JABOK:S2072 Metody sociálních výzkumů II - Informace o předmětu
S2072 Metody sociálních výzkumů II
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
- Garance
- PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Po 10:15–11:45 1, kromě Po 18. 2., kromě Ne 3. 3., kromě Po 4. 3., kromě Po 18. 3., kromě Po 1. 4., kromě St 17. 4., kromě Po 13. 5.
- Předpoklady
- ( S1031 Sociologie I. && S1032 Sociologie II. )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a teologie (program JABOK, SPSP)
- Cíle předmětu
- Cíl: Seznámit s teorií a praktickým využitím sociálního a sociologického výzkumu v sociální a pedagogické práci. Ozřejmit základní pojmy a přístupy výzkumného procesu. Porozumět stavbě výzkumného projektu. Nacvičit základní dovednosti v kvantitativní i kvalitativní metodologii. Vyzkoušet si matematicko-statistickou práci s daty za pomoci IT zařízení a jejich interpretaci.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu:
- dovede formulovat výzkumnou otázku a rozhodnout, zda je vhodnější ji řešit kvantitativním nebo kvalitativním typem výzkumu;
- rozumí procesu operačního definování, dovede dát příklad nebo na zadaném příkladu operacionalizaci provést;
- zná různé druhy metod sběru dat, jejich výhody a nevýhody, dovede rozhodnout, které se hodí ke kvalitativnímu/kvantitativnímu modelu výzkumu;
- dovede formulovat otázky k výzkumnému rozhovoru, dovede zkonstruovat jednoduchý dozatník a administrovat ho;
- rozumí a ovládá základní matematicko-statistické operace se různými typy proměnných(relativní četnosti, popisná statistika), rozumí principu korelací a způsobu a účelu ověřování statistických hypotéz - Osnova
- 1. Nácvik formulace výzkumné otázky a operacionalizace pojmů
- 2. Metody sběru dat: Tvorba dotazníku v souladu s výzkumnou otázkou a operační definicí
- 3. Metody sběru dat: Rozhovor
- 4. Metody sběru dat: Analýza produktů a dokumentů. Pozorování.
- 5. Metody sběru dat: Experiment
- 6. Vzorkové přehledy, konstrukce vzorků.
- 7. Konstrukce vlastního dotazníku na zadané téma, sběr dat, sestavení datové matice. 8. Základní matematicko-statistická analýza dat (popisná statistika, korelace).
- 9. Kvalitativní analýza textu. 10. Případová studie. Přehledová studie.
- Literatura
- povinná literatura
- SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 256 s. ISBN 978-80-7367-778-7. info
- Metody pedagogického výzkumu :základy kvantitativního výzkumu. Edited by Miroslav Chráska. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 272 s. ISBN 9788024713694. info
- doporučená literatura
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006, 332 s. ISBN 8024713624. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum :základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 s. ISBN 80-7184-141-2. info
- Výukové metody
- Přednášky, cvičení ve skupinách, skupinový projekt, četba, domácí úkoly, práce s daty v MS Excell
- Metody hodnocení
- Docházka 80%
Aktivní zapojení do cvičení a úkolů v hodině
Zpracování skupinového projektu. (Kvalita zpracování přidává body k hodnocení ze závěrečného testu.)
Úspěšné splnění závěrečného testu - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2019/S2072