S1031 Sociologie I.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2008
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: -.
Vyučující
Mgr. Josef Bernard (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
každé sudé pondělí 13:45–17:00 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: osvojit si základní sociologickou terminologii; prohloubit schopnosti vnímat sociální jevy v jejich souvislostech; získat základní představu o vybraných sociálních teoriích a možnostech jejich aplikace; získat základní faktografickou znalost ve vybraných oblastech sociálního života; naučit se základním způsobem interpretovat tabulky a grafy; prohlubovat schopnosti práce s odborným sociálněvědním textem
Osnova
  • Zde uvedená osnova platí pro oba semestry
  • a) Co je sociologie Sociologie jako specifický úhel pohledu na člověka a svět, sociologická imaginace, funkce sociologie pro sociální práci. Moderní společnost jako hlavní pole zájmu.
  • b) Vývoj společnosti a kultury preliterární společnosti, tradiční společnost, pojem moderní, industriální, informační, postmoderní, riziková společnost. Problematika ekonomického růstu a ekologického ohrožení, globalizace a její souvislosti.
  • c) Sociální struktura status, role, role set, konflikt rolí, skupiny (primární, sekundární, referenční), výzkum malých skupin, sociometrie, sociální instituce. Pojmy manifestní a latentní funkce, dysfunkce.
  • c) Sociální stratifikace, nerovnost rozvrstvení společnosti a jeho různé formy, problém meritokracie, sociální mobilita, mobilitní kanály, formy kapitálu, chudoba a její měření, sociální inkluze a exkluze
  • d) Sociální deviace normy, hodnoty, sociální kontrola, teorie deviantního jednání, nápravná zařízení
  • e) Rodina a gender vývoj rodiny, její funkce a změny v moderní společnosti, netradiční formy soužití, rodičovství, vývojové fáze rodiny, rozvodovost, optika gender, genderové rozdíly a nerovnosti.
  • f) Média vývoj, mediální komunikace, vliv médií, média a násilí, média a mládež, mediální kompetence, veřejné mínění, zpravodajství
  • g) Náboženství náboženství jako sociální fenomén, vývoj, funkce náboženství, současná situace ve světě, sekularizace, sekty, analýza situace v ČR
  • h) Národnost, menšina, integrace národnost, menšina, etnikum, interetnické vztahy, moderní migrační pohyby, asimilace, integrace, segregace, rasismus
  • i) Politika, občanská společnost sociologické pojetí moci, legalita, legálnost, Weberův pojem panství, typy státního zřízení, demokracie a její formy, občanská společnost, třetí sektor, veřejnost
  • j) Výchova, školství životní etapy, přístup ke vzdělání, školství a sociální nerovnost, školské systémy, problematika skrytého kurikula, profese učitele
Literatura
  • GIDDENS, Anthony. Sociologie. 1. vyd. Praha: Argo, 1999, 595 s. ISBN 80-7203-124-4. info
  • KELLER, Jan. Úvod do sociologie [Keller, 1997]. 4., rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 181 s. ISBN 80-85850-25-7. info
  • BURIÁNEK, Jiří. Sociologie : pro střední školy a vyšší odborné školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 126 s. : i. ISBN 80-7168-304-3. info
  • HAVLÍK, Radomír. Úvod do sociologie [Havlík, 1999]. 3. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 113 s. ISBN 80-7184-814-. info
  • KELLER, Jan. Nedomyšlená společnost [Keller, 2003]. Vyd. 4. Brno: Doplněk, 2003, 125 s. ISBN 80-72-39-091-0. info
  • BECK, Ulrich. Riziková společnost :na cestě k jiné moderně. Translated by Otakar Vochoč. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 431 s. ISBN 8086429326. info
  • BAUMAN, Zygmund. Globalizace : důsledky pro člověka. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1999, 157 s. ISBN 80-204-0817-7. info
  • RITZER, George. Mcdonaldizace společnosti : výzkum měnící se povahy soudobého společenského života. 1. vyd. Praha: Academia, 1996, 176 s. ISBN 80-200-0571-4. info
  • KELLER, Jan. Soumrak sociálního státu. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 158 s. ISBN 8086429415. info
  • MANDER, Jerry. Čtyří důvody pro zrušení televize : Four arguments for the elimination of television (Orig.). Vyd. 1. Brno: Doplněk, 2000, 355 s. ISBN 80-7239-063-5. info
  • KOHÁK, Erazim. Průvodce po demokracii : vzpomínky z amerického života, naděje z pražského návratu [Slon, 2002]. 2., upr. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 160 s. ISBN 80-86429-03-2. info
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu si studenti vyberou jeden ze tří zadaných textů a zpracují jeho shrnutí o délce 1 normostrany (1800 znaků).
Ke zkoušce (až na konci letního semestru) studenti za prvé zpracují písemnou práci na předem zadané téma o rozsahu cca 3-5 normostran. Za druhé absolvují ústní zkoušku nebo písemný test s převahou otevřených otázek. Volba mezi ústní zkouškou a písemným testem záleží na vyučujícím.
Informace učitele
texty pro výběr k napsání shrnutí pro získání zápočtu (píše se v zimním semestru):
1. text: Keller, J.: Stát, který rozbil svůj základ, in: Nedomyšlená společnost. Doplněk, 1992.
2. text: Beck, U.: Já jsem já: o izolovanosti, společném životě a konfliktech mužů a žen v rámci rodiny i mimo ni. in: Riziková společnost. SLON, 2004. Str. 161-204.
3. text: Spousta, J.: České církve očima sociologických výzkumů, in: Náboženství v době společenských změn. Masarykova univerzita, 1999.

témata písemných prací ke zkoušce (práce se píše až v letním semestru)
1. Z. Bauman: Globalizace. Důsledky pro člověka Popište nejdůležitější důsledky globalizace podle Baumana a zkuste s nimi polemizovat.
2. G. Ritzer: McDonaldizace společnosti Shrňte stručně Ritzerovu tezi o postupující McDonaldizaci společnosti, aplikujte ji na vlastních příkladech a zkuste najít protiargumenty.
3. J. Keller: Soumrak sociálního státu Jak vidí Keller budoucnost sociálního státu a jaké vlivy na sociální stát považuje za podstatné?
4. T. Katrňák: Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dlěnické rodině. Popište Katrňákovu tezi o tom, proč jsou šance dětí ze vzdělaných rodin o tolik větší než šance dětí z rodin s nižším vzděláním a pokuste se s ní polemizovat.
5. J. Mander: Čtyři důvody pro zrušení televize Vyberte si jeden z Manderových důvodů a polemizujte s ním.
6. E. Kohák: Průvodce po demokracii Co tvoří podle Koháka centrální prvky demokracie? Zkuste podle jeho tezí posoudit, nakolik je současná společnost demokratická.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.