JABOK:T_1121 Křesťanství - Informace o předmětu
T_1121 Křesťanství
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Dr. Ing. Ladislav Heryán, Th.D. (přednášející)
Mgr. Petr Jandejsek, Th.D. (přednášející) - Garance
- Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ladislav Heryán, Th.D.
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- T_1121/DA: kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1. ; a Po 15. 9. 15:30–17:00 6, St 17. 9. 12:00–13:30 6, Po 29. 9. 15:30–17:00 6, St 1. 10. 12:00–13:30 6, Po 13. 10. 15:30–17:00 6, St 15. 10. 12:00–13:30 6, Po 10. 11. 15:30–17:00 6, St 12. 11. 12:00–13:30 6, Po 24. 11. 15:30–17:00 6, St 26. 11. 12:00–13:30 6, Po 8. 12. 15:30–17:00 6, St 10. 12. 12:00–13:30 6, L. Heryán, P. Jandejsek
T_1121/DB: kromě Po 1. 9. až Pá 12. 9., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1. ; a Po 15. 9. 15:30–17:00 6, Po 22. 9. 15:30–17:00 6, Po 29. 9. 15:30–17:00 6, Po 6. 10. 15:30–17:00 6, Po 13. 10. 15:30–17:00 6, Po 20. 10. 15:30–17:00 6, Po 10. 11. 15:30–17:00 6, St 19. 11. 12:00–13:30 6, Po 24. 11. 15:30–17:00 6, Po 1. 12. 15:30–17:00 6, Po 8. 12. 15:30–17:00 6, Po 15. 12. 15:30–17:00 6, L. Heryán, P. Jandejsek
T_1121/DC: kromě Po 1. 9. až Pá 12. 9., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1. ; a Po 15. 9. 15:30–17:00 6, St 24. 9. 12:00–13:30 6, Po 29. 9. 15:30–17:00 6, St 8. 10. 12:00–13:30 6, Po 13. 10. 15:30–17:00 6, St 22. 10. 12:00–13:30 6, Po 10. 11. 15:30–17:00 6, St 19. 11. 12:00–13:30 6, Po 24. 11. 15:30–17:00 6, St 3. 12. 12:00–13:30 6, Po 8. 12. 15:30–17:00 6, St 17. 12. 12:00–13:30 6, L. Heryán, P. Jandejsek
T_1121/KD: Út 14. 10. 17:00–20:15 5, Út 25. 11. 17:00–20:15 5, L. Heryán, P. Jandejsek - Předpoklady
- Vstupní předmět, bez předpokladů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět zprostředkuje studentům znalost křesťanství jako náboženského a kulturně-sociálního fenoménu. Pro uvedení do křesťanství bude využito více teologických oborů, zvláště těch, s nimiž se studenti v dalším studiu setkají, zejména systematická teologie a biblistika. Předmět těží ze životní a profesní zkušenosti studentů a zároveň chce tuto zkušenost prostřednictvím teologické reflexe obohatit. Vychází z předpokladu, že solidní znalost křesťanství a kompetence použít prvky z jeho praxe představují přidanou hodnotu
a) při doprovázení osob v nouzi, u nichž lze navázat na jejich vlastní náboženskou zkušenost,
b) při reflexi vlastní motivace pro působení v pomáhajících profesích,
c) při hledání dalších nástrojů v praxi profesní pomoci.
Absolvováním předmětu studenti zvýší své porozumění křesťanství jako zdroji reflexí, forem života, textů a symbolů, které jsou relevantní v pomáhajících profesích. Student bude rozumět, čím vybrané teologické obory k tomuto porozumění přispívají. - Osnova
- 1. Náboženství jako zážitek úžasu
- - teologie a její možnosti vyjádřit zkušenost člověka s Bohem
- 2. Bůh k lidem "promlouvá" (pojem zjevení)
- - víra církve a její formy v dějinách (tradice)
- 3. Církev jako Boží lid (teologie církve)
- - problémy s vírou a církví v moderní době
- 4. Víra a politika
- - modely vztahu křesťanství k jiným náboženstvím
- 5. Bible: Seznámení se stopami Bible v naší kultuře a s tím, proč je důležitá pro křesťanství
- 6. Křesťanství a spiritualita
- Výukové metody
- Metody výuky:
Přednášky a semináře
Seznam doporučené literatury:
FILIPI, P., Křesťanstvo. Historie, statistika, charakteristika křesťanských církví. Brno: CDK, 1998.
