S2072 Metody sociálních výzkumů II

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2019
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 10:15–11:45 1, kromě Po 18. 2., kromě Ne 3. 3., kromě Po 4. 3., kromě Po 18. 3., kromě Po 1. 4., kromě St 17. 4., kromě Po 13. 5.
Předpoklady
( S1031 Sociologie I. && S1032 Sociologie II. )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl: Seznámit s teorií a praktickým využitím sociálního a sociologického výzkumu v sociální a pedagogické práci. Ozřejmit základní pojmy a přístupy výzkumného procesu. Porozumět stavbě výzkumného projektu. Nacvičit základní dovednosti v kvantitativní i kvalitativní metodologii. Vyzkoušet si matematicko-statistickou práci s daty za pomoci IT zařízení a jejich interpretaci.
Výstupy z učení
Student po absolvování předmětu: - dovede formulovat výzkumnou otázku a rozhodnout, zda je vhodnější ji řešit kvantitativním nebo kvalitativním typem výzkumu;
- rozumí procesu operačního definování, dovede dát příklad nebo na zadaném příkladu operacionalizaci provést;
- zná různé druhy metod sběru dat, jejich výhody a nevýhody, dovede rozhodnout, které se hodí ke kvalitativnímu/kvantitativnímu modelu výzkumu;
- dovede formulovat otázky k výzkumnému rozhovoru, dovede zkonstruovat jednoduchý dozatník a administrovat ho;
- rozumí a ovládá základní matematicko-statistické operace se různými typy proměnných(relativní četnosti, popisná statistika), rozumí principu korelací a způsobu a účelu ověřování statistických hypotéz
Osnova
  • 1. Nácvik formulace výzkumné otázky a operacionalizace pojmů
  • 2. Metody sběru dat: Tvorba dotazníku v souladu s výzkumnou otázkou a operační definicí
  • 3. Metody sběru dat: Rozhovor
  • 4. Metody sběru dat: Analýza produktů a dokumentů. Pozorování.
  • 5. Metody sběru dat: Experiment
  • 6. Vzorkové přehledy, konstrukce vzorků.
  • 7. Konstrukce vlastního dotazníku na zadané téma, sběr dat, sestavení datové matice. 8. Základní matematicko-statistická analýza dat (popisná statistika, korelace).
  • 9. Kvalitativní analýza textu. 10. Případová studie. Přehledová studie.
Literatura
    povinná literatura
  • SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 256 s. ISBN 978-80-7367-778-7. info
  • Metody pedagogického výzkumu :základy kvantitativního výzkumu. Edited by Miroslav Chráska. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 272 s. ISBN 9788024713694. info
    doporučená literatura
  • MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006, 332 s. ISBN 8024713624. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum :základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 s. ISBN 80-7184-141-2. info
Výukové metody
Přednášky, cvičení ve skupinách, skupinový projekt, četba, domácí úkoly, práce s daty v MS Excell
Metody hodnocení
Docházka 80%
Aktivní zapojení do cvičení a úkolů v hodině
Zpracování skupinového projektu. (Kvalita zpracování přidává body k hodnocení ze závěrečného testu.)
Úspěšné splnění závěrečného testu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.