V1622 Sportovní výchova II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2015
Rozsah
0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D. (přednášející)
Bc. Pavel Kaplan (pomocník)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
V1622/A: Út 12:00–13:30 tělocvična, kromě St 1. 4. až Út 7. 4., M. Pařízek
V1622/B: Út 13:45–15:15 tělocvična, kromě St 1. 4. až Út 7. 4., M. Pařízek
V1622/C: Po 15:30–17:00 tělocvična, kromě St 1. 4. až Út 7. 4., M. Pařízek
V1622/D: St 10:15–11:45 tělocvična, kromě St 1. 4. až Út 7. 4., M. Pařízek
V1622/E: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Kaplan, jen pro studenty kombinovaného studia Jabok
Předpoklady
Předmět sportovní výchova je pro všechny studenty Jaboku a ETF UK oboru PSP. Student by měl být fyzicky schopen nepříliš náročného pohybu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu Sportovní výchova je vybavit studenty zásobou jednodušších her a aktivit, které mohou uplatnit na různých pracovištích v rámci sociální práce (i praxích), kde se pracuje s pohybovými aktivitami. Dalším cílem je nabídnout studentům pohled na tělesnost, jako jednotu těla a ducha a tak i ukázat, jak je péče o vlastní tělesnost důležitá. V tomto kontextu se studenti seznámí se základními relaxačními technikami, jednoduchými cviky z jógy, tai-ji, ale i klasické "evropské" pohybové tradice. Důraz je kladen na umění dobře se rozcvičit a protáhnout. Celkovým cílem předmětu Sportovní výchova je pozitivně naladit studenty pro pohybové či herní aktivity a jejich využití v praxi.
Osnova
  • Hodiny jsou zaměřeny tematicky (jedno téma někdy prochází více výukovými jednotkami). Např.:
  • Jednoduché "dobrodružné" hry, "problémové" hry, honičky
  • Dechové relaxační techniky
  • Jednoduchá cvičení na bázi jógy
  • Jednoduchá cvičení na bázi tai-ji
  • Sportovní hry a jejich zjednodušené varianty (frisbee, volejbal, basketbal, fotbal, softbal, interkros, soft tenis, stolní tenis, badminton ...)
  • "Problémové" hry a různé honičky
  • Kreativní pohybové aktivity (např. hodina s novinami, s různým nářadím / náčiním)
  • "Běží se mi lehce"
  • Meditace v chůzi dle Thich Nhat Hanha
  • a další
Literatura
    doporučená literatura
  • NORBEKOV, Mirzakarim. Lekce Dr. Norbekova Cesta k mládí a zdraví Cvičení pro zlepšení vitality, posílení páteře a kloubů, omlazení tváře, zlepšení zraku ve 12 lekcích. Lott, 2004, ISBN 80-86854-00-0, brož., 197 str
  • Mnoho dalších publikací o sportovních hrách, především od nakladatelství Grada
  • Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Edited by Jan Neuman, Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2007, 325 s. ISBN 9788073672768. info
  • FOJTÍK, Ivan. Čchi-kung : masáže a cvičení pro zdraví. vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 172 s. ISBN 80-7178-733-7. info
  • NEUMAN, Jan. Dobrodružné hry v tělocvičně : Hry v tělocvičně (Variant.). Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 243 s. : i. ISBN 80-7178-555-5. info
  • LYSEBETH, André van. Jóga. 1, Učím se jógu. Vyd. 4., v nakl. Argo 1. Praha: Argo, 1998, 271 s. : i. ISBN 80-7203-073-6. info
  • FELDENKRAIS, Moshé. Feldenkraisova metoda : pohybem k sebeuvědomění : Bewusstheit durch Bewegung (Orig.). Vyd. 1. V Praze: Pragma, 1996, 185 s. ISBN 80-7205-058-3. info
Výukové metody
aktivní participace na hodinách - různé, především praktické / pohybové formy výuky
Metody hodnocení
Zápočet je udělen za aktivní účast na hodinách.
Ne více než 3 absence (v LS 2014 čtvrteční skupiny mohou mít pouze 2 absence).
1 "výstup" (vedení hodiny na zvolené téma po dobu cca 15 minut) buď v ZS nebo v LS

Výstup musí trvat alespoň 12 minut.
Student týden předem oznámí učiteli téma svého výstupu.
Na hodinu si student přinese krátkou přípravu v bodech, s poznámkami o pomůckách, rozmístění a celkové organizaci.
Jde-li o sportovní hru, výstup musí nejprve obsahovat nějaké dovednostní cvičení s daným náčiním / nářadím. (Je dobré, seznámí-li student ostatní i s historií a zajímavostmi, které se dané hry týkají).
Pokud si student připraví krátké jednoduché hry, kde jediným jeho "vystupováním" je vysvětlení pravidel, musí mít takovéto hry připraveny alespoň 3. Výběr by měl být takový, aby hry byly přínosem ostatním - ne opakováním toho, co již dávno znají. Student pak bude hodnocen dle toho, jak dané hry dobře vysvětlil a zorganizoval.
Informace učitele
Pokud máte osvobození od Sportovní výchovy vydané specializovaným (ne pouze praktickým lékařem), zápočet vám bude udělen za písemnou práci dle následujících pravidel:

TÉMA:
vybrané téma nutno zkonzultovat do:
ZS 25.10.2013
LS 28.3.2014

Témata můžete konzultovat na: parizek@jabok.cz

ROZSAH:
nejméně 7 stran textu (maximálně však 1O sran) + úvodní strana a použitá literatura

ZDROJE:
beletrie, časopisy, odborné publikace, internet, …
!!! citovat !!! za odhalené nepřiznané citace nebude práce uznána za adekvátní považuji nejméně 3 citace na stránku textu (jak citovat viz Průvodce studenta Jaboku)

nutno použít nejméně 3 zdroje

PRÁCE MUSÍ OBSAHOVAT:
úvod - uvedení do problematiky, důvod výběru tématu, nejméně 1,5 str.
závěr - vlastní názory spojené s tématem, zhodnocení, shrnutí práce nejméně 1 strana
(obrázky a nákresy větších rozměrů se považují za přílohy)

!!! Práci sestavenou pouze z citací samozřejmě nepovažuji za hodnou zápočtu a WIKIPEDIE nemůže být zdrojem vašich citací !!!
TERMÍN ODEVZDÁNÍ:
Práce umístěte do odevzdávárny.
ZS 9.1.2014
LS 5.6.2014

pokud nedodržíte termín, budu daleko přísnější v hodnocení a uznávání práce

PRÁCI ODEVZDÁVEJTE V PŘEDSTIHU

POČÍTEJTE S TÍM, ŽE VÁM JI NĚKOLIKRÁT VRÁTÍM K PŘEPRACOVÁNÍ !!!

Příjemnou práci, která vám osobně něco přinese přeje:
Michal
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.