X1092 Metodický a supervizní seminář k praxi II

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2021
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Brázda (přednášející)
RNDr. Mgr. Ivana Čihánková (přednášející)
Mgr. Hana Čížková (přednášející)
Mgr. Tereza Najbrtová (přednášející)
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
doc. PhDr. David Urban, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Hana Čížková
Katedra odborných praxí – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
X1092/DA: Po 1. 2. 13:45–15:15 4, Po 8. 2. 13:45–15:15 4, Po 22. 2. 13:45–15:15 4, Po 8. 3. 13:45–15:15 4, Po 22. 3. 13:15–15:15 4, Po 12. 4. 13:45–15:15 4, Po 26. 4. 13:45–15:15 4, Po 10. 5. 13:45–15:15 4, H. Čížková
X1092/DB: Po 1. 2. 13:45–15:15 2, Po 8. 2. 13:45–15:15 2, Po 22. 2. 13:45–15:15 2, Po 8. 3. 13:45–15:15 2, Po 22. 3. 13:45–15:15 2, Po 12. 4. 13:45–15:15 2, Po 26. 4. 13:45–15:15 2, Po 10. 5. 13:45–15:15 2, T. Najbrtová
X1092/DC: Po 1. 2. 13:45–15:15 7, Po 8. 2. 13:45–15:15 7, Po 22. 2. 13:45–15:15 7, Po 8. 3. 13:45–15:15 7, Po 22. 3. 13:45–15:15 7, Po 12. 4. 13:45–15:15 7, Po 26. 4. 13:45–15:15 7, Po 10. 5. 13:45–15:15 7, M. Ortová
X1092/DETF: Po 22. 2. 10:15–11:45 7, Po 8. 3. 10:15–11:45 7, Po 22. 3. 10:15–11:45 7, Po 12. 4. 10:15–11:45 7, Po 26. 4. 10:15–11:45 7, Po 10. 5. 10:15–11:45 7, D. Urban
X1092/DG: St 3. 2. 13:45–15:15 7, St 10. 2. 13:45–15:15 7, St 24. 2. 13:45–15:15 7, St 10. 3. 13:45–15:15 7, St 24. 3. 13:45–15:15 7, St 14. 4. 13:45–15:15 7, St 28. 4. 13:45–15:15 7, St 12. 5. 13:45–15:15 7, J. Brázda
X1092/KD: Út 9. 2. 17:00–20:15 2, Út 25. 5. 17:00–20:15 2, I. Čihánková
X1092/KE: Út 9. 2. 17:00–20:15 4, Út 25. 5. 17:00–20:15 4, H. Čížková
X1092/KF: Út 9. 2. 17:00–20:15 aula, Út 25. 5. 17:00–20:15 aula, M. Ortová
X1092/KH: Út 9. 2. 17:00–20:15 3, Út 25. 5. 17:00–20:15 3, D. Urban
Předpoklady
(NOW( X1102 OPI II. )) || FORMA(K)
Korekvizita : Odborná praxe informativní II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Rozvíjet dovednosti sebereflexe a to jak ve vztahu k roli a fungování v seminární skupině tak ve vztahu k odborným praxím.
Osnova
  • Téma: společný seminář – příprava závěrečného semináře k praxi;
  • Téma: Speciální školy, specifické potřeby dětí, žáků a studentů, individuální vzdělávací plán;
  • Téma: Vyhodnocení praxe ve speciálních školách, silné a slabé stránky;
  • Téma: Dětské domovy, systém náhradní výchovy v ČR;
  • Téma: Vyhodnocení praxe v dětských domovech;
  • Téma: Diagnostické ústavy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy;
  • Téma: Vyhodnocení praxe v ústavech, využití všech dosud získaných dovedností;
  • Téma: Závěrečný seminář;
Literatura
    doporučená literatura
  • KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
  • Integrativní přístupy k supervizi. Edited by Michael Carroll - Margaret Tholstrup, Translated by Jitka Kožnarová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 280 s. ISBN 8072545825. info
  • HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce : metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, vydavatelství a nakladatelství, 1999, 167 s. ISBN 80-902081-8-5. info
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 384 s. ISBN 80-7178-548-2. info
  • PAČESOVÁ, Martina. Lékař, pacient a Michael Balint :[balintovské skupiny v Česku]. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 170 s. ISBN 8072544918. info
  • Úvod do supervize :cyklický model : praktická příručka ... Edited by Petra Svobodová - Martin Valášek, Translated by Petra Svobodová. Tišnov: Sdružení SCAN, 2002, 88 s. ISBN 808662000X. info
Výukové metody
Výuka probíhá v malých skupinách, důraz je kladen na aktivitu studentů. Studenti se učí reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, rozumět cílům, hodnotám a principům výchovné a sociální práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích, dodržení maximální povolené jedné absence.
