S2072 Metody sociálních výzkumů II

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2020
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Čt 12:00–13:30 6, kromě Po 17. 2. až Pá 21. 2., kromě Po 23. 3. až Pá 3. 4., kromě St 8. 4. až Út 14. 4., kromě Po 11. 5. až Pá 15. 5.
Předpoklady
( S1031 Sociologie I. && S1032 Sociologie II. )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl: Seznámit s teorií a praktickým využitím sociálního a sociologického výzkumu v sociální a pedagogické práci. Ozřejmit základní pojmy a přístupy výzkumného procesu. Porozumět stavbě výzkumného projektu. Nacvičit základní dovednosti v kvantitativní i kvalitativní metodologii. Vyzkoušet si matematicko-statistickou práci s daty a jejich interpretaci.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu: - dovede formulovat výzkumnou otázku a rozhodnout, zda je vhodnější ji řešit kvantitativním nebo kvalitativním typem výzkumu;
- rozumí procesu operačního definování, dovede dát příklad nebo na zadaném příkladu operacionalizaci provést;
- zná různé druhy metod sběru dat, jejich výhody a nevýhody, dovede rozhodnout, které se hodí ke kvalitativnímu/kvantitativnímu modelu výzkumu;
- dovede formulovat otázky k výzkumnému rozhovoru, dovede zkonstruovat jednoduchý dozatník a administrovat ho;
- rozumí a ovládá základní matematicko-statistické operace se sebranými daty (popisná statistika, korelace), rozumí principu ověřování statistických hypotéz
Osnova
  • 1. Nácvik formulace výzkumné otázky a operacionalizace pojmů
  • 2. Metody sběru dat: Tvorba dotazníku v souladu s výzkumnou otázkou a operační definicí
  • 3. Metody sběru dat: Rozhovor
  • 4. Metody sběru dat: Analýza produktů a dokumentů. Pozorování.
  • 5. Metody sběru dat: Experiment
  • 6. Vzorkové přehledy, konstrukce vzorků.
  • 7. Konstrukce vlastního dotazníku na zadané téma, sběr dat, sestavení datové matice. 8. Základní matematicko-statistická analýza dat (popisná statistika, korelace).
  • 9. Kvalitativní analýza textu. 10. Případová studie. Přehledová studie.
Literatura
    povinná literatura
  • SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 256 s. ISBN 978-80-7367-778-7. info
  • Metody pedagogického výzkumu :základy kvantitativního výzkumu. Edited by Miroslav Chráska. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 272 s. ISBN 9788024713694. info
    doporučená literatura
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006, 332 s. ISBN 8024713624. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum :základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 s. ISBN 80-7184-141-2. info
Výukové metody
Přednášky, cvičení ve skupinách, skupinový projekt, četba, domácí úkoly
Metody hodnocení
Docházka 80%
Aktivní zapojení do cvičení a úkolů v hodině
Zpracování skupinového projektu. (Kvalita zpracování přidává body k hodnocení ze závěrečného testu.)
Úspěšné splnění závěrečného testu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.