X_1092 Metodický a supervizní seminář k praxi II

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2026
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Dr. Ing. Alois Křišťan, Th.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Najbrtová (přednášející)
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Mgr. Michal Pešek (přednášející)
Kateřina Reiserová (přednášející)
Mgr. Vojtěch Sivek, SDB (přednášející)
doc. PhDr. David Urban, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tereza Najbrtová
Katedra odborných praxí – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Předpoklady
Korekvizita : Odborná praxe bloková informativní II.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem je rozvíjet dovednosti reflexe a sebereflexe a to jak ve vztahu k roli a fungování v seminární skupině, tak ve vztahu k odborným praxím. Naučit studenty reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, definovat individuální cíle, rozumět cílům, hodnotám a principům výchovné a sociální práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
Osnova
Rámcový rozpis učiva: Semináře jsou zaměřeny na témata: Dokumentace k praxím – individuální plán, zpráva z praxe, hodnocení, portfolio; Obecné i individuální cíle praxí; Reflexe praxe, sebereflexe; Odborná témata v souvislosti se zaměřením praxí
Výukové metody
Výuka probíhá v malých skupinách, důraz je kladen na aktivitu studentů. Studenti se učí reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, rozumět cílům, hodnotám a principům výchovné a sociální práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
Metody hodnocení
Zápočet na základě splněné účasti, dodržení maximální povolené jedné absence a předložení portfolia se stanovenou dokumentaci k praxím (Individuální plány, Hodnocení a Zprávy z praxí). Dále hodnotíme aktivní zapojení studentů v seminářích a schopnost reflexe a sebereflexe. Klademe důraz na motivaci studentů se profesně rozvíjet, jejich schopnosti reflektovat emoce a porozumět jim v souvislostech (co prožívá a proč), reflexi obtížných situaci a schopnosti studentů hledat možnosti řešení/změny.
Navazující předměty
Informace učitele
Třídní kniha:
Denní studium
Skupina DA
3. 2. 2025 - úvodní společný seminář - podmínky pro plnění semináře a praxí
10. 2. 2025 - reflexe práce skupiny v minulém semestru, role stážisty na praxi
24. 2. 2025 - individuální plány praxe, role praktikanta v konkrétních typech zařízení, témata rozhovoru s lektorem praxe na pracovišti
10. 3. 2025 - reflexe praxe v MŠ a NZDM, získané dovednosti, práce s cíli praxe
24. 3. 2025 - zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, témata spojená s praxí v těchto zařízeních, individuální plán praxe
14.4.2025 - reflexe praxí v zařízení ústavní péče - konkretizace témat profesních a osobních

Skupina DB

Skupina DC
3. 2. 2025 - úvodní společný seminář - podmínky pro plnění semináře a praxí
10. 2. 2025 - reflexe práce skupiny v minulém semestru, role stážisty na praxi
24. 2. 2025 - individuální plány praxe, role praktikanta v konkrétních typech zařízení, témata rozhovoru s lektorem praxe na pracovišti
10. 3. 2025 - reflexe praxe v MŠ a NZDM, získané dovednosti, práce s cíli praxe
24. 3. 2025 - zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, témata spojená s praxí v těchto zařízeních, individuální plán praxe
14. 4. 2025 - reflexe praxe v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy- reflexe vlastních zkušeností, téma role vychovatele

Kombinované studium
Skupina KI:
18. 2. 2025 - Reflexe praxí z mezidobí, řešení profesních dilemat
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2025.