JABOK:V201 Psychopatologie - Informace o předmětu
V201 Psychopatologie
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- V201/D: Čt 12:00–13:30 1, kromě Čt 1. 9. až Pá 2. 9., kromě Po 3. 10. až Pá 7. 10., kromě Po 24. 10. až Pá 4. 11., kromě Čt 17. 11., kromě Po 28. 11. až Pá 2. 12., A. Klimešová
V201/K: Út 13. 9. 18:45–20:15 aula, Út 11. 10. 17:00–20:15 elearning, Út 8. 11. 17:00–20:15 elearning, Út 29. 11. 17:00–18:30 elearning, A. Klimešová - Předpoklady
- S104 Obecná a vývojová psychologie || V104 Obecná a vývojová psychologie
Absolvovaný kurz Obecné a vývojové psychologie a Sociální psychologie - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Kurz Psychopatologie nabízí základní orientaci v pojmosloví a v projevech vybraných duševních poruch, jak jsou popsané v Mezinárodní klasifikaci nemocí, přičemž všechny jsou ilustrovány na životech skutečných osob. Kapitoly jsou členěny tak, že nejprve je pojednáno téma normy a normality a příčin duševních poruch. Následně jsou představeny základní pojmy a jejich významy (obecná psychopatologie), potom jsou představeny oblasti duševních poruch (speciální psychopatologie) tak, jak jsou prezentovány v MKN-11. Následuje kapitola věnovaná první pomoci a přístupu nezdravotníka k člověku s psychickým trápením. V závěru se kurz věnuje léčbě a informacím o reformě psychiatrické péče v ČR.
Kapitoly kurzu v Moodlu nabízí průběžnou možnost testovat nabyté znalosti a ve fórech sdílet myšlenky a názory či reflektovat jejich změny. Kurz je zakončen zkouškou formou testu nebo ústního zkoušení. - Výstupy z učení
- Cílem výuky je porozumět jednání, prožívání a myšlení osoby v kontextu psychické abnormality.
Student porozumí konstruktu psychické normality a abnormality v kulturních, historických, sociálních a vývojových souvislostech.
Student zná diagnostické manuály a projevy vybraných psychických poruch.
Student umí popsat odchylky od normy a zohlednit vývojový, genderový a kulturní kontext při popisu člověka v odpovědi na konkrétní mezilidskou situaci a v životním směřování.
Student zastává perspektivu odolnosti, tj. pohled na člověka, rodinu či skupinu, vystavěný na silách a zdrojích.
Student zastává pozici respektu k osobám druhých se zohledněním práv, vůle a preferencí těchto osob i v kontextu psychopatologie. - Osnova
- 1. Norma, normalita a kritéria abnormality - distres, dysfunkce, deviace - v kulturním, historickém a genderovém kontextu. Diagnostické manuály ICD-11 a DSM-5 - podobnosti, rozdíly, filosofie.
- 2. Patogeneze - faktory vzniku psychických abnormalit osobní, psychodynamické, organické, toxické, rodinné, mikrosociální, makrosociální. Odolnost, resilience, psychohygiena.
- 3. Pojmosloví psychopatologie a ilustrace jejich významů na příbězích a výpovědích osob a za pomoci umění
- 4. Osobnost patologické projevy osobnosti ve světle osobního, rodinného a sociálního života. Ilustrace na příbězích osob.
- 5. Alkoholismus a jeho psychiatrické, psychologické, rodinné a sociálnísouvislosti. Zdravotnické, sociální a terapeutické služby.
- 6. Život s afektivními poruchami.
- 7. Svět ve světle psychózy: Rozvoj, průběh a vývoj psychotických poruch v kontextu vývoje jedince. Psychiatrická a nepsychiatrická péče. Koncept recovery.
- 8. Úzkost jako životní společník. Neurotické poruchy a jejich psychosociální a vývojový kontext. Ilustrace na příbězích osob.
- 9. Rodinná a individuální terapie lidí s psychosomatickými příznaky, behaviorální syndromy.
- 10. Dětství a psychopatologie
- 11. Stáří a psychopatologie
- 12. Léčba, podpora a intervence. Psychoterapie, farmakoterapie, komunitní terapie. Reforma psychiatrie a její východiska. Recovery. Zahraniční praxe (Open Dialogue).
- 13. Utváření duševního zdraví a péče o ně.
- Literatura
- povinná literatura
- OREL, M. Psychopatologie. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3737-9
- SVOBODA, Mojmír, Eva ČEŠKOVÁ a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 317 s. ISBN 978-80-262-0216-5. info
- VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5
- KOPECKÁ, I. Psychologie: učebnice pro obor sociální činnost 3. díl. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3877-2
- doporučená literatura
- NÝVLTOVÁ, V. Psychopatologie pro speciální pedagogy. Praha : Univerzita J.A. Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-48-8
- ŘÍČAN, Pavel a KOL. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 80-247-1049-8. info
- KOPECKÁ, I. Psychologie: učebnice pro obor sociální činnost 3. díl. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3877-2
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Závěrečný test, v případě neúspěchu v testu ústní zkoušení.
- Informace učitele
- Třídní kniha
DENNÍ STUDIUM
8.9. Požadavky ke zkoušce. Norma a normalita - čtyři modely posuzování (psychosociální, spirituální, sociokulturní, biologický).
15.9. Harmonická osobnost. Diagnostika duševních poruch. Patogeneze.
22.9. Obecná psychopatologie. Poruchy emocí. Poruchy vědomí.
29.9. Poruchy paměti, vůle a jednání. Poruchy kognitivních funkcí.
13.10. Poruchy spojené s užíváním psychoaktivních látek.
20.10. Specifické poruchy osobnosti.
10.11. Afektivní poruchy.
24.11. Schizofrenní poruchy a poruchy s bludy.
8.12. Neurotické poruchy.
15.12. Behaviorální syndromy.
22.12. Psychopatologie dětského věku (specifické poruchy učení a chování, úzkost a deprese) Psychopatologie stáří (demence). Pomoc lidem s duševním onemocněním, reforma psychiatrické péče v ČR.
KOMBINOVANÉ STUDIUM:
13.9. prezenčně: Úvod do kurzu, představení kurzu v moodlu, požadavky na splnění. Čtyři základní přístupy k psychopatologii, Norma a normalita, Patogeneze.
následně moodle: Obecná psychopatologie. Speciální psychopatologie - duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem alkoholu, specifické poruchy osobnosti, afektivní poruchy, schizofrenní poruchy a poruchy s bludy, neurotické poruchy a poruchy vyvolané stresem, syndromy spojené s fyziologickými poruchai a somatickými faktory, psychopatologie v dětském věku, demence, léčba a pomoc - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2022/V201