X1092 Metodický a supervizní seminář k praxi II

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2022
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Brázda (přednášející)
RNDr. Mgr. Ivana Čihánková (přednášející)
Mgr. Hana Čížková (přednášející)
Mgr. Tereza Najbrtová (přednášející)
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Mgr. Anna Juráčková (cvičící)
Dr. Ing. Alois Křišťan, Th.D. (cvičící)
doc. PhDr. David Urban, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Tereza Najbrtová
Katedra odborných praxí – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
X1092/DA: Po 31. 1. 10:15–11:45 6, Po 7. 2. 10:15–11:45 6, Po 21. 2. 10:15–11:45 6, Po 7. 3. 10:15–11:45 6, Po 21. 3. 10:15–11:45 6, Po 11. 4. 10:15–11:45 6, Po 2. 5. 10:15–11:45 6, T. Najbrtová
X1092/DB: Po 31. 1. 10:15–11:45 2, Po 7. 2. 10:15–11:45 2, Po 21. 2. 10:15–11:45 2, Po 7. 3. 10:15–11:45 2, Po 21. 3. 10:15–11:45 2, Po 11. 4. 10:15–11:45 2, Po 2. 5. 10:15–11:45 2, A. Juráčková
X1092/DC: Po 31. 1. 10:15–11:45 7, Po 7. 2. 10:15–11:45 7, Po 21. 2. 10:15–11:45 7, Po 7. 3. 10:15–11:45 7, Po 21. 3. 10:15–11:45 7, Po 11. 4. 10:15–11:45 7, Po 2. 5. 10:15–11:45 7, M. Ortová
X1092/DD: Rozvrh nebyl do ISu vložen. D. Urban
X1092/DETF: Rozvrh nebyl do ISu vložen. A. Juráčková
X1092/DG: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
X1092/KD: Út 15. 2. 17:00–20:15 2, Út 26. 4. 17:00–20:15 2, I. Čihánková
X1092/KE: Út 15. 2. 17:00–20:15 4, Út 26. 4. 17:00–20:15 4, A. Křišťan
X1092/KF: Út 15. 2. 17:00–20:15 malá aula, Út 26. 4. 17:00–20:15 malá aula, M. Ortová
X1092/KG: Út 15. 2. 17:00–20:15 5, Út 26. 4. 17:00–20:15 5, D. Urban
X1092/KH: Rozvrh nebyl do ISu vložen. A. Juráčková
Předpoklady
( NOW ( X1102 OPI II. )) || FORMA ( K )
Korekvizita : Odborná praxe informativní II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Rozvíjet dovednosti sebereflexe a to jak ve vztahu k roli a fungování v seminární skupině tak ve vztahu k odborným praxím.
Osnova
  • Téma: společný seminář – příprava závěrečného semináře k praxi;
  • Téma: Speciální školy, specifické potřeby dětí, žáků a studentů, individuální vzdělávací plán;
  • Téma: Vyhodnocení praxe ve speciálních školách, silné a slabé stránky;
  • Téma: Dětské domovy, systém náhradní výchovy v ČR;
  • Téma: Vyhodnocení praxe v dětských domovech;
  • Téma: Diagnostické ústavy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy;
  • Téma: Vyhodnocení praxe v ústavech, využití všech dosud získaných dovedností;
  • Téma: Závěrečný seminář;
Literatura
    doporučená literatura
  • KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
  • Integrativní přístupy k supervizi. Edited by Michael Carroll - Margaret Tholstrup, Translated by Jitka Kožnarová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 280 s. ISBN 8072545825. info
  • HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce : metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, vydavatelství a nakladatelství, 1999, 167 s. ISBN 80-902081-8-5. info
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 384 s. ISBN 80-7178-548-2. info
  • PAČESOVÁ, Martina. Lékař, pacient a Michael Balint :[balintovské skupiny v Česku]. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 170 s. ISBN 8072544918. info
  • Úvod do supervize :cyklický model : praktická příručka ... Edited by Petra Svobodová - Martin Valášek, Translated by Petra Svobodová. Tišnov: Sdružení SCAN, 2002, 88 s. ISBN 808662000X. info
Výukové metody
Výuka probíhá v malých skupinách, důraz je kladen na aktivitu studentů. Studenti se učí reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, rozumět cílům, hodnotám a principům výchovné a sociální práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích, dodržení maximální povolené jedné absence.
