C_1501 Úvod do studia

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Bc. Ivana Adámková (přednášející)
RNDr. Mgr. Ivana Čihánková (přednášející)
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Hernová (přednášející)
Mgr. Zdeňka Heřmánková (přednášející)
Mgr. Petr Jandejsek, Th.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Najbrtová (přednášející)
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
C_1501/DA: Po 13:45–15:15 4, kromě Po 2. 9., kromě Po 9. 9. až Pá 13. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 10. 1. ; a Pá 13. 12. 8:30–10:00 4, H. Pazlarová
C_1501/DB: Po 13:45–15:15 7, kromě Po 2. 9., kromě Po 9. 9. až Pá 13. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 10. 1. ; a Pá 13. 12. 8:30–10:00 7, M. Ortová
C_1501/DC: Po 13:45–15:15 6, kromě Po 2. 9., kromě Po 9. 9. až Pá 13. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 10. 1. ; a Út 17. 9. 8:30–10:00 6, Pá 13. 12. 8:30–10:00 6, I. Čihánková
C_1501/DE: Po 13:45–15:15 8, kromě Po 2. 9., kromě Po 9. 9. až Pá 13. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 10. 1. ; a Pá 13. 12. 12:00–13:30 8, I. Adámková
C_1501/DF: Po 13:45–15:15 2, kromě Po 2. 9., kromě Po 9. 9. až Pá 13. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 10. 1. ; a Pá 13. 12. 8:30–10:00 2, E. Hernová
C_1501/DH: Po 13:45–15:15 malá aula, kromě Po 2. 9., kromě Po 9. 9. až Pá 13. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 10. 1. ; a Po 30. 9. 13:45–15:15 1, Pá 13. 12. 8:30–10:00 malá aula, Z. Heřmánková
C_1501/DI: Po 13:45–15:15 sborovna, kromě Po 2. 9., kromě Po 9. 9. až Pá 13. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 10. 1. ; a Pá 13. 12. 8:30–10:00 sborovna, T. Najbrtová
C_1501/DK: Út 8:30–10:00 4, kromě Po 2. 9., kromě Po 9. 9. až Pá 13. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 10. 1. ; a Pá 13. 12. 8:30–10:00 3, O. Fischer, P. Jandejsek
C_1501/KI: Út 17. 9. 17:00–20:15 1, Út 1. 10. 17:00–20:15 1, H. Pazlarová
C_1501/KJ: Út 17. 9. 17:00–20:15 2, Út 1. 10. 17:00–20:15 2, M. Ortová
C_1501/KL: Út 17. 9. 17:00–20:15 4, Út 1. 10. 17:00–20:15 4, I. Čihánková
C_1501/KM: Út 17. 9. 17:00–20:15 8, Út 1. 10. 17:00–20:15 8, I. Adámková
C_1501/KN: Út 17. 9. 17:00–20:15 6, Út 1. 10. 17:00–20:15 6, E. Hernová
C_1501/KO: Út 17. 9. 17:00–20:15 malá aula, Út 1. 10. 17:00–20:15 malá aula, Z. Heřmánková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je veden metodou Feuersteinova instrumentálního obohacování (FIE) s využitím instrumentu Uspořádání bodů, studenti získají zkušenost zprostředkovaného vyučování. Smyslem metody je rozvíjet schopnost duševní práce. Předmět tedy studentům pomůže usnadnit přechod od středoškolského stylu výuky k formám obvyklým v terciárním vzdělávání.
Cílem předmětu je
• posílit kompetence pro úspěšné zvládnutí nároků studia,
• získat zkušenost zprostředkovaného učení a možnost jeho využití při vlastním učení.
Osnova
  • Tematický blok 1 – FIE a jak ho mohu využít
  • - Co je FIE a jak mi může pomoci ve studiu?
  • - Práce s instrumentem uspořádání bodů
  • Tematický blok 2 – Jabok jako škola
  • - Kdo jsou salesiáni a proč mají školu?
  • - Co znamená „škola“, „domov“, „kostel“, „hřiště“ – salesiánský preventivní systém v kostce
  • - Co a proč tu budu studovat?
  • - Co je ve škole kromě školy – knihovna, klub, kaple, zahrada, kolej…
  • Tematický blok 3 – Studentem na Jaboku
  • - Praxe a jak je úspěšně zvládnout
  • - Eseje a seminární práce… obsah, forma, práce se zdroji
  • - Skupinové projekty – jak a proč?
