Ss301 Sociální práce s rodinami

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2019
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Iva Frydrychová (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 18. 2. 12:00–17:00 6, Po 18. 3. 12:00–17:00 6, Po 29. 4. 12:00–17:00 6, Po 13. 5. 12:00–17:00 6
Předpoklady
S2032 Základy práva II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na praktickou sociální práci s rodinou. Absolvent kurzu zná metody sociální práce s rodinou, metody hodnocení situace rodiny a principy plánování práce s rodinou. Zná legislativu upravující sociální práci s rodinou a sociálně-právní ochranu dětí. Je seznámen s vývojem a aktuální situací rodin v ČR, zná základní nástroje rodinné politiky státu. Absolvent umí zpracovat vyhodnocení situace rodiny a připravit individuální plán práce s rodinou. Umí připravit podklady pro případovou konferenci a napsat kazuistiku rodiny.
Osnova
  • Obsahová struktura předmětu: Podoba současné české rodiny a její historické proměny Ochrana a podpora rodiny a dítěte v mezinárodním kontextu (EU, OSN) Legislativní zakotvení sociální práce s rodinou a sociálně-právní ochrany dětí v ČR Metody hodnocení situace rodiny a dítěte Průběh práce s rodinou Vybrané metody a techniky práce s rodinou Oblasti podpory rodiny – bydlení, zaměstnání, provoz, výchova dětí… Multidisciplinární přístup v SP s rodinou, možnosti využití případových konferencí Bezpečí pracovníka při terénní SP s rodinou Služby pro rodiny – role OSPOD, sociálně aktivizační služby, dobrovolnické programy, další služby pro rodiny Rodina ve specifických situacích – např. rozvod, rodina s jedním rodičem, rodina nevhodně zacházející s dítětem apod. Náhradní rodinná péče
Literatura
  • Manuál implementace vyhodnocování situace dítěte a rodiny a tvorby individuálního plánu ochrany dítěte: pro orgány sociálně-právní ochrany. Praha: MSPV, 2014. ISBN 978-80-7421-101-0.
  • Národní strategie ochrany práv dětí / „Právo na dětství“ (http://www.mpsv.cz/files/clanky/14309/NSOPD.pdf)
  • BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference: praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0181-6.
  • BECHYŇOVÁ, Věra a Marta KONVIČKOVÁ. Sanace rodiny: [sociální práce s dysfunkčními rodinami]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0031-4.
  • Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
  • MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny: v kontextu plánování péče. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0522-7.
  • Dokumenty k „Transformaci systému péče o ohrožené děti“
  • MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 171 s. ISBN 978-80-262-0697-2.
  • Úmluva o právech dítěte a související dokumenty. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, 2016. ISBN 978-80-7421-120-1.
  • MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
  • MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 384 s. ISBN 80-7178-548-2. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť [Matoušek, 2003]. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. ISBN 80-86429-19-9. info
Výukové metody
Předmět kombinuje přednášky a cvičení, výuka vždy propojuje znalostní a dovednostní prvky. Studenti se při cvičeních aktivně zapojují formou skupinové práce, řešení kazuistik a diskusí. V rámci cvičení probíhá i nácvik dílčích dovedností využitelných při práci s rodinou.
Metody hodnocení
Závěrečný znalostní písemný test s praktickým řešením modelového příkladu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.