T_1121 Křesťanství

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Dr. Ing. Ladislav Heryán, Th.D. (přednášející)
Mgr. Petr Jandejsek, Th.D. (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
T_1121/DA: Po 16. 9. 15:30–17:00 5, St 18. 9. 12:00–13:30 5, Po 30. 9. 15:30–17:00 5, St 2. 10. 12:00–13:30 5, Po 14. 10. 15:30–17:00 5, St 16. 10. 12:00–13:30 5, Po 11. 11. 15:30–17:00 5, St 13. 11. 12:00–13:30 5, Po 25. 11. 15:30–17:00 5, St 27. 11. 12:00–13:30 5, Po 9. 12. 15:30–17:00 5, St 11. 12. 12:00–13:30 5, L. Heryán, P. Jandejsek
T_1121/DB: Po 16. 9. 15:30–17:00 5, Po 23. 9. 15:30–17:00 5, Po 30. 9. 15:30–17:00 5, Po 7. 10. 15:30–17:00 5, Po 14. 10. 15:30–17:00 5, Po 21. 10. 15:30–17:00 5, Po 11. 11. 15:30–17:00 5, Po 18. 11. 15:30–17:00 5, Po 25. 11. 15:30–17:00 5, Po 2. 12. 15:30–17:00 5, Po 9. 12. 15:30–17:00 5, Po 16. 12. 15:30–17:00 5, L. Heryán, P. Jandejsek
T_1121/DC: Po 16. 9. 15:30–17:00 5, St 25. 9. 12:00–13:30 5, Po 30. 9. 15:30–17:00 5, St 9. 10. 12:00–13:30 5, Po 14. 10. 15:30–17:00 5, St 23. 10. 12:00–13:30 5, Po 11. 11. 15:30–17:00 5, St 20. 11. 12:00–13:30 5, Po 25. 11. 15:30–17:00 5, St 4. 12. 12:00–13:30 5, Po 9. 12. 15:30–17:00 5, St 18. 12. 12:00–13:30 5, L. Heryán, P. Jandejsek
T_1121/KD: Út 5. 11. 17:00–20:15 5, Út 19. 11. 18:45–20:15 elearning, L. Heryán, P. Jandejsek
Předpoklady
Vstupní předmět, bez předpokladů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět zprostředkuje studentům znalost křesťanství jako náboženského a kulturně-sociálního fenoménu. Pro uvedení do křesťanství bude využito více teologických oborů, zvláště těch, s nimiž se studenti v dalším studiu setkají, zejména systematická teologie a biblistika. Předmět těží ze životní a profesní zkušenosti studentů a zároveň chce tuto zkušenost prostřednictvím teologické reflexe obohatit. Vychází z předpokladu, že solidní znalost křesťanství a kompetence použít prvky z jeho praxe představují přidanou hodnotu
a) při doprovázení osob v nouzi, u nichž lze navázat na jejich vlastní náboženskou zkušenost,
b) při reflexi vlastní motivace pro působení v pomáhajících profesích,
c) při hledání dalších nástrojů v praxi profesní pomoci.

Absolvováním předmětu studenti zvýší své porozumění křesťanství jako zdroji reflexí, forem života, textů a symbolů, které jsou relevantní v pomáhajících profesích. Student bude rozumět, čím vybrané teologické obory k tomuto porozumění přispívají.
Osnova
  • 1. Zážitek posvátného
  • - teologie a její možnosti vyjádřit zkušenost člověka s Bohem
  • 2. Bůh s lidmi komunikuje (pojem zjevení)
  • - víra církve a její formy v dějinách (tradice)
  • 3. Církev jako Boží lid (teologie církve)
  • - problémy s vírou a církví v moderní době
  • 4. Víra a politika: „a na zemi pokoj lidem dobré vůle“
  • - modely vztahu křesťanství k jiným náboženstvím
  • 5. Bible: Seznámení se stopami Bible v naší kultuře a s tím, proč je důležitá pro křesťanství
  • 6. Křesťanství a spiritualita
Výukové metody
Metody výuky:
Přednášky a semináře

