X1091 Metodický a supervizní seminář k praxi I

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2021
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Mgr. Ivana Čihánková (přednášející)
Mgr. Hana Čížková (přednášející)
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Mgr. Jan Brázda (přednášející)
Mgr. Tereza Najbrtová (přednášející)
doc. PhDr. David Urban, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Čížková
Katedra odborných praxí – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
X1091/DA: Po 13. 9. 10:15–11:45 1, Po 20. 9. 10:15–11:45 6, Po 4. 10. 10:15–11:45 6, Po 18. 10. 10:15–11:45 6, Po 8. 11. 10:15–11:45 6, Po 22. 11. 10:15–11:45 6, Po 6. 12. 10:15–11:45 6, J. Brázda
X1091/DB: Po 13. 9. 10:15–11:45 1, Po 20. 9. 10:15–11:45 2, Po 4. 10. 10:15–11:45 2, Po 18. 10. 10:15–11:45 2, Po 8. 11. 10:15–11:45 2, Po 22. 11. 10:15–11:45 2, Po 6. 12. 10:15–11:45 2, T. Najbrtová
X1091/DC: Po 13. 9. 10:15–11:45 1, Po 20. 9. 10:15–11:45 7, Po 4. 10. 10:15–11:45 7, Po 18. 10. 10:15–11:45 7, Po 8. 11. 10:15–11:45 7, Po 22. 11. 10:15–11:45 7, Po 6. 12. 10:15–11:45 7, M. Ortová
X1091/DETF: Po 10:15–11:45 malá aula, D. Urban
X1091/KD: Út 5. 10. 17:30–20:15 2, Út 30. 11. 17:00–20:15 2, I. Čihánková
X1091/KE: Út 5. 10. 17:30–20:15 4, Út 30. 11. 17:00–20:15 4, T. Najbrtová
X1091/KF: Út 5. 10. 17:30–20:15 5, Út 30. 11. 17:00–20:15 5, M. Ortová
X1091/KG: Út 5. 10. 17:30–20:15 malá aula, Út 30. 11. 17:00–20:15 malá aula, D. Urban
Předpoklady
NOW ( X1101 OPI I. )
Korekvizita : Odborná praxe bloková informativní I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Rozvíjet dovednosti sebereflexe a to jak ve vztahu k roli a fungování v seminární skupině tak ve vztahu k odborným praxím.
Osnova
  • Téma: Praxe na Jaboku, organizační pokyny, rozdělení do skupin;
  • Téma: Dosud absolvované praxe a další zkušenosti související s oborem, základy reflexe a sebereflexe;
  • Téma: Význam praxe, role praktikanta, hranice této role;
  • Dokumenty Individuální plán praxe, Zpráva z praxe;
  • Téma: Mateřské školy, individuální práce s klientem;
  • Téma: Vyhodnocení praxe v mateřské škole, vyhodnocení vlastní činnosti;
  • Téma: Úmluva o právech dítěte;
  • Téma: Úmluva o právech dítěte
Literatura
    doporučená literatura
  • KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
  • Integrativní přístupy k supervizi. Edited by Michael Carroll - Margaret Tholstrup, Translated by Jitka Kožnarová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 280 s. ISBN 8072545825. info
  • HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce : metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, vydavatelství a nakladatelství, 1999, 167 s. ISBN 80-902081-8-5. info
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 384 s. ISBN 80-7178-548-2. info
  • PAČESOVÁ, Martina. Lékař, pacient a Michael Balint :[balintovské skupiny v Česku]. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 170 s. ISBN 8072544918. info
  • Úvod do supervize :cyklický model. Edited by Petra Svobodová - Martin Valášek. Vyd. 1. Tišnov: Sdružení Scan, 2002, 88 s. ISBN 8086620002X. info
Výukové metody
Výuka probíhá v malých skupinách, důraz je kladen na aktivitu studentů. Studenti se učí reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, rozumět cílům, hodnotám a principům výchovné a sociální práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích, dodržení maximální povolené jedné absence.