Informace učitele
Třídní kniha Denní studium: seminární skupina DA 1. 2. 2021 - závěrečná konference v praxi, zadání, podmínky organizace; organizace praxí v letním období 8. 2. 2021 - seminář před praxí - diskuse o možnostech realizovat praxi v době covidu, zmapování situace studentů, práce s individuálním plánem praxe, příprava studentské konference 22. 2. 2021 - seminář po praxi - reflexe praxe, sdílení zkušeností, soustředění na oblast sebereflexe 8. 3. 2021 - seminář před praxí - mapování situace studentů ohledně zajištění místa na praxi, informace o možnosti překročit okresy na praxi, práce s individuálním plánem praxe seminární skupina DB 1.2.2021 - závěrečná konference v praxi, zadání, podmínky organizace; organizace praxí v letním období 8.2.2021 - seminář před praxí - organizace 2. termínu praxí v době pandemie, představené individuálních plánů a cílů praxe, příprava studentské konference 22.2.2021 - seminář po praxi - sdílení zkušeností, reflexe, sebereflexe, hodnocení cílů praxe 8.3.2021 - seminář před praxí - organizace 3. termínu praxe, předávání informací o aktuální situace v organizaci praxí, příprava na sepsání IPP a stanovení cílů 22.3.2021 - seminář po praxi - sdílení zkušeností, reflexe, sebereflexe, hodnocení cílů praxe, příprava na studentskou konferenci. 12.4.2021 - seminář před praxí - představení hostů v rámci akce Týden studentem Jaboku, krátké představení předmětu, příprava na praxi, seznámení s IPP jednotlivých studentů, rozhovor nad možnostmi studentů, kteří z důvodu pandemie nemohli praxe vykonávat, pozvánka na webseminář ohledně doučování 26.4.2021 - seminář po praxi - sdílení zkušeností, reflexe, sebereflexe, hodnocení cílů praxe 10.5.2021 - závěrečné shrnutí praxí a seminářů v letním období, reflexe studentů a zpětná vazba k předmětu a vyučujícímu. Příprava na studentskou konferenci. 24.5.2021 - studentská konference na témata: On-line vyučování a doučování, Znevýhodněné rodiny v době opatření proti COVIDu, Inkluze v mateřských školkách, Globální předsudky. seminární skupina DC 1. 2. 2021 - závěrečná konference v praxi, zadání, podmínky organizace; organizace praxí v letním období 8. 2. 2021 - individuální plán praxe - přehled témat pro volbu cílů, práce s cíli souvisejícími se sebereflexí 22. 2. 2021 - seminář po praxi - sdílení zkušeností, sebereflexe, konkretizace řešení situací při práci s dětmi předškolního věku 8. 3. 2021 - ústavní a ochranná výchova, přehled zařízení pro jejich výkon, sebereflexe - silné a slabé stránky studentů, které vyplynuly na základě předchozích praxí 22. 3. 2021 - seminář po praxi - sdílení zkušeností, sebereflexe, hodnocení cílů 12. 4. 2021 - příprava na praxi, specifika práce s dětmi v diagnostických a výchovných ústavech 26. 4. 2021 - seminář po praxi - sdílení zkušeností, sebereflexe, slabé a silné stránky, důležitá témata vyplývající z praktických zkušeností 10. 5. 2021 - příprava studentské konference - téma výuka online seminární skupina DG 3.2.2021 - závěrečná konference v praxi, zadání, podmínky organizace; organizace praxí v letním období 10.2.2021 - seminář před praxí - organizace 2. termínu praxí v době pandemie, představení individuálních plánů a cílů praxe, příprava studentské konference 24.2.2021 - seminář po praxi - sdílení zkušeností, reflexe, sebereflexe, hodnocení cílů praxe 10.3.2021 - seminář před praxí - organizace 3. termínu praxe, předávání informací o aktuální situace v organizaci praxí, příprava na sepsání IPP a stanovení cílů 24.3.2021 - seminář po praxi - sdílení zkušeností, reflexe, sebereflexe, hodnocení cílů praxe, příprava na studentskou konferenci. 14.4.2021 - seminář před praxí - organizace 3. termínu praxe, předávání informací o aktuální situace v organizaci praxí, příprava na sepsání IPP a stanovení cílů, pozvánka na webseminář ohledně doučování 28.4.2021 - seminář po praxi - sdílení zkušeností, reflexe, sebereflexe, hodnocení cílů praxe 12.5.2021 - závěrečné shrnutí praxí a seminářů v letním období, reflexe studentů a zpětná vazba k předmětu a vyučujícímu. Příprava na studentskou konferenci. 24.5.2021 - studentská konference na témata: On-line vyučování a doučování, Znevýhodněné rodiny v době opatření proti COVIDu, Inkluze v mateřských školkách, Globální předsudky. Kombinované studium: seminární skupina KD 9. 2. 2021 - reflexe praxí v mezidobí, specifika práce se seniory, pastorační praxe; profesní dilemata, příklady z praxe sociální práce a speciální pedagogiky 25. 5. 2021 - reflexe praxe v mezidobí, hranice role v pomáhajících profesích, motivace k výkonu pomáhající profese seminární skupina KE 9. 2. 2021 - reflexe praxí v mezidobí, specifika práce se seniory, pastorační praxe; profesní dilemata, příklady z praxe sociální práce a speciální pedagogiky 25. 5. 2021 - reflexe praxe v mezidobí, hranice role v pomáhajících profesích, motivace k výkonu pomáhající profese seminární skupina KF 9. 2. 2021 - reflexe praxí v mezidobí, specifika práce se seniory, pastorační praxe; profesní dilemata, příklady z praxe sociální práce a speciální pedagogiky 25. 5. 2021 - reflexe praxe v mezidobí, hranice role v pomáhajících profesích, motivace k výkonu pomáhající profese seminární skupina KH 9. 2. 2021 - reflexe praxí v mezidobí, specifika práce se seniory, pastorační praxe; profesní dilemata, příklady z praxe sociální práce a speciální pedagogiky 25. 5. 2021 - reflexe praxe v mezidobí, hranice role v pomáhajících profesích, motivace k výkonu pomáhající profese
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023, léto 2024.