JABOK:S385 Animace a participace v sociál - Informace o předmětu
S385 Animace a participace v sociální práci
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2017
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Po 15:30–17:00 4, kromě Po 3. 4. až Pá 21. 4., kromě Po 22. 5. až Pá 2. 6.
- Předpoklady
- Předmět je zakončen seminární prací a písemným testem.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s principy sociálně-kulturní animace a participace a s jejich aplikací v práci se skupinou / s komunitou. Teoretická část předmětu je zaměřen na koncepci sociálně-kulturního rozvoje – východiska, dějinné souvislosti, současné výhledy a zásady animačního přístupu. Praktická část předmětu je věnována participaci. Výstupem je výzkumné šetření míry participace v zařízeních sociálních služeb.
- Osnova
- Časový plán předmětu:
- Výuka bude probíhat dle rozvrhu každé pondělí. První hodina bude přednáška, druhá seminář. Vzhledem k tomu, že semináře jsou povinné, je možné z celkového počtu 9 termínů chybět maximálně na dvou (!). Část výuky bude probíhat formou referátů studentů podle knihy "Animace". Vyučující pak doplní referáty doplňujícím výkladem, příklady z praxe nebo cvičením.
- Přehled termínů a témat:
- 6.2. 2O17 - Výuka není: vyučující na konferenci o kvalitativním výzkumu
- 13.2.2017 Úvod do problematiky, osvěta, lidové vrstvy, vývoj sociálně kulturní animace, rozdělení referátů
- 20.2. Pojem "animace" - referát; základní přístup animátora, probuzení "potlačeného potenciálu", příklady sociálně kulturní animace - Švýcarsko, Paulo Freire a Augusto Boal
- 27.2. Animátor - poslání a profese - referát; vývoj pohledu na animátora v sociální práci; úkoly animátora; animátor jako organizátor a "enabler"; organizační předpoklady, dynamika ve skupině a práce animátora se skupinovou dynamikou
- 6.3. "Horká a studená" animace - dilema: profesionalita / nadšení, řešení tohoto dilematu, animátor jako mediátor - moderace diskuse ve skupině
- 13.3. Participace a její význam; formy a stupně participace
- 20.3. Kritéria participace; zadání seminární práce
- 27.3. Vytváření dotazníků (k seminární práci)
- 3.3., 10.4. a 17.4. se výuka nekoná (praxe + pondělí velikonoční)
- 24.4. Animátor jako mediátor - moderace diskuse ve skupině
- 1. a 8.5. se výuka nekoná (státní svátky)
- 15.5. Zápočtový test a prezentace seminárních prací
- Literatura
- povinná literatura
- KAPLÁNEK, Michal. Animace. 2013. info
- doporučená literatura
- Theater of the oppressed. Edited by Augusto Boal, Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Lea. New York: Theatre Communications Group, 1985, xiv, 197 s. ISBN 0930452496. info
- Výukové metody
- monologická, dialogická; samostatné zpracování výzkumu
- Metody hodnocení
- skupinový projev, písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2017/S385