FRYE, N., Velký kód: Bible a literatura. Brno: Host, 2000.
GILLIÈRON, B., Bible nespadla z nebe. Strhující historie jejího zrození. Třebenice: Mlýn, 2000.
HOŠEK, P., Je to náš příběh. Teologický esej o vlastenectví a křesťanských hodnotách české kultury. Brno: CDK, 2018.
HOŠEK, P., Na cestě k dialogu. Křesťanská víra v pluralitě náboženství. Praha: Návrat domů, 2005.
LOFFELD, J., Když Bůh nikomu nechybí. Úvahy o náboženské lhostejnosti. Praha: Portál, 2025.
NOBLE, I., Po Božích stopách. Teologie jako interpretace náboženské zkušenosti. Brno: CDK, 2005.
POKORNÝ, P., Ježíš Nazaretský. Historický obraz a jeho interpretace. Praha: Oikoymenh, 2005.
WALDENFELS, H., Kontextuální fundamentální teologie. Praha: Vyšehrad, 2000.
WINTER, D., ABC křesťanství. Praha: ČBS, 2010. - Metody hodnocení
- Prezenční studium
1. Účast na přednáškách a seminářích. Je možná pouze jedna absence na přednášce a jedna absence na semináři.
Po souhlasu koordinátora předmětu (P. Jandejsek) je v mimořádných případech možné seminář nahradit účastí v jiné skupině.
2. Příprava na semináře a aktivní účast. Podle pokynů vyučujících si všichni studenti vypracují přípravu na každý seminář. Nejčastěji se bude jednat o přečtení textů a zodpovězení několika otázek.
3. Odevzdání jedné písemné práce. Dle rozpisu odevzdávají postupně studenti během předmět písemnou práci k jednomu bloku podle rozpisu. Termín odevzdání prací je týden následující po skončení bloku, ke kterému je práce zadaná (např. práce k prvnímu bloku NÁBOŽENSTVÍ JAKO ZÁŽITEK ÚŽASU se odevzdávají v týdnu od 29. 9. 2025). Práce se odevzdávají do stejnojmenné Odevzdávárny na ISu.
4. Písemný vědomostní test pokrývající všechna probíraná témata.
Kombinované studium
1. Samostatné prostudování všech studijních materiálů ve složce Učební materiály.
2. Odevzdání jedné písemné práce. Dle rozpisu odevzdávají studenti písemnou práci k jednomu tématu podle rozpisu. Termín odevzdání prací je 16. 12. 2025. Práce se odevzdávají do stejnojmenné Odevzdávárny na ISu.
3. Písemný vědomostní test pokrývající všechna probíraná témata.
Pokyny pro psaní písemných prací (pro všechny studenty)
Použijte pravidla pro psaní písemných prací, která jsou obsažena v Průvodci studenta ve 14. kapitole.
Obecně platí, že práce bude mít hlavičku (jméno, škola, předmět, ročník, rok, vyučující). Text bude strukturován na úvod – stať – závěr. V úvodu vymezíte téma a cíl práce. Stať tvoří největší část práce, kdy budete kriticky pracovat s textem a otázkami. Zpravidla nejdříve co nejvěrněji parafrázujete text (část textu), je možné i krátce citovat, až poté přijde na řadu Vaše vlastní reflexe. V závěru shrnete hlavní zjištění. Nezapomeňte uvést seznam použité literatury, i kdyby šlo jen o jeden text. Rozsah práce je stanoven na 1-3 normostrany (1 normostrana = 1800 znaků včetně mezer). - Informace učitele
- Třídní kniha pro prezenční studium:
Třídní kniha pro kombinované studium: - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2025/T_1121