  • Tematický blok 4– Jak to všechno zvládnout?
  • - Hodný a zlý stres a co s nimi?
  • - Jak na studijní povinnosti? – práce s časem, strukturování úkolů, plánování…
  • - Jak o sebe pečovat? – psychohygiena při studiu
  • - Kam se obrátit, když je toho moc? – školní poradenské pracoviště a další zdroje podpory
Literatura
    povinná literatura
  • FEUERSTEIN, Reuven. Uspořádání bodů. Překlad Věra Pokorná. (pracovní listy)
    doporučená literatura
  • FEUERSTEIN, Reuven. Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2014, 473 s. ISBN 978-80-246-2400-6. info
    neurčeno
  • FALIK, Louis H. Ohnivý kámen: životní příběh prof. Reuvena Feuersteina. [České Budějovice?]: Cogito - centrum kognitivní edukace, 2024. ISBN 978-80-87192-28-3
Výukové metody
Seminář postavený na aktivním přístupu studentů
Metody hodnocení
Podmínky splnění zápočtu
denní studium:
-aktivní účast na semináři (max. 3 absence)
-průběžné plnění úkolů zadaných na seminářích dle pokynů učitele
-závěrečná reflexe a sebereflexe dle zadání učitele odevzdaná do odevzdávárny

kombinované studium:
- aktivní účast na semináři
- splnění úkolu zadaného na prvním setkání 17. 9. podle pokynů učitele
-závěrečná reflexe a sebereflexe dle zadání učitele odevzdaná do odevzdávárny
Informace učitele
Třídní kniha
Denní studium
Skupina DA
Skupina DB
16. 9. 2024 - základní seznámení s metodou FIE, titulní strana instrument Uspořádání bodů- více zdrojů informací, kdy přemýšlíme, kognitivní funkce, chvilka, logo
23. 9. 2024 - práce s domácím úkolem, logo instrumentu, pomyslné čáry, uspořádání
30. 9. 2024 - DÚ příklady uspořádání, s. 1 - čtverec, trojúhelník, parametry, klíč k řešení problému
7. 10. 2024 - DÚ - příklady klíčů k řešení úkolů; s. 1A - strategie, hypotetické myšlení
14. 10. 2024 - DÚ s. 1B, složitost x obtížnost; s. E1 - práce s chybou, zúžení pole vyhledávání, význam instrukce
21. 10. 2024 - DÚ zdroje chyb, význam chyby, s. 2 - změna strategie, přemostění kdy se klíč jen jeví jako klíč, přehled kognitivních funkcí
11. 11. 2024 - DÚ kognitivní funkce příklady využití, s. E2
18. 11. 20024 - DÚ zkratky - význam, druhy a příklady, s. 3 - všeobecné a dohodnuté označení, změna strategie, vybrané kognitivní funkce
25. 11. 2024 - úkol s. E-3 - reflexe, téma přesného vyjadřování; s. 4 §- symetrie, asymetrie, latinské a řecké odborné předpony
2. 12. 2024 - domácí úkol - zkratky; s. 5 - oblouk, konkávní, konvexní, porovnávání
9. 12. 2024 - DÚ příklady porovnávání;, s. 6, vnitřní a vnější klíče, výhody a nevýhody automatismů
13. 12. 2024 - DÚ strategie organizace zkouškového období, s. 10 - změna pravidel, více možností vycházejících z jednoho místa, práce s významem slova uzel
16. 12. 2024 - DÚ příklady vnějších a vnitřních klíčů, s. 11 - samostatná práce při hledání klíčů a strategiích řešení, přehled vyučovaných témat v předmětu, reflexe
Skupina DC:
17.9.2024 - hlavní principy Feuersteinovy metody rozvoje kognitivních funkcí, titulní strana instrumentu Uspořádání bodů, logo metody.
23.9.2024 - titulní strana, souhvězdí, přemýšlející chlapec - věci, které uspořádáváme.
30.9.2024 - strana 1 - vzorový obrázek, vymezení obrazců, klíče k řešení problémů v každodenním životě.
7.10.2024 - strana 1A, práce se vzorem, pojmy složitější a jednodušší, "hypotéza" - hledání ve slovnících.