Informace učitele
Třídní kniha Denní studium: seminární skupina DA 31.1.2022 - společný seminář - úvod do letního semestru, organizace praxí v letním období, informace o studentské konferenci 7.2.2022 - seminář před praxí - příprava individuálních plánů praxe (IPP) a cílů praxe 21.2.2022 - seminář po praxi - sdílení zkušeností z proběhlé praxe, vliv prostředí na klienty 7.3.2022 - seminář před praxí - sdílení zkušeností z minulé praxe u zbylých studentů, příprava na sepsání IPP a konzultace cílů 21.3.2022 - seminář po praxi - reflexe proběhlých praxí - autorita studenta na praxi 11.4.2022 - seminář před praxi - sdílení zkušeností z minulé praxe u zbylých studentů, příprava a konzultace cílů pro sepsání IPP 2.5.2022 -seminář po praxi - zhodnocení proběhlé praxe a celého školního roku, pojmenování získaných dovedností 23.5.2022 - studentská konference seminární skupina DB 31.1.2022 - společný seminář - úvod do letního semestru, organizace praxí v letním období 7.2.2022 - seminář před praxí - příprava individuálních plánů a cílů praxe 21.2.2022 - seminář po praxi - sdílení zkušeností, reflexe, sebereflexe, hodnocení cílů praxe 8.3.2022 - seminář před praxí - organizace 3. termínu praxe, předávání informací o aktuální situace v organizaci praxí, příprava na sepsání IPP a stanovení cílů 21.3.2022 - seminář po praxi - zmapování procesu přípravy studentské konference, reflexe proběhlých praxí s důrazem na příklady dobré praxe a řešení obtížných situací. 11.4.2022 - seminář před praxi - představení jednotlivých cílů studentů dle zaměření praxe, jejich zhodnocení, zpětná vazba od skupiny 2.5.2022 -seminář po praxi - zhodnocení praxe, včetně cílů, sdílení zkušeností, uzavírání školního roku 23.5.2022 - studentská konference na téma bezpečné prostředí v sociálně pedagogických aktivitách seminární skupina DC 31. 1. 2022 - závěrečná konference v praxi, zadání, podmínky organizace; organizace praxí v letním období 7. 2. 2022 - individuální plán praxe - přehled témat pro volbu cílů, práce s cíli souvisejícími se sebereflexí, příprava na praxe 21. 2. 2022 - reflexe praxí, práce s emocemi souvisejícími s výkonem konkrétní praxe, příprava studentské konference 7. 3. 2022 - příprava na praxi, zařízení preventivně výchovné péče 21. 3. 2022 - reflexe praxí, hranice role 11. 4. 2022 - příprava studentské konference - podněty pro téma bezpečnost prostředí; příprava na praxi, cíle praxe 2. 5. 2022- reflexe praxí, téma hranice role; příprava studentské konference, evaluace předmětu seminární skupina DG 1. 2. 2021 - závěrečná konference v praxi, zadání, podmínky organizace; organizace praxí v letním období Kombinované studium: seminární skupina KD seminární skupina KE 15.2.2022 - zpracování dotazů k dokumentaci k praxi, reflexe praxí v meziobdobí, etická dilemata z praxe - výběr situací, rozbor podstaty dilematu, rozlišení obtížné situace a etického dilematu, reflexe prožívání a diskuse nad způsoby nakládání s dilematickými situacemi. 26.4.2022 - reflexe praxí v meziobdobí, hodnoty v sociální práci a pedagogice, role sociálního pracovníka a pedagoga, informace k úkolům do konce semestru. seminární skupina KF seminární skupina KG 15. 2. 2022 - reflexe praxí v mezidobí, specifika práce sdětmi se specifickými vzdělávacími potřebami; profesní dilemata, příklady z praxe sociální práce a speciální pedagogiky 26. 4. 2022 - reflexe praxí z mezidobí; téma hranice profesionální role, motivace k vykonávání profese, rizika, konkrétní příklady z praxe
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.