JABOK:S385 Animace a participace v sociál - Informace o předmětu
S385 Animace a participace v sociální práci
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2014
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Po 10:15–11:45 1, kromě Po 7. 4. až Pá 25. 4., kromě Po 19. 5. až Pá 30. 5.
- Předpoklady
- Předmět je zakončen písemným testem.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s principy sociálně-kulturní animace a participace a s jejich aplikací v práci se skupinou / s komunitou. V úvodní části je předmět zaměřen na koncepci sociálně-kulturního rozvoje – východiska, dějinné souvislosti, současné výhledy. Další část předmětu je věnována animaci a roli animátora v rámci sociální práce ve Francii a ve Švýcarsku.
- Osnova
- Časový plán předmětu:
- Předmět je rozdělen na 11 témat. Některá témata jsou prezentována formou přednášky, která není povinná (lze nahradit samostudiem). Jiná témata musí být vysvětlena a prodiskutována, tam je účast povinná. Účast na praktických tématech (cvičeních) je rovněž povinná.
- První 2 témata prezentuje vyučující formou přednášky a diskuse nad prostudovaným textem (účast povinná):
- 3.2.2014 Myšlenka „povznesení lidových vrstev“ (osvěta) - filozofická východiska a dějinný vývoj
- 10.2. Sociálně-kulturní rozvoj jako cíl komunitní práce
- 17.2. Výuka tohoto předmětu odpadá!
- V dalších 3 dvouhodinovkách budou vybraní studenti prezentovat hlavní témata první části knihy M. Kaplánka "Animace" - ke stažení na dokumentech serveru www.sdb.cz (povinné pouze pro studenty, kteří dosud neabsolvovali předmět "Informální edukace"):
- 24.2. Pojem „animace“, jeho vznik a vývoj
- 3.3. Animátor a jeho role ve skupině
- 10.3. Skupinová dynamika - teoretické základy
- Další část předmětu bude mít seminární charakter - 3 bloky (povinná účast):
- 17.3. Vztahy ve skupině a jejich reflexe
- 24.3. Moderace - mediace - facilitace (metody a techniky)
- 31.3. Animace a poradenství - dva přístupy k sociální práci
- Ve dnech 7. a 14.4. výuka není - z důvodu praxe 3. ročníku
- Pondělí 21.4. je velikonoční pondělí - den pracovního klidu
- Závěrečný blok (3 témata - účast je doporučená, ale lze nahradit samostudiem):
- 28.4. Animace jako „uvolňování kreativního potenciálu“ a "empowerment"
- 5.5. Další formy práce s „lidovými vrstvami“ – pedagogika / divadlo utlačovaných (Freire, Boal)
- 12.5. Příklady podpory kreativity v prostředí ohroženém sociální exkluzí.
- Předmět je zakončen testem:
- 19.5. Zápočtový test
- Výukové metody
- monologická, dialogická
- Metody hodnocení
- skupinový projev, písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2014/S385