S1031 Sociologie I.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2009
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: -.
Vyučující
Mgr. Josef Bernard (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
každé sudé pondělí 13:45–17:00 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: osvojit si základní sociologickou terminologii; prohloubit schopnosti vnímat sociální jevy v jejich souvislostech; získat základní představu o vybraných sociálních teoriích a možnostech jejich aplikace; získat základní faktografickou znalost ve vybraných oblastech sociálního života; naučit se základním způsobem interpretovat tabulky a grafy; prohlubovat schopnosti práce s odborným sociálněvědním textem
Osnova
  • Zde uvedená osnova platí pro oba semestry
  • a) Co je sociologie Sociologie jako specifický úhel pohledu na člověka a svět, sociologická imaginace, funkce sociologie pro sociální práci. Moderní společnost jako hlavní pole zájmu.
  • b) Vývoj společnosti a kultury preliterární společnosti, tradiční společnost, pojem moderní, industriální, informační, postmoderní, riziková společnost. Problematika ekonomického růstu a ekologického ohrožení, globalizace a její souvislosti.
  • c) Sociální struktura status, role, role set, konflikt rolí, skupiny (primární, sekundární, referenční), výzkum malých skupin, sociometrie, sociální instituce. Pojmy manifestní a latentní funkce, dysfunkce.
  • c) Sociální stratifikace, nerovnost rozvrstvení společnosti a jeho různé formy, problém meritokracie, sociální mobilita, mobilitní kanály, formy kapitálu, chudoba a její měření, sociální inkluze a exkluze
  • d) Sociální deviace normy, hodnoty, sociální kontrola, teorie deviantního jednání, nápravná zařízení
  • e) Rodina a gender vývoj rodiny, její funkce a změny v moderní společnosti, netradiční formy soužití, rodičovství, vývojové fáze rodiny, rozvodovost, optika gender, genderové rozdíly a nerovnosti.
  • f) Média vývoj, mediální komunikace, vliv médií, média a násilí, média a mládež, mediální kompetence, veřejné mínění, zpravodajství
  • g) Náboženství náboženství jako sociální fenomén, vývoj, funkce náboženství, současná situace ve světě, sekularizace, sekty, analýza situace v ČR
  • h) Národnost, menšina, integrace národnost, menšina, etnikum, interetnické vztahy, moderní migrační pohyby, asimilace, integrace, segregace, rasismus
  • i) Politika, občanská společnost sociologické pojetí moci, legalita, legálnost, Weberův pojem panství, typy státního zřízení, demokracie a její formy, občanská společnost, třetí sektor, veřejnost
  • j) Výchova, školství životní etapy, přístup ke vzdělání, školství a sociální nerovnost, školské systémy, problematika skrytého kurikula, profese učitele
Literatura
  • GIDDENS, Anthony. Sociologie. 1. vyd. Praha: Argo, 1999, 595 s. ISBN 80-7203-124-4. info
  • KELLER, Jan. Úvod do sociologie [Keller, 1997]. 4., rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 181 s. ISBN 80-85850-25-7. info
  • BURIÁNEK, Jiří. Sociologie : pro střední školy a vyšší odborné školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 126 s. : i. ISBN 80-7168-304-3. info
  • HAVLÍK, Radomír. Úvod do sociologie [Havlík, 1999]. 3. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 113 s. ISBN 80-7184-814-. info
  • KELLER, Jan. Nedomyšlená společnost [Keller, 2003]. Vyd. 4. Brno: Doplněk, 2003, 125 s. ISBN 80-72-39-091-0. info
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu si studenti vyberou jeden ze tří zadaných textů a zpracují jeho shrnutí o délce 1 normostrany (1800 znaků).
Ke zkoušce (až na konci letního semestru) studenti za prvé zpracují písemnou práci na předem zadané téma o rozsahu cca 3-5 normostran. Za druhé absolvují ústní zkoušku nebo písemný test s převahou otevřených otázek. Volba mezi ústní zkouškou a písemným testem záleží na vyučujícím.
Informace učitele
texty pro výběr k napsání shrnutí pro získání zápočtu (píše se v zimním semestru):
1. text: Keller, J.: Společnost zdvořilých byrokratů, in: Nedomyšlená společnost. Doplněk, 1992.
2. text: Beck, U.: Já jsem já: o izolovanosti, společném životě a konfliktech mužů a žen v rámci rodiny i mimo ni. in: Riziková společnost. SLON, 2004. Str. 161-204.
3. text: Nešpor, Z. R.: „Ústřední vývojové trendy současné české religiozity.“ In: Jaká víra? Současná česká religiozita/spiritualita v pohledu kvalitativní sociologie náboženství, Sociologický Ústav AVČR, 2004.

témata písemných prací ke zkoušce (práce se píše až v letním semestru)
Budou upřesněna během zimního semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.