Pp322 Speciální pedagogika osob s tělesným postižením

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martina Anderová (přednášející)
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
PhDr. Ing. Iva Jungwirthová (cvičící)
Garance
Mgr. Marie Ortová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Pp322/D: St 8:30–10:00 3, kromě Po 28. 10. až Pá 29. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 3. 1., M. Anderová
Pp322/K: Út 12. 11. 17:00–20:15 3, Út 3. 12. 17:00–20:15 elearning, Út 7. 1. 17:00–20:15 elearning, M. Anderová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
- student se orientuje v základní terminologii a klasifikaci nemocí
- student zná kompenzační a rehabilitační pomůcky a základní dělení
- student má přehled v terapeutických a edukačních přístupech u žáků
- student se orientuje v AAK a zná úskalí komunikace u žáků s omezením hybnosti
- student zná a umí doporučit vhodné soc. služby a má přehled ve školských zařízeních pro žáky se zdravotním postižením
Osnova
  • Teoretický úvod: - historie péče o osoby s omezením hybnosti,
  • - významné osobnosti a organizace ve vztahu k somatopedii
  • Terminologie a klasifikace, diagnózy směrem k cílovým skupinám studijního oboru:
  • - dětská mozková obrna, vrozené vývojové vady, amputace, progresivní svalová dystrofie, poruchy růstu, osteoporóza, roztroušená skleróza mozkomíšní, epilepsie, diabetes mellitus). Kompenzační a rehabilitační pomůcky:
  • - dělení a využití, pomůcky pro lokomoci, sebeobsluhu, edukaci, hygienu,
  • - ortopedická protetika,
  • - interní a externí bariéry v životním prostředí osob s omezením hybnosti.
  • Terapeutické a edukační přístupy a jejich aplikace u žáků s omezením hybnosti:
  • - ergoterapie – vymezení a charakteristika, základní přístupy a oblasti ergoterapie, ergoterapeutický proces, diagnostické a intervenční metody, oblasti spolupráce ergoterapeuta a speciálního pedagoga,
  • - fyzioterapie – charakteristika, diagnostika a intervence, pomůcky a moderní technologie, metody u osob s tělesným a kombinovaným postižením (Vojtova metoda, Bobath koncept a další),
  • - fyzikální terapie – charakteristika, základní dělení a příklady aplikace fyzikálních prostředků,
  • - psychomotorické a na tělo orientované přístupy – bazální stimulace, Snoezelen a multisenzoriální místnosti, dotyková terapie atd.,
  • - zooterapie a využití zvířat v somatopedické praxi. Komunikace u žáků s omezením hybnosti:
  • - vliv tělesného postižení na komunikační proces, nejčastější projevy narušené komunikace u žáků s tělesným postižením (anartrie, dysartrie, afázie),
  • - systémy a technologie AAK, principy komunikace
  • - problematika zjevného a skrytého postižení, postoje veřejnosti k osobám s omezením hybnosti.
  • Specifika vzdělávání ve školách pro žáky s tělesným postižením:
  • -specifika vzdělávání žáků s těžkým kombinovaným postižením
  • -prostředky a pomůcky, organizace vzdělávání.
Literatura
  • NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3. s. 180-264
  • ZIKL, Pavel. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3856-7.
  • MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
  • KUDLÁČEK, Miroslav. Svět dětské mozkové obrny: nahlížení vlastního postižení v průběhu socializace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0178-6.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou (viz osnova předmětu výše).
Dále student shlédne minimálně jeden z filmů ze seznamu (viz učební materiály) a napíše anotaci filmu - do odevzdávárny je třeba vložit do 30. 11. 2022 (denní studium).
Student kombinovaného studia plní zadání v interaktivní osnově, jehož součástí bude i shlédnutí filmu. Úkoly z interaktivní osnovy je třeba splnit nejpozději 28. března 2023 kromě anotace filmu. Tu je třeba odevzdat nejpozději týden před termínem ústní zkoušky.
Informace učitele
třídní kniha: - denní studium 4. 9. 2024 - informace o podmínkách ukončení předmětu, tělesné postižení-definice, etiologie, člověk a jeho tělo 11. 9. 2024 - Mozková obrna 18. 9 .2024 - Mozková obrna 25.9. 2024 - hodina odpadla, náhraní výuka v Interaktivní osnově, téma svalová dystrofie 2. 10 2024 - poruchy kostí, roztroušená skleróza (video, diskuse) 9.10. 2024 - diabetes melitus 16.10. 2024 - kompenzační pomůcky, pravidla obsluhy ortopedického vozíku Dálkové studium: 12.11. - základní diagnózy, mýty a předsudky, manipulace s vozíkem
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/Pp322