S504 Psychologické poradenství pro děti a rodiny

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2012
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucie Hubertová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 14. 2. 14:00–15:45 3, Út 21. 2. 14:00–15:45 3, Út 6. 3. 14:00–15:45 3, Út 13. 3. 14:00–15:45 3, Út 20. 3. 14:00–15:45 3, Út 27. 3. 14:00–15:45 3, Út 24. 4. 14:00–15:45 3
Předpoklady
( S105 Sociální psychologie && S104 Obecná a vývojová psychologie )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Cíle předmětu
Seminář se zejména interaktivními výukovými metodami (diskuse, případové studie, praktické ukázky, sebezkušenostní aktivity) zabývá tématy spojenými s dítětem jako uživatelem psychosociálních služeb. V semináři jsou probrány jevy a okolnosti, které zásadně ovlivňují vývoj dítěte a případně mohou dítě přivést do péče psychologa či sociálního pracovníka. Cíl semináře: Student získá konkrétnější představu o světě dítěte a o hlavních pilířích a principech, na kterých tento svět stojí, a na základě kterých lze do něj intervenovat. Vyzkouší si některé metody práce s dítětem a bude mít možnost naučit se pohlížet na různé situace, pro které se dítě stává klientem psychosociálních služeb, z perspektivy dítěte.
Osnova
  • Osnova: 1. Obecné principy psychického vývoje dítěte. Psychické potřeby dítěte. 2. Rodina jako nejvýznamnější sociální skupina.Mateřství a otcovství. Sourozenecká skupina. 3. Psychologické a pedagogické školní poradenství. Dětská klinická psychologie. Další formy psychologické pomoci dítěti a jeho rodině. Přehled pracovišť. 4. Metody a formy práce v dětském psychologickém poradenství 5. Rozhovor, vedení rozhovoru s dítětem. 6. Testové metody-testy schopností, dotazníky, posuzovací škály. 7.Systemický přístup v práci s dítětem. Insoo Kim Berg. 8. Práce s dětskou skupinou 9. Krizové situace v životě dítěte. Rozvod. 10. Agresivita, šikana. Delikvence dětí a mladistvých. Hyperaktivita a porucha pozornosti. ADHD a systém rodiny a školy.
Literatura
    povinná literatura
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
    doporučená literatura
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002, 175 s. ISBN 80-7178-689-6. info
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2013.