Informace učitele
Třídní kniha - denní studium, skupina DA: 13. 9. 2021 - informace o systému praxí a metodických seminářů Třídní kniha - denní studium, skupina DB: 13. 9. 2021 - informace o systému praxí a metodických seminářů pro 20.9.2021 - seznámení se v rámci skupiny, představení jednotlivých členů, jejich zkušeností v oblasti sociální práce a speciální pedagogiky, význam pravidel a diskuse nad pravidly, vytyčení základních pravidel pro danou skupinu 4.10.2021 - seznámení studentů s dokumentací k praxi(IPP, zpráva z praxe), definování cílů praxe a jejich vyhodnocování, procvičování formulací cílů a aktivit k jejich dosažení. 18.10.2021 - příprava na listopadovou praxi, představení cílů praxe jednotlivými studenty, diskuse nad konkrétními cíli. 8.11.2021 - sdílení zkušeností z absolvované praxe s důrazem na seberefleci a vyhodnocování jednotlivých cílů. 22.11.2021 - sdílení zkušeností z absolvované praxe s důrazem na seberefleci a vyhodnocování jednotlivých cílů; myšlenková mapa "Práva dítěte", příklady situací porušování práva dítěte 6.12.2021 - Úmluva o právech dítěte, význam a funkce OSPODu, příklady z praxe, přehled sociálních služeb pro rodinu a dítě; kontrola portfolií, uzavírání semestru Třídní kniha - denní studium, skupina DC: 13. 9. 2021 - informace o systému praxí a metodických seminářů 20. 9. 2021 - pravidla skupiny, zkušenosti studentů v oblasti sociální a pedagogické praxe, stručná reflexe 4. 10. 2021 - význam praxe v rámci studia, seznámení s dokumenty praxe (IPP, zpráva z praxe) 18. 10. 2021 - plánování praxe, práce s cíli praxe, reflexe emocí souvisejících s praxí 8. 11. 2021 - reflexe praxe, sdílení zkušeností, téma ústavní výchova, náhradní rodinná výchova) 22. 11. 2021 - reflexe praxe - pokračování, Úmluva o právech dítěte - příklady bezpráví 6. 12. 2021- Úmluva o právech dítěte - 4 základní zásady a jejich aplikace, hodnocení práce v semináři Třídní kniha - kombinované studium, skupina KD: 5. 10. 2021 - informace o systému praxí a metodických seminářů, dokumenty praxí; práce ve skupinách - pravidla skupiny, sdílení praktických zkušeností studentů Třídní kniha - kombinované studium, skupina KE: 5. 10. 2021 - informace o systému praxí a metodických seminářů, dokumenty praxí; práce ve skupinách - pravidla skupiny, sdílení praktických zkušeností studentů 30.11.2021 - doplňující informace k žádostem o uznání praxí, sdílení náročných témat posledního období - moc v pomáhajících profesích, význam spolupráce mezi učitelem, dítětem a rodičem, význam multidisciplinárního týmu a otevřené, podpůrné atmosféry na pracovišti, vliv partnerského přístupu na děti v ústavní péči. Předávání informací o zpracovávání dokumentů k praxi, s důrazem na definování cílů a jejich vyhodnocování, na obsah reflexe a sebereflexe Třídní kniha - kombinované studium, skupina KF: 5. 10. 2021 - informace o systému praxí a metodických seminářů, dokumenty praxí; práce ve skupinách - pravidla skupiny, sdílení praktických zkušeností studentů 30. 11. 2021 - dokumentace k praxi, formulace cílů, reflexe a sebereflexe Třídní kniha - kombinované studium, skupina KG: 5. 10. 2021 - informace o systému praxí a metodických seminářů, dokumenty praxí; práce ve skupinách - pravidla skupiny, sdílení praktických zkušeností studentů
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.