JABOK:S385 Animace a participace v sociál - Informace o předmětu
S385 Animace a participace v sociální práci
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2012
- Rozsah
- 1/1. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Čt 12:00–13:30 6, kromě St 4. 4. až Út 10. 4., kromě Po 21. 5. až Pá 1. 6.
- Předpoklady
- Předmět je zakončen písemným testem.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s principy sociálně-kulturní animace a participace a s jejich aplikací v práci se skupinou / s komunitou. V úvodní části je předmět zaměřen na koncepci sociálně-kulturního rozvoje – východiska, dějinné souvislosti, současné výhledy. Další část předmětu je věnována animaci a roli animátora v rámci sociální práce ve Francii a ve Švýcarsku.
- Osnova
- 1. Myšlenka „povznesení lidových vrstev“ (osvěta) - filozofická východiska a dějinný vývoj
- 2. Sociálně-kulturní rozvoj jako cíl komunitní práce
- 3. Pojem „animace“, jeho vznik a vývoj
- 4. Sociálně-kulturní animace jako metoda sociální práce
- 5. Animátor – moderátor, mediátor a iniciátor procesů ve skupině / v komunitě
- 6. Animace jako „uvolňování kreativního potenciálu“
- 7. Animace jako „empowerment“¨
- 8. Mediace mezi skupinou a společností
- 9. Další formy práce s „lidovými vrstvami“ – pedagogika / divadlo utlačovaných (Freire, Boal)
- Termíny (jsou rozdělené na povinné a nepovinné, tzn. seminární a přednáškové, u povinných termínů je povolena 1 neomluvená absence) 16.2. Seznámení s filozofickými východisky a dějinami „osvěty“ 23.2. Diskuse po prostudování článku (povinný) (http://www.caritasetveritas.cz/index.php?action=openfile&pkey=52) 1.3. Různá pojetí komunitní práce – zasazení animační koncepce do kontextu soc.práce 8.3. Diskuse po prostudování části skript (povinný) 15.3. Animátor – moderátor, mediátor a iniciátor procesů ve skupině / v komunitě 22.3. Skupinová práce – aplikace animačního přístupu (povinný) 29.3. Animace – uvolňování kreativního potenciálu 26.4. Formy objevování kreativního potenciálu (možnosti) (povinný) 3.5. Pedagogika a divadlo utlačovaných 10.5. „Divadelní animace“ (použití dramatické výchovy v sociální práci)(povinný) 17.5. Uplatnění principu participace v sociální práci
- Výukové metody
- monologická, dialogická
- Metody hodnocení
- skupinový projev, písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (léto 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2012/S385