V1852 Metody muzikoterapie pro výchovu a rozvoj II

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2024
Rozsah
0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Jana Zajícová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
V1852/DA: St 8:30–10:00 6, kromě St 21. 2., kromě Po 26. 2. až Pá 1. 3., kromě St 27. 3. až Út 2. 4., kromě Po 8. 4. až Pá 12. 4., kromě St 1. 5., kromě St 8. 5., kromě Po 13. 5. až Pá 17. 5., J. Zajícová
V1852/DB: St 13:45–15:15 6, kromě St 21. 2., kromě Po 26. 2. až Pá 1. 3., kromě St 27. 3. až Út 2. 4., kromě Po 8. 4. až Pá 12. 4., kromě St 1. 5., kromě St 8. 5., kromě Po 13. 5. až Pá 17. 5., J. Zajícová
V1852/KC: Út 9. 1. 17:00–20:15 aula, So 24. 2. 9:00–10:30 elearning, J. Zajícová
V1852/KD: Čt 11. 1. 17:00–20:15 6, So 24. 2. 10:45–12:15 elearning, J. Zajícová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si znalosti a praktické dovednosti pro využívání možností hudby v rámci praxí v oblasti sociální práce a sociální pedagogiky. Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení jsou studenti seznamování s možnostmi a pravidly práce v muzikoterapeutické skupině a v prostředí této skupiny pak s metodami, technikami a základními modely edukace prostřednictvím hudby. Součástí lekcí jsou také ukázky využívání hudby pro práci s dětmi a dalšími cílovými skupinami, a dále seznámení se základními zdroji edukačního a terapeutického vlivu hudby, které dějiny hudby přinášejí. Cílem semináře je také naučit se základním dovednostem při práci se skupinou a naučit se cíleně využívat hudby ke komunikaci ve skupině.
Osnova
  • Možnosti a pravidla práce ve skupině, vymezení edukační muzikoterapie, metody a techniky edukační muzikoterapie v praxi, praktická cvičení improvizace a interpretace, příprava muzikoterapeutického programu pro děti, relaxace a imaginace při hudbě, zdroje a využití receptivní muzikoterapie v praxi.
Literatura
  • Kantor, Jiří; Lipský, Matěj; Weber, Jana. Základy muzikoterapie. Vyd. 1. Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9
  • Muzikoterapie :východiska, koncepty, principy a praxe. Edited by Jaroslava Zeleiová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 254 s. ISBN 9788073672379. info
  • MORENO, Joseph J. Rozehrát svou vnitřní hudbu :muzikoterapie a psychodrama. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 128 s. ISBN 8071789801. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie : ve výchově, sociální práci a klinické praxi [Šimanovský, 2001]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 246 s. : i. ISBN 80-7178-557-1. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi : [zpěvník pro děti od 3 let]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
  • Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími :od narození do 8 let. Edited by Alena Tichá - Milena Raková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 9788073671006. info
Výukové metody
Výklad, power-pointové prezentace, sebezkušenostní práce ve skupině a ve dvojicích, nonverbální i verbální reflexe, vlastní prezentace zadaných úkolů, diskuse.
Metody hodnocení
K zápočtu z předmětu Metody muzikoterapie pro výchovu a rozvoj je vyžadována minimálně 70% aktivní a tvořivá účast na lekcích,omlouvání neúčasti předem, respektování pravidel skupinové práce a splnění praktických zadání během semestru.
Navazující předměty
Informace učitele
TŘÍDNÍ KNIHA - DENNÍ STUDIUM: 7. 2. Formy z historie hudby a jejich využití v muzikoterapii. Rituál. 14. 2. Muzikoterapie s hosty Otevřených dveří, odpoledne havárie vody. 6. 3. Chorál a jeho využití v současné muzikoterapii, metoda poslechu s projektivními asociacemi. 13. 3. J. S. Bach a využití jeho hudby v současné muzikoterapii, metoda poslechu s projektivním pohybem a zrcadlením. 20. 3. Barokní hudba v současné MT, metoda poslechu s projektivním kreslením. 3. 4. Dechová a hlasová cvičení, prezentace MT cvičení podle výběru a vedení studentů. 17. 4. Dechová a hlasová cvičení, Mozartova hudba a její využití v muzikoterapii. 24. 4. Dechová a hlasová cvičení, hudba romantismu a její využití v muzikoterapii. /TŘÍDNÍ KNIHA - KOMBINOVANÉ STUDIUM: 9. a 11. ledna: Dechová cvičení, aktivizační hudební hry, práce s emocemi v muzikoterapii, improvizační techniky, interpretační techniky a techniky poslechu s projektivní činností v muzikoterapii. 24. února: Muzikoterapie zaměřená na osoby s mentálním postižením a muzikoterapie zaměřená na seniory.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2024/V1852