Seznam doporučené literatury:
FILIPI, P., Křesťanstvo. Historie, statistika, charakteristika křesťanských církví. Brno: CDK, 1998.
FRYE, N., Velký kód: Bible a literatura. Brno: Host, 2000.
GILLIÈRON, B., Bible nespadla z nebe. Strhující historie jejího zrození. Třebenice: Mlýn, 2000.
HOŠEK, P., Je to náš příběh. Teologický esej o vlastenectví a křesťanských hodnotách české kultury. Brno: CDK, 2018.
HOŠEK, P., Na cestě k dialogu. Křesťanská víra v pluralitě náboženství. Praha: Návrat domů, 2005.
NOBLE, I., Po Božích stopách. Teologie jako interpretace náboženské zkušenosti. Brno: CDK, 2005.
POKORNÝ, P., Ježíš Nazaretský. Historický obraz a jeho interpretace. Praha: Oikoymenh, 2005.
WALDENFELS, H., Kontextuální fundamentální teologie. Praha: Vyšehrad, 2000.
WINTER, D., ABC křesťanství. Praha: ČBS, 2010.
Metody hodnocení
Prezenční studium
1. Účast na přednáškách a seminářích. Po souhlasu koordinátora předmětu (P. Jandejsek) je v mimořádných případech možné seminář nahradit účastí v jiné skupině.
2. Příprava na semináře a aktivní účast. Podle pokynů vyučujících si všichni studenti vypracují přípravu na každý seminář. Nejčastěji se bude jednat o přečtení textů a zodpovězení několika otázek.
3. Odevzdání jedné písemné práce. Dle rozpisu odevzdávají postupně studenti během kurzu písemnou práci k jednomu bloku podle rozpisu. Termín odevzdání prací je týden následující po skončení bloku, ke kterému je práce zadaná (např. práce k prvnímu bloku ZÁŽITEK POSVÁTNÉHO se odevzdávají v týdnu od 30. 9.). Práce se odevzdávají do stejnojmenné Odevzdávárny na ISu.
4. Písemný vědomostní test pokrývající všechna probíraná témata.

Kombinované studium
1. Samostatné prostudování všech studijních materiálů ve složce Učební materiály.
2. Odevzdání jedné písemné práce. Dle rozpisu odevzdávají studenti písemnou práci k jednomu tématu podle rozpisu. Termín odevzdání prací je 17. 12. 2024. Práce se odevzdávají do stejnojmenné Odevzdávárny na ISu.
3. Písemný vědomostní test pokrývající všechna probíraná témata.

Pokyny pro psaní písemných prací (pro všechny studenty)
Použijte pravidla pro psaní písemných prací, která jsou obsažena v Průvodci studenta v 15. kapitole.
Obecně platí, že práce bude mít hlavičku (jméno, škola, předmět, ročník, rok, vyučující). Text bude strukturován na úvod – stať – závěr. V úvodu vymezíte téma a cíl práce. Stať tvoří největší část práce, kdy budete kriticky pracovat s textem a otázkami. Zpravidla nejdříve co nejvěrněji parafrázujete text (část textu), je možné i krátce citovat, až poté přijde na řadu Vaše vlastní reflexe. V závěru shrnete hlavní zjištění. Nezapomeňte uvést seznam použité literatury, i kdyby šlo jen o jeden text. Rozsah práce je stanoven na 1-3 normostrany (1 normostrana = 1800 znaků včetně mezer).
Informace učitele
Třídní kniha pro prezenční studium:

16. 9. přednáška Zážitek posvátného
18. 9. seminář A Teologie a její možnosti vyjádřit zkušenost člověka s Bohem
23. 9. seminář B Teologie a její možnosti vyjádřit zkušenost člověka s Bohem
25. 9. seminář C Teologie a její možnosti vyjádřit zkušenost člověka s Bohem
30. 9. přednáška Bůh s lidmi komunikuje (pojem zjevení)
2. 10. seminář A Víra církve a její formy v dějinách (tradice)
7. 10. seminář B Víra církve a její formy v dějinách (tradice)
9. 10. seminář C Víra církve a její formy v dějinách (tradice)
14. 10. přednáška Církev jako Boží lid (teologie církve)
16. 10. seminář A Problémy s vírou a církví v moderní době
21. 10. seminář B Problémy s vírou a církví v moderní době
23. 10. seminář C Problémy s vírou a církví v moderní době
11. 11. přednáška Víra a politika
13. 11. seminář A Modely vztahu křesťanství k jiným náboženstvím
18. 11. seminář B Modely vztahu křesťanství k jiným náboženstvím
20. 11. seminář C Modely vztahu křesťanství k jiným náboženstvím
25.11. přednáška Bible
27.11. seminář A Bible
2.12. seminář B Bible
4.12. seminář C Bible
9.12. přednáška Spiritualita
11.12. seminář A Spiritualita
16.12. seminář B Spiritualita
18.12. seminář C Spiritualita


Třídní kniha pro kombinované studium:

5. 11. úvod do předmětu, požadavky na zápočet, přehled témat, přednáška Bůh s lidmi komunikuje (pojem zjevení)

5. 11. Přednáška Bible

19. 11. online konzultace k práci s materiály ke studiu na ISu, otázky studentů, diskuse

19. 11. Přednáška Spiritualita

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/T_1121