JABOK:Pp322 Tělesné postižení - Informace o předmětu
Pp322 Speciální pedagogika osob s tělesným postižením
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2020
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Martina Anderová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Martina Anderová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Pp322/D: Po 15:30–17:00 4, kromě Po 26. 10. až Pá 27. 11., kromě St 23. 12. až Ne 3. 1., M. Anderová
Pp322/K: Út 15. 12. 17:00–20:15 4, Út 22. 12. 17:00–20:15 elearning, Út 5. 1. 17:00–20:15 online, M. Anderová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- - student se orientuje v základní terminologii a klasifikaci nemocí
- student zná kompenzační a rehabilitační pomůcky a základní dělení
- student má přehled v terapeutických a edukačních přístupech u žáků
- student se orientuje v AAK a zná úskalí komunikace u žáků s omezením hybnosti
- student zná a umí doporučit vhodné soc. služby a má přehled ve školských zařízeních pro žáky se zdravotním postižením - Osnova
- Teoretický úvod: - historie péče o osoby s omezením hybnosti,
- - významné osobnosti a organizace ve vztahu k somatopedii
- Terminologie a klasifikace, diagnózy směrem k cílovým skupinám studijního oboru:
- - dětská mozková obrna, vrozené vývojové vady, amputace, progresivní svalová dystrofie, poruchy růstu, osteoporóza, roztroušená skleróza mozkomíšní, epilepsie, diabetes mellitus). Kompenzační a rehabilitační pomůcky:
- - dělení a využití, pomůcky pro lokomoci, sebeobsluhu, edukaci, hygienu,
- - ortopedická protetika,
- - interní a externí bariéry v životním prostředí osob s omezením hybnosti.
- Terapeutické a edukační přístupy a jejich aplikace u žáků s omezením hybnosti:
- - ergoterapie – vymezení a charakteristika, základní přístupy a oblasti ergoterapie, ergoterapeutický proces, diagnostické a intervenční metody, oblasti spolupráce ergoterapeuta a speciálního pedagoga,
- - fyzioterapie – charakteristika, diagnostika a intervence, pomůcky a moderní technologie, metody u osob s tělesným a kombinovaným postižením (Vojtova metoda, Bobath koncept a další),
- - fyzikální terapie – charakteristika, základní dělení a příklady aplikace fyzikálních prostředků,
- - psychomotorické a na tělo orientované přístupy – bazální stimulace, Snoezelen a multisenzoriální místnosti, dotyková terapie atd.,
- - zooterapie a využití zvířat v somatopedické praxi. Komunikace u žáků s omezením hybnosti:
- - vliv tělesného postižení na komunikační proces, nejčastější projevy narušené komunikace u žáků s tělesným postižením (anartrie, dysartrie, afázie),
- - systémy a technologie AAK, principy komunikace
- - problematika zjevného a skrytého postižení, postoje veřejnosti k osobám s omezením hybnosti.
- Specifika vzdělávání ve školách pro žáky s tělesným postižením:
- -specifika vzdělávání žáků s těžkým kombinovaným postižením
- -prostředky a pomůcky, organizace vzdělávání.
- Metody hodnocení
- Zkouška je zakončena písemným testem. Součástí ukončení předmětu je také odevzdání anotace k filmu z doporučeného seznamu.
- Informace učitele
- 7.9. zkušenosti s cílovou skupinou, sběr témat pro výuku 14.9. základní diagnózy 21.9. multidisciplinarita a práce SP 5.10. epilepsie - přednáška Společnost E 12.10. intervence a terapie 19.10. intervence a terapie 30.11. kompenzační a rehabilitační pomůcky 7.12. vzdělávání 14.12. trénink a manipulace s vozíkem 21.12. sociální služby 15.12. diagnózy 22.12. trénink a manipulace s vozíkem 5.1. intervence, terapie a systém vzdělávání
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2020/Pp322