;
- zná různé druhy metod sběru dat, jejich výhody a nevýhody, dovede rozhodnout, které se hodí ke kvalitativnímu/kvantitativnímu modelu výzkumu;
- dovede formulovat otázky k výzkumnému rozhovoru, dovede postavit jednoduchý dozatník a administrovat ho;
- rozumí a ovládá nejzákladnější matematicko-statistické operace se sebranými daty (popisná statistika), rozumí principu korelace dvou proměnných - Osnova
- 1. Od koho získáváme informace a kolik informací je dost?
- Metody konstrukce výzkumného vzorku.
- 2. Jak získáváme informace?
- Metody sběru dat.
- 2.1 Dotazník
- 2.2 Rozhovor
- 2.3 Pozorování
- 2.4 Případová studie (kazuistika)
- 2.5 Analýza dokumentů a produktů
- 2.6 Experiment
- 3. Jak se sebranými daty pracovat?
- Základní matematicko-statistická analýza dat. Datová matice.
- 4. Jak data prezentovat? Tvorba textu o výzkumném projektu.
- Závěry z analýzy dat, interpretace výsledků, diskuse.
- Literatura
- povinná literatura
- SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 256 s. ISBN 978-80-7367-778-7. info
- Metody pedagogického výzkumu :základy kvantitativního výzkumu. Edited by Miroslav Chráska. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 272 s. ISBN 9788024713694. info
- doporučená literatura
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006, 332 s. ISBN 8024713624. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum :základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 s. ISBN 80-7184-141-2. info
- Výukové metody
- Přednášky, cvičení ve skupinách, skupinový projekt, domácí úkoly
kurz Moodle: Metody soc. výzkumů 2; klíč k zápisu: 2_vyzkumy - Metody hodnocení
- DENNÍ STUDIUM:
docházka 80%
aktivní zapojení do cvičení a úkolů v hodině, průběžné testíky
zpracování skupinového projektu - anketní šetření. (Kvalita zpracování přidává body k hodnocení.)
splnění zadaných úkolů
KOMBINOVANÉ STUDIUM:
docházka 80%
pečlivé splnění aktivit v Moodlu (e-learning)
odevzdání skupinového projektu (anketní šetření) - kvalita zpracování přidává body k hodnocení - Informace učitele
- TŘÍDNÍ KNIHA:
DENNÍ STUDIUM
8.2.2024 přednáška a seminář Požadavky splnění předmětu.
Od koho získáváme informace a kolik informací je dost?
Vzorkové přehledy. Výběr (vzorek). Nepravděpodobnostní výběry.
15.2.2024 přednáška a seminář Kvótní výběr.
Pravděpodobnostní výběry.
Velikost vzorku.
22.2.2024 Samostudium a seminář Test: Vzorkové přehledy.
Dotazník a jeho konstrukce. Použití, výhody a nevýhody. Problematika validity dotazníků. 7.3.2024 Seminář Dotazník:
Ukázky. Pravidla konstrukce vlastního dotazníku.
14.3.2024 přednáška a seminář Pravidla konstrukce vlastního dotazníku. Příprava společného projektu: anketní šetření. Tvorba operační definice. Konstrukce položek.
4.4.2024 přednáška a seminář Dokončení anketního listu: oslovení, znění a řazení položek a odpovědí.
Experiment - metodologický postup. Nežádoucí proměnné a jak je eliminovat.
18.4.2024 přednáška a seminář:
Rozhovor - metodologický postup. Praktické cvičení - sběr dat polo-strukturovaným rozhovorem podle zadání. Ukázka scénáře rozhovoru k sociologickému výzkumu života na periferii ČR.
Přepis rozhovoru sociologického výzkumu života na periferii ČR, kódování v přepisu a tvorba kategorií při zpracování dat z rozhovoru.
25.4.2024 Případová studie - metodologický postup. Ukázka.
2.5.2024 přednáška a seminář: Pozorování - tvorba kategorií k pozorování a pozorovacího protokolu.
9.5.2024 přerdnášk a seminář: Analýza produktů a dokumentů.
23.5.2024 přednáška a seminář: Jak pracovat se sebranými daty?
Analýza kvantitativních dat. Druhy proměnných. Popisná statistika.
30.5.2024 přednáška a seminář: Jak data prezentovat? Zpráva z šetření - struktura, prezentace výsledků, interpretace. Nejčastější chyby ve studentských pracích.
KOMBINOVANÉ STUDIUM
13.2.2024 Prezenční přednáška a seminář Požadavky na splnění předmětu. Konstrukce položek k anketnímu šetření. Zadání úkolů. 12.3.2024 e-learning v Moodlu, kurz Metody sociálních výzkumů 2, školní rok 2023/24 Kapitola 1. Kapitola 2.1 Provedení ankety se třemi respondenty. 26.3.2024 Prezenční přednáška a seminář Analýza kvantativních dat. Druhy proměnných.
Zpracování dat z anketního šetření. Do konce semestru dopracování aktivit v Moodlu a odezvdání zprávy z anketního šetření.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2024/S2072