T_1121 Křesťanství

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Dr. Ing. Ladislav Heryán, Th.D. (přednášející)
Mgr. Petr Jandejsek, Th.D. (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
T_1121/DA: Po 16. 9. 15:30–17:00 5, St 18. 9. 12:00–13:30 5, Po 30. 9. 15:30–17:00 5, St 2. 10. 12:00–13:30 5, Po 14. 10. 15:30–17:00 5, St 16. 10. 12:00–13:30 5, Po 11. 11. 15:30–17:00 5, St 13. 11. 12:00–13:30 5, Po 25. 11. 15:30–17:00 5, St 27. 11. 12:00–13:30 5, Po 9. 12. 15:30–17:00 5, St 11. 12. 12:00–13:30 5, L. Heryán, P. Jandejsek
T_1121/DB: Po 16. 9. 15:30–17:00 5, Po 23. 9. 15:30–17:00 5, Po 30. 9. 15:30–17:00 5, Po 7. 10. 15:30–17:00 5, Po 14. 10. 15:30–17:00 5, Po 21. 10. 15:30–17:00 5, Po 11. 11. 15:30–17:00 5, Po 18. 11. 15:30–17:00 5, Po 25. 11. 15:30–17:00 5, Po 2. 12. 15:30–17:00 5, Po 9. 12. 15:30–17:00 5, Po 16. 12. 15:30–17:00 5, L. Heryán, P. Jandejsek
T_1121/DC: Po 16. 9. 15:30–17:00 5, St 25. 9. 12:00–13:30 5, Po 30. 9. 15:30–17:00 5, St 9. 10. 12:00–13:30 5, Po 14. 10. 15:30–17:00 5, St 23. 10. 12:00–13:30 5, Po 11. 11. 15:30–17:00 5, St 20. 11. 12:00–13:30 5, Po 25. 11. 15:30–17:00 5, St 4. 12. 12:00–13:30 5, Po 9. 12. 15:30–17:00 5, St 18. 12. 12:00–13:30 5, L. Heryán, P. Jandejsek
T_1121/KD: Út 5. 11. 17:00–20:15 5, Út 19. 11. 18:45–20:15 elearning, L. Heryán, P. Jandejsek
Předpoklady
Vstupní předmět, bez předpokladů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět zprostředkuje studentům znalost křesťanství jako náboženského a kulturně-sociálního fenoménu. Pro uvedení do křesťanství bude využito více teologických oborů, zvláště těch, s nimiž se studenti v dalším studiu setkají, zejména systematická teologie a biblistika. Předmět těží ze životní a profesní zkušenosti studentů a zároveň chce tuto zkušenost prostřednictvím teologické reflexe obohatit. Vychází z předpokladu, že solidní znalost křesťanství a kompetence použít prvky z jeho praxe představují přidanou hodnotu
a) při doprovázení osob v nouzi, u nichž lze navázat na jejich vlastní náboženskou zkušenost,
b) při reflexi vlastní motivace pro působení v pomáhajících profesích,
c) při hledání dalších nástrojů v praxi profesní pomoci.

Absolvováním předmětu studenti zvýší své porozumění křesťanství jako zdroji reflexí, forem života, textů a symbolů, které jsou relevantní v pomáhajících profesích. Student bude rozumět, čím vybrané teologické obory k tomuto porozumění přispívají.
Osnova
  • 1. Zážitek posvátného
  • - teologie a její možnosti vyjádřit zkušenost člověka s Bohem
  • 2. Bůh s lidmi komunikuje (pojem zjevení)
  • - víra církve a její formy v dějinách (tradice)
  • 3. Církev jako Boží lid (teologie církve)
  • - problémy s vírou a církví v moderní době
  • 4. Víra a politika: „a na zemi pokoj lidem dobré vůle“
  • - modely vztahu křesťanství k jiným náboženstvím
  • 5. Bible: Seznámení se stopami Bible v naší kultuře a s tím, proč je důležitá pro křesťanství
  • 6. Křesťanství a spiritualita
Výukové metody
Metody výuky:
Přednášky a semináře

Seznam doporučené literatury:
FILIPI, P., Křesťanstvo. Historie, statistika, charakteristika křesťanských církví. Brno: CDK, 1998.
FRYE, N., Velký kód: Bible a literatura. Brno: Host, 2000.
GILLIÈRON, B., Bible nespadla z nebe. Strhující historie jejího zrození. Třebenice: Mlýn, 2000.
HOŠEK, P., Je to náš příběh. Teologický esej o vlastenectví a křesťanských hodnotách české kultury. Brno: CDK, 2018.
HOŠEK, P., Na cestě k dialogu. Křesťanská víra v pluralitě náboženství. Praha: Návrat domů, 2005.
NOBLE, I., Po Božích stopách. Teologie jako interpretace náboženské zkušenosti. Brno: CDK, 2005.
POKORNÝ, P., Ježíš Nazaretský. Historický obraz a jeho interpretace. Praha: Oikoymenh, 2005.
WALDENFELS, H., Kontextuální fundamentální teologie. Praha: Vyšehrad, 2000.
WINTER, D., ABC křesťanství. Praha: ČBS, 2010.
Metody hodnocení
1. Účast na přednáškách a seminářích. Po souhlasu koordinátora předmětu (P. Jandejsek) je v mimořádných případech možné seminář nahradit účastí v jiné skupině.
2. Příprava na semináře a aktivní účast. Podle pokynů vyučujících si všichni studenti vypracují přípravu na každý seminář. Nejčastěji se bude jednat o přečtení textů a zodpovězení několika otázek.
3. Odevzdání jedné písemné práce. Dle rozpisu odevzdávají postupně studenti během kurzu písemnou práci k jednomu bloku podle rozpisu. Termín odevzdání prací je týden následující po skončení bloku, ke kterému je práce zadaná (např. práce k prvnímu bloku ZÁŽITEK POSVÁTNÉHO se odevzdávají v týdnu od 30. 9.). Práce se odevzdávají do stejnojmenné Odevzdávárny na ISu.
4. Písemný vědomostní test pokrývající všechna probíraná témata.

Pokyny pro psaní písemných prací:
Použijte pravidla pro psaní písemných prací, která jsou obsažena v Průvodci studenta v 15. kapitole.
Obecně platí, že práce bude mít hlavičku (jméno, škola, předmět, ročník, rok, vyučující). Text bude strukturován na úvod – stať – závěr. V úvodu vymezíte téma a cíl práce. Stať tvoří největší část práce, kdy budete kriticky pracovat s textem a otázkami. Zpravidla nejdříve co nejvěrněji parafrázujete text (část textu), je možné i krátce citovat, až poté přijde na řadu Vaše vlastní reflexe. V závěru shrnete hlavní zjištění. Nezapomeňte uvést seznam použité literatury, i kdyby šlo jen o jeden text. Rozsah práce je stanoven na 1-3 normostrany (1 normostrana = 1800 znaků včetně mezer).
Informace učitele
Třídní kniha pro prezenční studium:




Třídní kniha pro kombinované studium:



Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/T_1121