S2072 Metody sociálních výzkumů II

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2021
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Urban, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
S2072/D: Čt 12:00–13:30 1, kromě Po 15. 2. až Pá 19. 2., kromě Po 15. 3. až Pá 26. 3., kromě St 31. 3. až Út 6. 4., kromě Po 19. 4. až Pá 23. 4., A. Klimešová
S2072/K: Út 2. 3. 17:00–18:30 3, Út 9. 3. 17:00–18:30 elearning, Út 30. 3. 17:00–18:30 elearning, Út 20. 4. 18:45–20:15 3, A. Klimešová
Předpoklady
( S1031 Sociologie I. && S1032 Sociologie II. )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl: Seznámit s teorií a praktickým využitím sociálního a sociologického výzkumu v sociální a pedagogické práci. Ozřejmit základní pojmy a přístupy výzkumného procesu. Porozumět stavbě výzkumného projektu. Nacvičit základní dovednosti v kvantitativní i kvalitativní metodologii. Vyzkoušet si základní matematicko-statistickou práci s daty a jejich interpretaci.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu: - dovede formulovat výzkumnou otázku a rozhodnout, zda je vhodnější ji řešit kvantitativním nebo kvalitativním typem výzkumu;
- rozumí procesu operačního definování, dovede dát příklad nebo na zadaném příkladu operacionalizaci provést;
- zná různé druhy metod sběru dat, jejich výhody a nevýhody, dovede rozhodnout, které se hodí ke kvalitativnímu/kvantitativnímu modelu výzkumu;
- dovede formulovat otázky k výzkumnému rozhovoru, dovede postavit jednoduchý dozatník a administrovat ho;
- rozumí a ovládá základní matematicko-statistické operace se sebranými daty (popisná statistika, korelace), rozumí principu ověřování statistických hypotéz
Osnova
  • 1. Jak získáme informace o zkoumaném jevu?
  • Metody sběru dat.
  • 1.1 Rozhovor
  • 1.2 Analýza dokumentů a produktů
  • 1.3 Pozorování
  • 1.4 Případová studie (kazuistika)
  • 1.5 Experiment
  • 1.6 Dotazník
  • 2. Od koho lze získat informace? A kolik informací je dost?
  • Metody konstrukce výzkumného vzorku.
  • 3. Jak se sebranými daty pracovat? Datová matice.
  • Základní matematicko-statistická analýza dat.
  • 4. Jak data prezentovat? Tvorba textu o výzkumném projektu.
  • Závěry z analýzy dat, interpretace výsledků, diskuse.
Literatura
    povinná literatura
  • SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 256 s. ISBN 978-80-7367-778-7. info
  • Metody pedagogického výzkumu :základy kvantitativního výzkumu. Edited by Miroslav Chráska. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 272 s. ISBN 9788024713694. info
    doporučená literatura
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006, 332 s. ISBN 8024713624. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum :základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 s. ISBN 80-7184-141-2. info
Výukové metody
Přednášky, cvičení ve skupinách, skupinový projekt, četba, domácí úkoly kurz Moodle: Metody soc. výzkumů 2; klíč k zápisu: kurz_vyzkumy2
Metody hodnocení
Docházka 80%
Aktivní zapojení do cvičení a úkolů v hodině
Zpracování skupinového projektu. (Kvalita zpracování přidává body k hodnocení ze závěrečného testu.)
Úspěšné splnění závěrečného testu
Informace učitele
TŘÍDNÍ KNIHA:

DENNÍ STUDIUM

4.2.2021 Zoom přednáška
Požadavky splnění předmětu.
Operační definování.
Samostudium (Moodle): první lekce

4.3.2021 Zoom přednáška
Rozhovor - ukázka scénáře rozhovoru, přepis rozhovoru, kódování v přepisu a tvorba kategorií při zpracování dat z rozhovoru. Pozorování - tvorba kategorií k pozorování a pozorovacího protokolu.
Úkol do Moodlu: pozorování a) spontánní hry dítěte NEBO b) komunikace lidí na veřejných prostranstvích (zastávka MHD) a dodržování protiepidemických opatření - odevzdání pozorovacího protokolu.

8.4.2021 Zoom přednáška
Dotazník - výhody a nevýhody, operacionalizace, struktura, konstrukce, formální náležitosti.

15.4.2021 Zoom přednáška
Dotazník - typy otázek, kvalita otázek, baterie otázek. Zadání výzkumných otázek pro dotazníkové šetření, které studenti sami provedou. Práce ve dvojicích: operacionalizace výzkumné otázky. Tvorba dotazníku v Survio.cz.

KOMBINOVANÉ STUDIUM

2.3.2021 Zoom přednáška a seminář
Požadavky na splnění předmětu.
Metody sběru dat v kvalitativním a kvantitativním výzkumu. Volba metody na základě výzkumné otázky, kombinace metod.
Rozhovor. Ukázky scénáře polostrukturovaného rozhovoru použitého v sociologickém výzkumu. Ukázka zpracování dat z přepisu rozhovoru - tvorba kategorií a jejich kódování.
Samostudium v Moodle: Pozorování. Případová studie. Analýza dokumentů a produktů.

9.3.2021 Zoom přednáška a seminář
Pozorování, příprava kategorií k pozorování a pozorovacího protokolu.
Zodpovídání otázek studentů k průchodu kurzem v Moodlu.
Úkol do Moodlu: pozorování a) spontánní hry dítěte NEBO b) komunikace lidí na veřejných prostranstvích (zastávka MHD) a dodržování protiepidemických opatření - odevzdání pozorovacího protokolu.

30.3.2021 Zoom přednáška a seminář
Dotazník a jeho konstrukce. Zadání samostatné práce - dotazníkové šetření na zadané téma.
Samostatná práce: Operační definice, tvorba položek (ve dvojicích) a odelat ke schválení. Pak tvorba dotazníku v survio.cz

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023, léto 2024.