JABOK:S2072 Metody sociálních výzkumů II - Informace o předmětu
S2072 Metody sociálních výzkumů II
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. David Urban, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- S2072/D: Čt 12:00–13:45 1, kromě Po 13. 2. až Pá 17. 2., kromě Po 13. 3. až Pá 24. 3., kromě St 5. 4. až Út 11. 4., kromě Po 24. 4. až Pá 28. 4., A. Klimešová
S2072/K: Út 7. 2. 18:45–20:15 aula, Út 21. 2. 17:00–18:30 elearning, Út 21. 3. 17:00–18:30 aula, Út 4. 4. 18:45–20:15 elearning, A. Klimešová - Předpoklady
- ( S1031 Sociologie I. && S1032 Sociologie II. )
Předpokladem je úspěšné splnění kurzu Metody soc. výzkumů 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a teologie (program JABOK, SPSP)
- Cíle předmětu
- Cíl:
Seznámit s teorií a praktickým využitím sociálního a sociologického výzkumu v sociální a pedagogické práci.
Ozřejmit základní pojmy a přístupy výzkumného procesu. Porozumět stavbě výzkumného projektu.
Nacvičit základní dovednosti v kvantitativní i kvalitativní metodologii.
Vyzkoušet si základní matematicko-statistickou práci s daty a jejich interpretaci. - Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu:
- dovede formulovat výzkumnou otázku a rozhodnout, zda je vhodnější ji řešit kvantitativním nebo kvalitativním typem výzkumu;
- rozumí procesu operačního definování, dovede dát příklad nebo na zadaném příkladu operacionalizaci provést;
- zná různé druhy metod sběru dat, jejich výhody a nevýhody, dovede rozhodnout, které se hodí ke kvalitativnímu/kvantitativnímu modelu výzkumu;
- dovede formulovat otázky k výzkumnému rozhovoru, dovede postavit jednoduchý dozatník a administrovat ho;
- rozumí a ovládá základní matematicko-statistické operace se sebranými daty (popisná statistika, korelace), rozumí principu ověřování statistických hypotéz - Osnova
- 1. Jak získáme informace o zkoumaném jevu?
- Metody sběru dat.
- 1.1 Rozhovor
- 1.2 Analýza dokumentů a produktů
- 1.3 Pozorování
- 1.4 Případová studie (kazuistika)
- 1.5 Experiment
- 1.6 Dotazník
- 2. Od koho lze získat informace? A kolik informací je dost?
- Metody konstrukce výzkumného vzorku.
- 3. Jak se sebranými daty pracovat? Datová matice.
- Základní matematicko-statistická analýza dat.
- 4. Jak data prezentovat? Tvorba textu o výzkumném projektu.
- Závěry z analýzy dat, interpretace výsledků, diskuse.
- Literatura
- povinná literatura
- SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 256 s. ISBN 978-80-7367-778-7. info
- Metody pedagogického výzkumu :základy kvantitativního výzkumu. Edited by Miroslav Chráska. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 272 s. ISBN 9788024713694. info
- doporučená literatura
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2006, 332 s. ISBN 8024713624. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum :základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 s. ISBN 80-7184-141-2. info
- Výukové metody
- Přednášky, cvičení ve skupinách, skupinový projekt, četba, domácí úkoly
kurz Moodle: Metody soc. výzkumů 2; klíč k zápisu: vyzkumy2 - Metody hodnocení
- DENNÍ STUDIUM:
Docházka 80%
Aktivní zapojení do cvičení a úkolů v hodině
Zpracování skupinového projektu. (Kvalita zpracování přidává body k hodnocení ze závěrečného testu.)
splnění závěrečného testu
KOMBINOVANÉ STUDIUM:
docházka 80%
pečlivé splnění aktivit v Moodlu (e-learning)
odevzdání skupinového projektu
splnění závěrečného testu - Informace učitele
- TŘÍDNÍ KNIHA:
DENNÍ STUDIUM
2.2.2023 přednáška a seminář Požadavky splnění předmětu. Jak získáme informace o zkoumaném jevu? Metody sběru dat. Operační definování.
9.2.2023 přednáška a seminář Dotazník: použití, výhody a nevýhody. Problematika validity dotazníků, stavba a struktura dotazníku. Ukázky. 23.2.2023 Seminář Operační definice u zadaných otázek - skupinová práce, práce ve dvojicích.
2.3.2023 přednáška a seminář Volba témat projektů do dvojic studentů. Společná operacionalizace pojmů z jiných témat, která studenti přinesou.
Přednáška: Konstrukce položek
9.3.2023 přednáška a seminář
Rozhovor - metodologický postup. Praktické cvičení. Ukázka scénáře rozhovoru k sociologickému výzkumu života na periferii ČR
30.3.2023 přednáška a seminář:
Přepis rozhovoru sociologického výzkumu života na periferii ČR, kódování v přepisu a tvorba kategorií při zpracování dat z rozhovoru.
13.4.2023
Experiment - metodologický postup. Nežádoucí proměnné a jak je eliminovat
7.4.2022 přednáška a seminář:
Pozorování - tvorba kategorií k pozorování a pozorovacího protokolu.
Případová studie - metodologický postup. Ukázka.
Experiment - metodologický postup. Nežádoucí proměnné a jak je eliminovat
21.4.2022 přerdnášk a seminář:
Survio - platforma pro dotazníkové šetření.
Pozorování - tvorba kategorií k pozorování a pozorovacího protokolu.
Analýza produktů a dokumentů.
Úkol do Moodlu: pozorování a) spontánní hry dítěte NEBO b) komunikace lidí na veřejných prostranstvích (zastávka MHD) a dodržování protiepidemických opatření - odevzdání pozorovacího protokolu.
5.5.2022 přednáška:
Vzorkové přehledy. KOMBINOVANÉ STUDIUM
22.3.2021 Přednáška a seminář
Požadavky na splnění předmětu.
Konstrukce dotazníku. Zadání úkolů.
26.3.2022 online Zoom seminář
Konstrukce dotazníku a formulování položek. Praktické ukázky na úkolech studentů.
5.4.2022 online Zoom přednáška
Vzorkové přehledy a jejich použití.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2023/S2072