JABOK:T326 Filozofická antropologie pro p - Informace o předmětu
T326 Filozofická antropologie pro pomáhající profese
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2015
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Út 8:30–10:00 3, kromě Po 30. 3. až Pá 17. 4., kromě Po 18. 5. až Pá 29. 5.
- Předpoklady
- ( T123 Úvod do filozofie pro pomáhající profese )
Informace o kurzu jsou uvedeny v organizačních pokynech ve složce studijní materiály. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- CHARAKTERISTIKA KURZU Závěrečný kurz filosofické antropologie zahrnuje - výběr témat filosofické antropologie (přednáška) - vybrané filosofy ve vztahu k sociální práci (seminář s doplňující přednáškou) - vybraná témata sociální a pastorační práce - náměty na mezioborové uchopení těchto témat zejména za pomoci filosofické antropologie resp. jednoho vybraného filosofa (seminář s přednáškou a kolokvium) CÍL PŘEDMĚTU Využít obecného filosofického pohledu na člověka pro hlubší vhled do teorie a praxe sociální a pastorační práce.
- Osnova
- Sylabus je aktualizován pro každý rok. Zpravidla bude obsahovat některá z uvedených témat. 1. úvod předmětu, témata, literatura 2. přednáška – metoda fil.antropologie, svět člověka 3. přednáška – osobní rozměr člověk 4. přednáška - sociální rozměr člověka 5. Přednáška – křehkost člověka 6. seminář – Kierkegaard a Nietzsche (existencialismus, fil.života) 7. seminář – Husserl a Heidegger (fenomenologie, fenommenolog.ontologie) 8. seminář – Sartre a Jaspers (existencionalismus) 9. seminář - Buber a Lévinas (personalismus). 10. seminář– Foucault (poststrukturalismus). Wittgenstein (fil.jazyka) 11. seminář - opakování, test.
- Literatura
- Matoušek, O. Encyklopedie sociální práce. Praha : Portál, 2013. Matoušek, O Sociální práce v praxi. Portál, 2005, a pod.jako úvod do témat sociální práce Coreth, E. Co je člověk? Praha : Zvon, 1996.
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, prezentace studentů
- Metody hodnocení
- Konkrétní podmínky splnění předmět viz studijní materiály v Informačním systému pro příslušný akad.rok - složka Organizační pokyny. Půjde především o tyto požadavky 1. Docházka na seminární část výuky (část věnovaná vybraným filosofům)- min 70%. 2. Zkouška z filosofie předpokládá tuto práci v semestru: - Esej nebo prezentace na téma vycházející z četby některého díla vybraného filosofa, příp. i prezentace (přečtené dílo nutno znát). Téma je třeba si stanovit formou otázky, na kterou budete v eseji odpovídat. Volba filosofa, konkrétního díla a znění esejové otázky doporučuji konzultovat. Zdrojem pro její řešení bude vybrané dílo s oporou min. dvou titulů sekundární literatury. Esej nesmí obsahovat životopis autora. - Filosoficky zdůvodněné řešení vybraného tématu z praxe (námět, souvisle vyjádřené schéma argumentace – rozsah 1-2 stránky textu, příp. i prezentace, vždy s odkazem na odbornou literaturu včetně filosofické). - Příprava na test souborných znalostí (ze základních témat z úvodu do filosofie, dějin filosofického a teologického myšlení, filosofické antropologie, vybraných filosofů a ze základních znalostí z filosofie. 3. Požadavky na zkoušku: - Úspěšně napsaný test (60%) v nejpozději v den zkoušky - Obhajoba vypracovaného řešení zvolené a schválené otázky na téma z vybraného filosofa zpracovaného v odborném textu eseji (popř. i prezentace) - Obhajoba filosoficky podpořeného tématu z praxe, aktivní účast na diskusi k probíraným tématům v rámci kolokvia pro skupinu studentů - Ke zkoušce je nutno přinést vytištěné obě práce
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2015/T326