14.10.2024 - diskuse o úkolu ze strany 1B, strana E1 - práce s chybou, pojmy implicitní a explicitní.
21.10.2024 - strana 2 - klíče, změny strategie vyplnění, práce s kognitivními funkcemi.
11.11.2024 - strana E2, opakování zásad při práci s chybou, význam přesného vyjadřování v každodenním životě.
18.11.2024 - strana 3 - pojmenování tvarů, všeobecné a dohodnuté pojmenování (výhody a nevýhody), hypotetické myšlení.
25.11.2024 - diskuse o úkolech ze strany E3, strana 4 - klíče, pojmy symetrie a asymetrie - porovnávání v tabulce.
2.12.2024 - Kognitivní funkce, strana 5 - pojmenování tvarů, porovnávání pojmů ("přednáška" a "seminář") sestavené do tabulky.
9.12.2024 - Strana 6 - vnější a vnitřní klíče, přemostění - zvyky.
13.12.2024 - Strana 10 - pojmenování tvarů, přemostění - kdy vede z jednoho místa více čar, pojem "uzel".
16.12.2024 - Strana 11 - změna strategií, celkové hodnocení kurzu - podle výčtu témat, která se během kurzu probírala.

skupina DI 16. 9. 2024 - základní seznámení s metodou FIE, titulní strana instrument Uspořádání bodů- více zdrojů informací, kdy přemýšlíme, kognitivní funkce, chvilka, logo
23. 9. 2024 - práce s domácím úkolem, logo instrumentu, pomyslné čáry, uspořádání
30. 9. 2024 - DÚ příklady uspořádání, s. 1 - čtverec, trojúhelník, parametry, klíč k řešení problému
7.10. 2024
skupina DF 7.10.reflexe na DÚ-přemostění-zdánlivě snadné může vést k chybě; E1 - zadání, práce se zadáním, chyba v životě, ve škole, práce s chybou DÚ jaké jsou příčiny chyb?
21.10. reflexe DÚ - příčiny chyb, vyplnění str. E1, reflexe, změna strategií, pojem explicitní, implicitní, porovnání str. 2, DÚ vypnit str. 2, zaznamenat strategie 11.11. DÚ - str. 2 strategie - porovnání, diskuse, definice obdélníku, definice pojmů týkající se studia, DÚ - 3 zkratky 18.11. diskuse nad DÚ - zkratky, význam zkratek, píseň Ivana Mládka, str. 3 - pojmenovat tvary pokud neexistuje všeobecný pojem, jak pojmenováváme. DÚ do odevzdávárny str. E3 25.11. reflexe DÚ, diskuse o úkolech, které nemají očekávaná řešení, definice pojmů - lichoběžníky, vyplnění str. 3, DÚ kognitivní fce v praxi 2.12. reflexe na kognitivní fce v praxi, str. 4, předpony, reflexe DÚ - kdy jste využili kogn. fce ve fázi výstupu 9.12. reflexe úkolu, str. 5, definice obrazců, kdy je lepší přímá cesta a kdy obloukem, DÚ: tabulka - porovnání např. seminář/přednáška 13.12. str. 11 kus vyplnit, reflexe;, diskuse - DÚ porovnání zápočtu x zkoušky, ples x disco; str. 6, vnitřní a vnější klíče; výhody a nevýhody zvyků; DÚ - organizace zk. obd.

Kombinované studium
Skupina KJ
17. 9. 2024 - základní seznámení s metodou FIE a možnostmi jejího využití, koncept kognitivních funkcích ve třech fázích zpracování problému, konkrétní příklad využití, přemostění
1. 10. 2024 - DÚ využití kognitivních funkcí, příklady využití, zkušenost zprostředkovaného učení, představení instrumentů FIE
Skupina KL
17.9.2024 - seznámení s myšlenkami R. Feuersteina, s konceptem zprostředkovaného učení a využitím kognitivních funkcí v běžném životě, procvičování uvažování o strategiích řešení úkolu na Ravenových maticích.
1.10.2024 - diskuse o úkolu hledání příkladů práce s kognitivními funkcemi v každodenních činnostech, další příklady využití metod zprostředkovaného učení, práce s některými úkoly z instrumentu Uspořádání bodů, krátké představení dalších instrumentů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/C_1501