X1091 Metodický a supervizní seminář k praxi I

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2022
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Anna Juráčková (přednášející)
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Mgr. Tereza Najbrtová (přednášející)
doc. PhDr. David Urban, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Čížková (cvičící)
Dr. Ing. Alois Křišťan, Th.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Hana Čížková
Katedra odborných praxí – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
X1091/DA: Po 19. 9. 10:15–11:45 6, Po 26. 9. 10:15–11:45 6, Po 3. 10. 10:15–11:45 6, Po 17. 10. 10:15–11:45 6, Po 7. 11. 10:15–11:45 6, Po 21. 11. 10:15–11:45 6, Po 5. 12. 10:15–11:45 6, A. Juráčková
X1091/DB: Po 19. 9. 10:15–11:45 aula, Po 26. 9. 10:15–11:45 3, Po 3. 10. 10:15–11:45 3, Po 17. 10. 10:15–11:45 3, Po 7. 11. 10:15–11:45 3, Po 21. 11. 10:15–11:45 3, Po 5. 12. 10:15–11:45 3, T. Najbrtová
X1091/DC: Po 19. 9. 10:15–11:45 7, Po 26. 9. 10:15–11:45 7, Po 3. 10. 10:15–11:45 7, Po 17. 10. 10:15–11:45 7, Po 7. 11. 10:15–11:45 7, Po 21. 11. 10:15–11:45 7, Po 5. 12. 10:15–11:45 7, M. Ortová
X1091/DD: Po 19. 9. 10:15–11:45 4, Po 26. 9. 10:15–11:45 4, Po 3. 10. 10:15–11:45 4, Po 17. 10. 10:15–11:45 4, Po 7. 11. 10:15–11:45 4, Po 21. 11. 10:15–11:45 4, Po 5. 12. 10:15–11:45 4, D. Urban
X1091/DETF: Po 10. 10. 12:00–13:30 malá aula, Po 17. 10. 12:00–13:30 malá aula, Po 7. 11. 12:00–13:30 malá aula, Po 21. 11. 12:00–13:30 malá aula, Po 5. 12. 12:00–13:30 malá aula, A. Juráčková
X1091/KE: Út 11. 10. 17:00–20:15 5, Út 29. 11. 17:00–20:15 5, A. Juráčková
X1091/KF: Út 11. 10. 17:00–20:15 2, Út 29. 11. 17:00–20:15 2, A. Křišťan
X1091/KG: Út 11. 10. 17:00–20:15 1, Út 29. 11. 17:00–20:15 1, M. Ortová
X1091/KH: Út 11. 10. 17:00–20:15 4, Út 29. 11. 17:00–20:15 4, D. Urban
Předpoklady
NOW ( X1101 OPI I. )
Korekvizita : Odborná praxe bloková informativní I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Rozvíjet dovednosti sebereflexe a to jak ve vztahu k roli a fungování v seminární skupině tak ve vztahu k odborným praxím.
Osnova
  • Téma: Praxe na Jaboku, organizační pokyny, rozdělení do skupin;
  • Téma: Dosud absolvované praxe a další zkušenosti související s oborem, základy reflexe a sebereflexe;
  • Téma: Význam praxe, role praktikanta, hranice této role;
  • Dokumenty Individuální plán praxe, Zpráva z praxe;
  • Téma: Mateřské školy, individuální práce s klientem;
  • Téma: Vyhodnocení praxe v mateřské škole, vyhodnocení vlastní činnosti;
  • Téma: Úmluva o právech dítěte;
  • Téma: Úmluva o právech dítěte
Literatura
    doporučená literatura
  • KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
  • Integrativní přístupy k supervizi. Edited by Michael Carroll - Margaret Tholstrup, Translated by Jitka Kožnarová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 280 s. ISBN 8072545825. info
  • HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce : metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, vydavatelství a nakladatelství, 1999, 167 s. ISBN 80-902081-8-5. info
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 384 s. ISBN 80-7178-548-2. info
  • PAČESOVÁ, Martina. Lékař, pacient a Michael Balint :[balintovské skupiny v Česku]. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 170 s. ISBN 8072544918. info
  • Úvod do supervize :cyklický model. Edited by Petra Svobodová - Martin Valášek. Vyd. 1. Tišnov: Sdružení Scan, 2002, 88 s. ISBN 8086620002X. info
Výukové metody
Výuka probíhá v malých skupinách, důraz je kladen na aktivitu studentů. Studenti se učí reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, rozumět cílům, hodnotám a principům výchovné a sociální práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích, dodržení maximální povolené jedné absence.
Informace učitele
Třídní kniha - denní studium, skupina DA: 19. 9. 2022 - informace o systému praxí a metodických seminářů 26. 9. 2022 - pravidla skupiny, zkušenosti studentů v oblasti sociální a pedagogické praxe, úvod do reflexe a sebereflexe 3. 10. 2022 - dokumenty k praxi, nácvik formulování cílů praxe 17. 10. 2022 - příprava na praxi, IPP, charakteristika zařízení 7. 11. 2022 - reflexe praxe, práce s IPP 21. 11. 2022 - reflexe praxí, vyhodnocení IPP 5. 12. 2022 - práva dětí, úmluva a další dokumenty
Třídní kniha - denní studium, skupina DB:
Třídní kniha - denní studium, skupina DC:
19. 9. 2022 - informace o systému praxí a metodických seminářů
26. 9. 2022 - pravidla skupiny, zkušenosti studentů v oblasti sociální a pedagogické praxe, stručná reflexe
3. 10. 2022 - dokumenty k praxi, nácvik formulování cílů praxe
17. 10. 2022 - příprava na praxi, IPP, charakteristika zařízení (MŠ, NZDM)
7. 11. 2022 - reflexe praxe, téma autority, výchovných problémů; práce s IPP
21. 11. 2022 - reflexe praxí pokračování, vyhodnocení IPP; Úmluva o právech dítěte - představení dokumentu, příklady bezpráví
5. 12. 2022 - základní zásady úmluvy o právech dítěte, práce s příklady bezpráví
Třídní kniha - kombinované studium, skupina KD:
Třídní kniha - kombinované studium, skupina KE: 11.10. úvod do předmětu, seznámení s podmínkami zápočtu, představení systému praxí, dokumenty 29.11. nácvik cílů IPP, konzultace žádostí o uznání mrtvých praxí, reflexe živé praxe
Třídní kniha - kombinované studium, skupina KF:
Třídní kniha - kombinované studium, skupina KG:
11. 10. 2022 - seznámení se systémem praxí, profesní zkušenosti studentů
29. 11. 2022 - reflexe praxí z mezidobí, organizace pastoračních praxí, práce s dokumenty praxe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023.