V1132 Sociální pedagogika II

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2024
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Kuchař, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
V1132/D: Pá 10:15–11:45 5, kromě Po 26. 2. až Pá 1. 3., kromě St 27. 3. až Út 2. 4., kromě Po 8. 4. až Pá 12. 4., kromě Pá 26. 4., kromě Po 13. 5. až Pá 17. 5. ; a Pá 26. 4. 10:15–11:45 1, M. Kaplánek, P. Kuchař, M. Pařízek
V1132/K: Út 19. 3. 17:00–20:15 elearning, So 6. 4. 10:00–13:15 aula, Út 21. 5. 17:00–20:15 elearning, M. Kaplánek, P. Kuchař, M. Pařízek
Předpoklady
(( S101 Pedagogika || S1012 Pedagogika II. || V101 Pedagogika ) && ( S104 Obecná a vývojová psychologie || V104 Obecná a vývojová psychologie )) || FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu sociální pedagogika je seznámit studenty se současným pojetím oboru sociální pedagogika a s postavením profese sociálního pedagoga. Obsahově souvisí s předměty Rizikové skupiny a Specifické metody sociální práce tak, aby byly naplněny minimální standardy vzdělávání sociálních pracovníků.
Cílem předmětu je:
- umět popsat vlivy různých výchovných prostředí a pochopit jejich provázanost;
- znát různé komunikační přístupy při práci s vybranými cílovými skupinami;
- znát různé druhy sociálního učení a umět je využívat při práci;
- pochopit smysl ústavní výchovy, znát její trendy, rozumět situaci dětí a mládeže v ústavní výchově;
- znát základy salesiánské pedagogiky, rozumět jejím specifikům v současné výchově;
- znát specifika výchovy mimo vyučování a pravidla přípravy různých programů;
Osnova
  • Sociální pedagogika jako věda
  • Užší a širší pojetí sociální pedagogiky.Dimenze sociální pedagogiky. Předmět sociální pedagogiky.Metodologie sociální pedagogiky.Vztah sociální pedagogiky k jiným disciplínám
  • Dějiny sociální pedagogiky
  • Sociálně pedagogické myšlenky a názory v antice, středověku, novověku a osvícenství.Vznik sociální pedagogiky jako vědy
  • Sociální determinanty výchovy
  • Politická, ekonomická, sociální a kulturní situace ve společnosti. Zaměstnanost rodičů. Sociální politika, dávky. Vzdělanost rodičů.
  • Výchovná prostředí
  • Makroprostředí, mezoprostředí, mikroprostředí.Socializace v multikulturním prostředí. Možnosti edukace v multikulturním prostředí
  • Rodina.Škola.Vrstevnické skupiny, subkultury mládeže, rizikové skupiny.
  • Sociální pedagogika jako životní pomoc
  • Sociální deviace. Obtížné životní situace. Nezpracované krize a jejich důsledky.
  • Poruchy chování
  • Dítě v riziku poruchy chování.Dítě s problémem chování.Dítě s poruchou chování.Definice poruchy chování.
  • Jednotlivé poruchy
  • Etiologie, projevy, pedagogická odpověď.Intervence. Resocializace.
  • Prevence poruch chování
  • Integrační a inkluzivní přístup ve výchově.
  • Výchovné instituce
  • Ústavní a ochranná výchova. Typy jednotlivých institucí. Sociálně psychické klima ve výchovných zařízeních.
  • Sociálně pedagogické poradenství
  • Nízkoprahovost ve výchově
  • Vztah mezi pedagogickou a sociální prací. Nízkoprahově organizovaná výchovná a sociální práce.
  • Základy salesiánské pedagogiky
  • Zásady výchovného stylu Jana Boska.Cíl salesiánské výchovy.Metoda asistence a animace.Oratoř jako základní výchovné prostředí.Partneři výchovného dialogu.
  • Profese sociálního pedagoga
  • Osobnost pedagoga a jeho schopnost reflektovat prostředí. Kompetence sociálního pedagoga.
  • Pedagogická komunikace
Literatura
  • ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. vydání 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0. info
  • Kapitoly z etopedie. Edited by Věra Vojtová. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • GULOVÁ ET AL., Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty, 2008, 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2. info
  • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha:: Portál, 2008, 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3. info
  • JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích :nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004, 478 s. ISBN 8073120380. info
  • MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2003, 340 s. ISBN 807178771X. info
  • BILA, Ganna. Subkultury mládeže : generace Techno. Brno, 2002, 52 l. : př. info
  • KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2. info
  • LABÁTH, Vladimír a Alena AMBRÓZOVÁ. Riziková mládež : možnosti potenciálnych zmien. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 157 s. ISBN 80-85850-66-4. info
  • KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách : příčiny, diagnostika a praktická pomoc [Kolář, 2000]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 127 s. ISBN 80-7178-409-5. info
Metody hodnocení
Kombinované studium - zkouška.
Denní studium - Ročníková práce dle zadaného tématu + zkouška
Informace učitele
Výuka denního studia, předmětu sociální pedagogika začne 5.2. 2018.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2024/V1132