RJ336 Systematická teologie II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2011
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Petr Jandejsek, Th.D. (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 10:15–11:45 3, kromě Po 24. 10. až Čt 27. 10., kromě Pá 23. 12. až Po 2. 1.
Předpoklady
T227 Systematická teologie I.
Splněný předmět Systematická teologie I (T227).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vést studentky k práci s původními texty křesťanské tradice a učit se spojovat tázání a odpovědi autorů textů s našim vlastním tázáním a naší zkušeností víry. Po absolvování předmětu bude student znát jednotlivá období křesťanské teologické tradice. Bude rozumět interpretacím postavy Ježíše Krista vybraných teologů. Bude schopen vztáhnout tyto interpretace k současným společesnkým a obecně lidským tématům. Porozumí významu plurality christologií jako obohacení, nikoliv nevýhodě. Tato pluralita odráží rozmanitost tázání po významu postavy Ježíše v dějinách a po jeho roli zprostředkovatele setkání s Bohem.
Literatura
    povinná literatura
  • Jandejsek, P. a kol., Hledání Ježíšovy tváře, christologická čítanka. Praha: Jabok, 2008.
Metody hodnocení
1. Rozumně zvážená docházka. 2. Prezentace v hodině - platí pro prezenční studium. 3. Esej.
Informace učitele
Systematická teologie II je zaměřená na christologii. Prostřednictvím výňatků z textů od zásadních autorů křesťanské tradice se budeme seznamovat s dějinami a tématy christogické reflexe. Témata budou řazena chronologicky podle doby vzniku textu. Každý účastník semináře se vždy dopředu seznámí s vybraným textem (dostatek učebnic je k vypůjčení v knihovně, k zakoupení v knihovně, případně texty ke stažení na ISu). text je třeba mít s sebou na hodině. Obsahem prezentace bude uvedení do četby textu (tedy NE život a dílo autora): upozorníte na hlavní témata, nejasné a problematické momenty v textu, na souvislosti mezi textem a Biblí a dogmaty. Vhodné je upozornit i na souvislosti s pastorační prací. Text prezentace v rozsahu asi 1 strany zašle každý přihlášený k tématu mailem vyučujícímu nejpozději v pátek před pondělní hodinou, na kterou připadá vybrané téma. Prezentující potom v hodině pod moderací vyučujícího uvedou celou třídu do četby. Zpracování tématu je možné předem konzultovat s vyučujícím. Na prezentaci naváže společná, diskusně pojatá četba textu. Na závěr semestru zpracuje každý účastník písemně jedno (v kombinovaném studium tří) z témat v rozsahu 3 stran (pro kombinované studium jedné strany na téma). Téma práce (prací) bude jiné, než bylo téma prezentace tohoto studenta (u kombinovaného programu jiné, než se probíralo v hodině). Aspoň dvě třetiny práce je třeba věnovat práci s ukázkou, zodpovězení otázek a vlastní reflexi. Práce se odevzdávají na IS. V kombinovaném studiu se budou číst texty Ireneje, Kalvína, Lessinga a Bartha.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, zima 2012.