JABOK:Pp218 Obecná speciální pedagogika - Informace o předmětu
Pp218 Obecná speciální pedagogika
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Martina Anderová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Pp218/D: Út 15:30–17:00 1, kromě Po 30. 9. až Pá 4. 10., kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 2. 12. až Pá 6. 12., kromě Po 23. 12. až Pá 3. 1., M. Ortová
Pp218/K: Út 11. 2. 17:00–20:15 1, Út 4. 3. 17:00–20:15 elearning, M. Ortová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Po absolvování modulu student
- zná základní speciálně pedagogickou terminologii
- zná základní legislativní a lidsko-právní dokumenty národní i mezinárodní, umí je aplikovat na konkrétní situace
- zná a respektuje práva osob s postižením
- rozumí postavení člověka s postižením ve společnosti
- zná způsoby vzdělávání a zaměstnávání osob s postižením a zná možnosti sociálních služeb
- rozumí situaci rodiny s člověkem s postižením - Osnova
- Historické přístupy k osobám s postižením, jejich projevy v současnosti Historické přístupy k osobám s postižením, jejich projevy v současnosti
- Lidská práva osob s postižením, vyrovnané příležitosti, aktivita, participace, disabilita IDH(1980)/IAP(1998)/ICF(2001); mezinárodní lidskoprávní dokumenty a s nimi související dokumenty národní
- Přehled základních legislativních dokumentů, které řeší i situaci osob s postižením
- Rodina s dítětem/s osobou s postižením; vyrovnávání se s novou situací; situace sourozenců dítěte s postižením; možnosti podpory rodiny
- Potřeby dětí s postižením v jednotlivých obdobích vývoje; základní potřeby rodin s dítětem s postižením
- Partnerské vztahy a sexualita osob s postižením
- Možnosti sociálních služeb
- Inkluzivní vzdělávání, zaměstnávání, trávení volného času; legislativní zakotvení vzdělávání dětí, žáků a studentů se specifickýni vzdělávacími potřebami
- Základní možnosti alternativní a augmentativní komunikace
- Význam organizací sdružujících osoby s postižením v komprehenzivní rehabilitaci
- Literatura
- doporučená literatura
- VENGLÁŘOVÁ, Martina a Petr EISNER. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0373-5.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
- SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. ISBN 978-80-7315-242-0.
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 404 s. ISBN 80-7315-120-0. info
- Metody hodnocení
- písemný test z látky předmětu + písemný úkol: na základě zkušenosti z praxe vyberte osobu, skupinu osob s disabilitou, popište jejich situaci a porovnáním s lidskoprávními dokumentu ukažte, jak jsou, případně nejsou naplňována jejich lidská práva, navrhněte jiný přístup
- Informace učitele
- Třídní kniha
Denní studium:
3. 9. 2024 - motivace ke studiu speciální pedagogiky, vymezení oboru, historie
10. 9. 2024 - historie péče o osoby s postižením, inkluze
17. 9. 2024 - inkluze ve škole - video, diskuse, základní parametry inkluze
24. 9. 2024 - definice pojmu postižení podle Klasifikace ICF
8. 10. 2024 - lidská práva a rovné příležitosti, mezinárodní a národní lidskoprávní dokumenty; příklady z praxe
15. 10. 2024 - potřeby rodiny s dítětem s postižením
22. 10. 2024 - potřeby rodiny s dítětem s postižením pokračování, situace sourozenců dětí s postižením, školy pro děti se SVP
12. 11. 2024 - vzdělávání dětí se SVP - školy, školská poradenská zařízení, definice SVP
19. 11. 2024 - podpůrná opatření
26. 11. 2024 - role asistenta pedagoga; zákon o sociálních službách
10. 12. 2024 - sociální služby pro osoby s postižením - raná péče, možnosti zaměstnávání
17. 12. 2024 - sociální služby pro osoby s postižením - bydlení, zaměstnávání - výuková videa, diskuse
7. 1. 2025 - sociální služby pro osoby s postižením - osobní asistence - výuková videa, diskuse
Kombinované studium: 16. 1. 2024 - speciální pedagogika jako obor, vývoj péče o osoby s postižením, legislativa inkluzivního vzdělávání, role asistenta pedagoga 30. 1. 2024studium formou e-learningu, nabídka online konzultace - pojetí postižení podle klasifikace ICF a Úmluvy o právech osob s postižením, lidská práva, rodina s dítětem s postižením, situace sourozenců;zákon o sociálních službách - asistence, bydlení, zaměstnávání - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/Pp218