Pp324 Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2023
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Terezie Kochová (přednášející)
Garance
Mgr. Marie Ortová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Pp324/D: St 15. 3. 12:00–17:00 2, St 22. 3. 12:00–17:00 2, St 29. 3. 12:00–17:00 2, St 26. 4. 12:00–17:00 2, T. Kochová
Pp324/K: Út 7. 2. 17:00–20:15 elearning, Út 28. 2. 17:00–20:15 1, Út 21. 3. 17:00–20:15 1, T. Kochová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po absolvování modulu student - zná zrakové postižení a jeho klasifikaci, rozumí terminologii a správně ji používá - je motivován k hledání optimálních způsobů inkluzivního přístupu u konkrétních osob - zná specifika předškolního a školního vzdělávání dětí a žáků se zrakovým postižením - zná specifika komunikace osob se zrakovým postižením - má základní zkušenost s doprovázením nevidomého - orientuje se v kompenzačních pomůckách pro osoby se zrakovým postižením
Osnova
  • Terminologické vymezení oboru Klasifikace postižení zraku podle různých kritérií Etiologie Diagnostika zrakových vad Význam zraku, důsledky zrakových vad, hmat a sluch jako náhradní smysly Možnosti výchovy a vzdělávání dětí se zrakovým postižením, možnosti a předpoklady inkluzivního začleňování, specifické metody výchovy a vzdělávání; dítě se zrakovým postižením v předškolním vzdělávání Specifika hry u dítěte se zrakovým postižením Specifika komunikace s osobami se zrakovým postižením Úpravy prostředí pro osoby se zrakovým postižením Průvodce pro nevidomé, zásady práce průvodce, prostorová orientace lidí se zrakovým postižením Sebeobsluha Kompenzační pomůcky pro osoby s různým postižením zraku Možnosti využití sociálních služeb Organizace sdružující osoby se zrakovým postižením a poskytující péči osobám se zrakovým postižením, exkurze Zážitkové činnosti s klapkami na očích
Metody hodnocení
Výroba hmatového příběhu pro nevidomé děti - průběžná konzultace mailem. Text o min. 1200 znaků na téma specifika hry nevidomého dítěte. Písemný test. Po něm závěrečný ústní pohovor. Minimální docházka 50%, ale vzhledem k tomu, jak málo času máme, doporučuji chodit pokaždé, výuka je vedena zážitkově a prakticky.
Informace učitele
9. 2. stavba oka, zrakové vady, historie péče o lidi se ZP, Brailleovo písmo 16. 2. představení projektu Tactus.cz - tvorba hmatového příběhu, zadání studentské tvorby 2. 3. školská poradenská zařízení, speciální školy, SPC, organizace nabízející služby lidem se ZP, doporučení ke vzdělávání, IVP, integrované vers. speciální vzdělávání, prostorová orientace, volný čas, představy, pojmy
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2024.