JABOK:S504 Psychologické poradenství pro - Informace o předmětu
S504 Psychologické poradenství pro děti a rodiny
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2013
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lucie Hubertová (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Čt 13:45–15:15 2, kromě Čt 21. 2., kromě Čt 28. 2., kromě Čt 21. 3., kromě Čt 28. 3., kromě Čt 25. 4., kromě Čt 2. 5.
- Předpoklady
- ( S105 Sociální psychologie && S104 Obecná a vývojová psychologie )
Absolvovaný předmět Obecná a vývojová psychologie a sociální psychologie - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 0/20 - Cíle předmětu
- Student získá konkrétnější představu o světě dítěte a o hlavních pilířích a principech, na kterých tento svět stojí a na základě kterých lze do něj intervenovat. Vyzkouší si na sobě a osvojí vybrané techniky práce s dětskou skupinou včetně základních principů práce s dětskou skupinou.
- Osnova
- 7.2. 2013 Seznamovací setkání. Seznamovací a aktivizační sociálně-psychologické hry, organizační pokyny k výuce, úvod do problematiky. 14.2. 2013 Obecné principy psychického vývoje dítěte. Psychické potřeby dítěte. Speciální téma: Děti týrané a zanedbávané. Kazuistická část-reflexe základních potřeb dítěte na jednotlivých případech zanedbávaných dětí 7.3. 2013 nepovinná účast v rámci Neformálního diskusního setkání školních psychologů 14.3. 2013 Rodina jako nejvýznamnější sociální skupina. Mateřství a otcovství. Sourozenecká skupina. Sebezkušenostní část-můj ideální partner 4.4. 2013 Kdy, kde a jak hledat služby dětského psychologa? Jaké metody využívá psycholog? Systém poskytování služeb dětských psychologů v ČR. Metody a formy práce psychologů pracujících s dětmi a rodinou. Klinické metody-rozhovor, vedení rozhovoru s dítětem (videoukázky, praktický nácvik), význam pozorování. Testové metody-testy schopností, dotazníky, posuzovací škály-praktická ukázka, demonstrace jednotlivých nástrojů. 11.4. 2013 Systemický přístup v práci s dítětem. Americká psychoterapeutka a sociální pracovnice Insoo Kim Berg a její přínos dětské psychologii a sociální práci s dětmi a rodinami. 18.4. 2013 Práce s dětskou skupinou. Fenomén šikana, agresivita mezi dětmi (sebezkušenostní seminář) 9.5. 2013 Varovné signály dítěte-úzkosti, strachy, bolesti hlavy a břicha, krádeže, záškoláctví, sebepoškozování aj.. Jak jim porozumět? (kazuistický seminář) 16.5. 2013 Krizové situace v životě dítěte. Smrt rodiče či jiné blízké osoby. Rozvod. Emigrace. Problematika rozvodů a uspořádání péče po rozvodu-fenomén „střídavka“-tj. střídavá péče. 23. 5.2013 Děti s ADHD a PAS (poruchy autistického spektra) a systém rodiny a školy-jak sladit psychologické potřeby rodičů, dětí s ADHD a PAS, jejich spolužáků a pedagogických pracovníků? 30.5. 2013 Exkurze na pracoviště školní psychologie, . Závěrečná evaluace předmětu, zápočty.
- Literatura
- doporučená literatura
- KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 256 s. ISBN 8073670143. info
- VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 181 s. ISBN 8071788309. info
- BIDDULPH, Steve. Proč jsou šťastné děti šťastné [Biddulph, 2000]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 139 s. : i. ISBN 80-7178-411-7. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-24526-9. info
- neurčeno
- MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7. info
- BIDDULPH, Steve. Tajemství výchovy šťastných dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 133 s. : i. ISBN 80-7178-334-. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X. info
- Výukové metody
- Seminář se zejména interaktivními výukovými metodami (diskuse, případové studie, praktické ukázky, sebezkušenostní aktivity) zabývá tématy spojenými s dítětem jako uživatelem psychologických služeb. Součástí každého setkání je sebezkušenostní část-sociálně psychologická hra ve skupině.
- Metody hodnocení
- Aktivní participace v rámci sebezkušenostních částí. Docházka minimálně na 70% výuky.
- Informace učitele
- V průběhu semestru budou vkládány do ISu doplňkové výukové materiály
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2013/S504