S385 Animace a participace v sociální práci

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2012
Rozsah
1/1. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Čt 12:00–13:30 6, kromě St 4. 4. až Út 10. 4., kromě Po 21. 5. až Pá 1. 6.
Předpoklady
Předmět je zakončen písemným testem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s principy sociálně-kulturní animace a participace a s jejich aplikací v práci se skupinou / s komunitou. V úvodní části je předmět zaměřen na koncepci sociálně-kulturního rozvoje – východiska, dějinné souvislosti, současné výhledy. Další část předmětu je věnována animaci a roli animátora v rámci sociální práce ve Francii a ve Švýcarsku.
Osnova
  • 1. Myšlenka „povznesení lidových vrstev“ (osvěta) - filozofická východiska a dějinný vývoj
  • 2. Sociálně-kulturní rozvoj jako cíl komunitní práce
  • 3. Pojem „animace“, jeho vznik a vývoj
  • 4. Sociálně-kulturní animace jako metoda sociální práce
  • 5. Animátor – moderátor, mediátor a iniciátor procesů ve skupině / v komunitě
  • 6. Animace jako „uvolňování kreativního potenciálu“
  • 7. Animace jako „empowerment“¨
  • 8. Mediace mezi skupinou a společností
  • 9. Další formy práce s „lidovými vrstvami“ – pedagogika / divadlo utlačovaných (Freire, Boal)
  • Termíny (jsou rozdělené na povinné a nepovinné, tzn. seminární a přednáškové, u povinných termínů je povolena 1 neomluvená absence) 16.2. Seznámení s filozofickými východisky a dějinami „osvěty“ 23.2. Diskuse po prostudování článku (povinný) (http://www.caritasetveritas.cz/index.php?action=openfile&pkey=52) 1.3. Různá pojetí komunitní práce – zasazení animační koncepce do kontextu soc.práce 8.3. Diskuse po prostudování části skript (povinný) 15.3. Animátor – moderátor, mediátor a iniciátor procesů ve skupině / v komunitě 22.3. Skupinová práce – aplikace animačního přístupu (povinný) 29.3. Animace – uvolňování kreativního potenciálu 26.4. Formy objevování kreativního potenciálu (možnosti) (povinný) 3.5. Pedagogika a divadlo utlačovaných 10.5. „Divadelní animace“ (použití dramatické výchovy v sociální práci)(povinný) 17.5. Uplatnění principu participace v sociální práci
Výukové metody
monologická, dialogická
Metody hodnocení
skupinový projev, písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018.