JABOK:S385 Animace a participace v sociál - Informace o předmětu
S385 Animace a participace v sociální práci
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2015
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Po 10:15–11:45 1, kromě Po 30. 3. až Pá 17. 4., kromě Po 18. 5. až Pá 29. 5.
- Předpoklady
- Předmět je zakončen seminární prací a písemným testem.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s principy sociálně-kulturní animace a participace a s jejich aplikací v práci se skupinou / s komunitou. Teoretická část předmětu je zaměřen na koncepci sociálně-kulturního rozvoje – východiska, dějinné souvislosti, současné výhledy a zásady animačního přístupu. Praktická část předmětu je věnována participaci. Výstupem je výzkumné šetření míry participace v zařízeních sociálních služeb.
- Osnova
- Časový plán předmětu:
- Výuka bude probíhat dle rozvrhu každé pondělí. První hodina bude přednáška, druhá seminář. Vzhledem k tomu, že semináře jsou povinné, je možné z celkového počtu 12 termínů chybět maximálně na třech (!). Část výuky bude probíhat formou referátů studentů podle knihy "Animace". Vyučující pak doplní referáty příklady z praxe.
- Přehled termínů a témat:
- 2.2.2015 Myšlenka „povznesení lidových vrstev“ (osvěta) - filozofická východiska; rozdělení referátů
- 9.2. Pojem "animace" a její vývoj ve Francii; animace a "pedagogika utlačovaných"
- 16.2. Animační přístup v komunitní práci; příklady z Francie a Švýcarska
- 23.2. Animátor - poslání a profese; vývoj pohledu na animátora v sociální práci
- 2.3. Úkoly animátora; animátor jako organizátor a "enabler"
- 9.3. Animátor jako moderátor a mediátor; příklady a cvičení
- 17.3. Pojem "participace" a její význam; formy a stupně participace; zadání seminární práce
- 23.3. Kritéria participace; vytváření dotazníků (k seminární práci)
- 30.3. - 13.4. se výuka nekoná (velikonoce a praxe)
- 20.4. Skupinová dynamika a role ve skupině
- 27.4. Speciální formy animace - divadlo Forum; praktické postupy
- 4.5. Prezentace a hodnocení seminárních prací
- 11.5. Zápočtový test
- Literatura
- povinná literatura
- KAPLÁNEK, Michal. Animace. 2013. info
- doporučená literatura
- Theater of the oppressed. Edited by Augusto Boal, Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Lea. New York: Theatre Communications Group, 1985, xiv, 197 s. ISBN 0930452496. info
- Výukové metody
- monologická, dialogická; samostatné zpracování výzkumu
- Metody hodnocení
- skupinový projev, písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2015/S385