S530 Práce se vztahy v dětské skupině

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2013
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucie Hubertová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Čt 13:45–15:15 2, kromě Po 28. 10. až Pá 1. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Cíle předmětu
Cíle kurzu: 1/Naučit účastníky pracovat se skupinovou dynamikou dětské skupiny tak, aby byly podpořeny dobré vztahy ve skupině a preventivně působeno proti rozvoji šikany. 2/Naučit účastníky rozpoznat pomocí dynamické diagnostiky dětské skupiny počínající známky šikany, včetně aplikace vhodných včasných intervencí ve skupině.
Osnova
  • Sylabus setkání (po 2 vyučovacích hodinách): 1/Skupinová dynamika, její principy, možnosti ovlivnění. 2/Specifika dětské skupiny. Diagnostika dětské skupiny. 3/ Morální usuzování dětí a dospívajících. Co je to šikana? 4/Sociálně psychologické hry a jejich využití při práci s dynamikou dětské skupiny I.- postup při realizaci programu ve skupině, význam reflexe her s dětmi. 5/Sociálně psychologické hry a jejich využití při práci s dynamikou dětské skupiny II. -varovné signály počínající šikany x znaky dětského kolektivu s nenarušenými vztahy. 6/Modelové příklady a kazuistiky z praxe dětské skupiny s počínající šikanou. 7/Nácvik vybraných sociálně-psychologických her formou sebezkušenosti-hry vhodné pro mladší školní věk. 8/Nácvik vybraných sociálně-psychologických her formou sebezkušenosti-hry vhodné pro mladší školní věk II. 9/Nácvik vybraných sociálně-psychologických her formou sebezkušenosti-hry vhodné pro starší školní věk. 10/ Šikana v kontextu instituce (práce s rodiči, spolupráce pedagogů, výchovná opatření). Zhodnocení kurzu, hlavní výstupy pro praxi.
Literatura
    povinná literatura
  • KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 256 s. ISBN 8073670143. info
    doporučená literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele [Fontana, 2003]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • Skupinové hry pro život 1 :zařazení do skupiny, kontakt, smyslové vnímání, přátelství, sebevědomí : pro děti od 6 do 12 let. Edited by Klaus W. Vopel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 138 s. ISBN 9788073672867. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život : sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 174 s. ISBN 80-7178-042-1. info
Výukové metody
1/Výklad, diskuze. 2/Řešení modelových situací, rozbor kazuistik. 3/Sebezkušenostní cvičení ve skupině, nácvik vhodných sociálně-psychologických her.
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování kurzu bude vyžadováno: 1/70% účast 2/aktivní zapojení ve skupině, schopnost a ochota reflektovat dění ve skupině 3/příprava a samostatná realizace 1 sociálně-psychologické hry ve skupině, včetně krátké písemné zprávy v rozsahu 1-2 normostran obsahující: Cíl aktivity, popis aktivity, reflexi aktivity ve skupině.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015.