S385 Animace a participace v sociální práci

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2017
Rozsah
1/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 15:30–17:00 4, kromě Po 3. 4. až Pá 21. 4., kromě Po 22. 5. až Pá 2. 6.
Předpoklady
Předmět je zakončen seminární prací a písemným testem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s principy sociálně-kulturní animace a participace a s jejich aplikací v práci se skupinou / s komunitou. Teoretická část předmětu je zaměřen na koncepci sociálně-kulturního rozvoje – východiska, dějinné souvislosti, současné výhledy a zásady animačního přístupu. Praktická část předmětu je věnována participaci. Výstupem je výzkumné šetření míry participace v zařízeních sociálních služeb.
Osnova
  • Časový plán předmětu:
  • Výuka bude probíhat dle rozvrhu každé pondělí. První hodina bude přednáška, druhá seminář. Vzhledem k tomu, že semináře jsou povinné, je možné z celkového počtu 9 termínů chybět maximálně na dvou (!). Část výuky bude probíhat formou referátů studentů podle knihy "Animace". Vyučující pak doplní referáty doplňujícím výkladem, příklady z praxe nebo cvičením.
  • Přehled termínů a témat:
  • 6.2. 2O17 - Výuka není: vyučující na konferenci o kvalitativním výzkumu
  • 13.2.2017 Úvod do problematiky, osvěta, lidové vrstvy, vývoj sociálně kulturní animace, rozdělení referátů
  • 20.2. Pojem "animace" - referát; základní přístup animátora, probuzení "potlačeného potenciálu", příklady sociálně kulturní animace - Švýcarsko, Paulo Freire a Augusto Boal
  • 27.2. Animátor - poslání a profese - referát; vývoj pohledu na animátora v sociální práci; úkoly animátora; animátor jako organizátor a "enabler"; organizační předpoklady, dynamika ve skupině a práce animátora se skupinovou dynamikou
  • 6.3. "Horká a studená" animace - dilema: profesionalita / nadšení, řešení tohoto dilematu, animátor jako mediátor - moderace diskuse ve skupině
  • 13.3. Participace a její význam; formy a stupně participace
  • 20.3. Kritéria participace; zadání seminární práce
  • 27.3. Vytváření dotazníků (k seminární práci)
  • 3.3., 10.4. a 17.4. se výuka nekoná (praxe + pondělí velikonoční)
  • 24.4. Animátor jako mediátor - moderace diskuse ve skupině
  • 1. a 8.5. se výuka nekoná (státní svátky)
  • 15.5. Zápočtový test a prezentace seminárních prací
Literatura
    povinná literatura
  • KAPLÁNEK, Michal. Animace. 2013. info
    doporučená literatura
  • Theater of the oppressed. Edited by Augusto Boal, Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Lea. New York: Theatre Communications Group, 1985, xiv, 197 s. ISBN 0930452496. info
Výukové metody
monologická, dialogická; samostatné zpracování výzkumu
Metody hodnocení
skupinový projev, písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2018.