Pp218 Obecná speciální pedagogika

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2022
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
Mgr. Martina Anderová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Pp218/D: Čt 8:30–10:00 1, kromě Čt 1. 9. až Pá 2. 9., kromě Po 3. 10. až Pá 7. 10., kromě Po 24. 10. až Pá 4. 11., kromě Čt 17. 11., kromě Po 28. 11. až Pá 2. 12., M. Ortová
Pp218/K: Pá 14. 4. 17:00–20:15 2, Út 18. 4. 17:00–20:15 elearning, M. Ortová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po absolvování modulu student
- zná základní speciálně pedagogickou terminologii
- zná základní legislativní a lidsko-právní dokumenty národní i mezinárodní, umí je aplikovat na konkrétní situace
- zná a respektuje práva osob s postižením
- rozumí postavení člověka s postižením ve společnosti
- zná způsoby vzdělávání a zaměstnávání osob s postižením a zná možnosti sociálních služeb
- rozumí situaci rodiny s člověkem s postižením
Osnova
  • Historické přístupy k osobám s postižením, jejich projevy v současnosti Historické přístupy k osobám s postižením, jejich projevy v současnosti
  • Lidská práva osob s postižením, vyrovnané příležitosti, aktivita, participace, disabilita IDH(1980)/IAP(1998)/ICF(2001); mezinárodní lidskoprávní dokumenty a s nimi související dokumenty národní
  • Přehled základních legislativních dokumentů, které řeší i situaci osob s postižením
  • Rodina s dítětem/s osobou s postižením; vyrovnávání se s novou situací; situace sourozenců dítěte s postižením; možnosti podpory rodiny
  • Potřeby dětí s postižením v jednotlivých obdobích vývoje; základní potřeby rodin s dítětem s postižením
  • Partnerské vztahy a sexualita osob s postižením
  • Možnosti sociálních služeb
  • Inkluzivní vzdělávání, zaměstnávání, trávení volného času; legislativní zakotvení vzdělávání dětí, žáků a studentů se specifickýni vzdělávacími potřebami
  • Základní možnosti alternativní a augmentativní komunikace
  • Význam organizací sdružujících osoby s postižením v komprehenzivní rehabilitaci
Literatura
    doporučená literatura
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6560-4.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. ISBN 978-80-7315-242-0.
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a Petr EISNER. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0373-5.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 404 s. ISBN 80-7315-120-0. info
Metody hodnocení
písemný test z látky předmětu + písemný úkol: na základě zkušenosti z praxe vyberte osobu, skupinu osob s disabilitou, popište jejich situaci a porovnáním s lidskoprávními dokumentu ukažte, jak jsou, případně nejsou naplňována jejich lidská práva, navrhněte jiný přístup
Informace učitele
Třídní kniha
Denní studium:
8. 9. 2022 - motivace ke studiu speciální pedagogiky, vymezení oboru, historie
15. 9. 2022 - hodina odpadla, náhradní úkol
22. 9. 2022 - historie péče o osoby s postižením, inkluze, tradiční a moderní modely profesionálního přístupu k osobám s postižením
29. 9. 2022 - definice pojmu postižení podle Klasifikace ICF
13. 10. 2022 - lidská práva a rovné příležitosti, mezinárodní a národní lidskoprávní dokumenty; příklady z praxe
20. 10. 2022 - potřeby rodiny s dítětem s postižením
24. 11. 2022 - situace sourozenců s postižením; zákon o sociální službách
8. 12. 2022 - sociální služby pro osoby s postižením - raná péče, osobní asistence
15. 12. 2022 - výchova a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
22. 12. 2022 - podpůrná opatření, role asistenta pedagoga, vyhláška 27/2016

Kombinované studium: 14. 4. 2023 - speciální pedagogika jako obor, vývoj péče o osoby s postižením, pojetí postižení podle klasifikace ICF a Úmluvy o právech osob s postižením, legislativa inkluzivního vzdělávání, role asistenta pedagoga 18. 4. 2023 - e-learning viz interaktivní osnova
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2023.