S535 Sebezkušenost pro pomáhající profese

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Dr. Ing. Alois Křišťan, Th.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Urban, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 3. 11. 16:00–17:00 6, So 28. 11. 8:00–21:00 6, Ne 29. 11. 9:00–12:00 6, Út 8. 12. 15:30–17:00 6
Předpoklady
Ochota spolupracovat, otevřenost k pohledu na vlastní životní příběh
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Cíle předmětu
Cílem předmětu je 1) poskytnout možnost poznat formu skupinové terapie; 2) seznámit s jednou z psychoterapeutických škol; 3) poskytnout možnost vlastní sebezkušenosti (získat podnět k náhledu na svůj životní říběh). Na konci kurzu bude student schopen pochopit, vysvětlit, pojmenovat a interpretovat hlavní iterpersonální procesy - přenos, identifikace, komplementace a projekce. Bude schopen posoudit jejich vliv na život člověka.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student mít základní znalosti o skupinové psychoterapii; o jedné z psychoterapetických škol Bude schopen pochopit, vysvětlit, pojmenovat a interpretovat hlavní iterpersonální procesy - přenos, identifikace, komplementace a projekce. Bude schopen posoudit jejich vliv na život člověka.
Osnova
  • 1. Obecné zásady psychoterapie jakožto nástroje sebezkušenosti 2. Integrovaná psychoterapie (Knobloch) jako jedna z možných psychoterapeutických škol. Proběhne částečně 7.1.2020 3. Bloková ukázka využití metod a technik jakožto nástrojů získání sebezkušenosti - víkend 18.1. od 8.00 - 19.1.2020 do 12.00. 4. Interpretace interpersonálních procesů (rozpoznávání možných procesů - přenos, identifikace, komplementace a projekce- v životních příbězích účastníků). Bude uzavřeno na závěrečném kolokviu 28.1.
Literatura
    doporučená literatura
  • Knobloch F., Knoblochová J. Integrovaná psychoterepie v akci. Grada Praha, 1999.
  • Jiří Růžička (ed.). Komunitní a skupinová psychoterapie v české perspektivě. Praha, 2011. ISBN 978-80-7387-467-4
  • Zbyněk Vybíral, Jan Roubal (eds.). Současná psychoterapie. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-682-7.
  • Yalom, I.D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Konfrontace Kradec Králové, 1999..
  • Prochaska, J.O., Norcross, J.C. Psychoterapeutické systémy - průřez teoriemi. ISBN 80-7169-766-4
Výukové metody
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Zpracování eseje dle dané osnovy. Kolokvium při závěrečném setkání. Požadavky na studenta: Studium zadané literatury (bude dodána na úvodním setkání), účast na blokovém výcviku, zpracování zadaných otázek. Požadavkem je účast na úvodním setkání, víkendové sebezkušenostní aktivitě a závěrečném setkání.
Informace učitele
Třídní kniha Denní i kombinované studium. 3.11. 2020 ... úvodní setkání online, seznámení z předmětem, seznámení s úpravami časovými i obsahovými vzhledem k distanční výuce (předmět byl dosud koncipován důsledně pro prezenční výuku), upřesněny požadavky pro zápočet. 28.11. bloková celodenní výuka (dva bloky dopoledne, jeden odpoledne) - sebezkušenostní prvky z psychoterapeutické metody, včetně práce v malé skupince, vyhodnocení, upřesnění písemné reflexe. 29.11. v distanční formě výuka zredukována na jednodenní blok 8.12. závěrečné zhodnocení po zaslání písemných reflexí Docházka uložena ve studijních materiálech předmětu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022.