V1132 Sociální pedagogika II

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2019
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Kuchař, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 13:45–15:15 5, kromě Po 25. 2., kromě Po 1. 4., kromě St 17. 4., kromě Po 13. 5.
Předpoklady
(( S101 Pedagogika || S1012 Pedagogika II. || V101 Pedagogika ) && ( S104 Obecná a vývojová psychologie || V104 Obecná a vývojová psychologie )) || FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifickými znaky života dětí a mládeže v současné společnosti, s důrazem na kulturní rozdíly, a to jak mezi národnostmi a etniky, tak i mezi různými názorovými skupinami, subkulturami a kmeny. Na základě znalostí těchto specifických znaků se studenti postupně učí komunikovat s mladými lidmi na čím dál, tím hlubší úrovni. Předmět k tomu poskytuje teoretické a základní metodické předpoklady. Vedle toho se studenti v tomto předmětu seznámí s problémy, které jsou typické pro skupiny mládeže nacházející se v nebezpečí sociální exkluze, a s vybranými pedagogickými postupy práce s těmito skupinami (např. salesiánská pedagogika).
Výstupy z učení
Absolvent předmětu:
  • vnímá rozmanitost (pluralitu) životních stylů mladých lidí v současnosti a umí rozeznat (rozvojově) pozitivní trendy v životě mládeže od rizikových prvků
  • vnímá dítě a mladého člověka celistvě, tzn. že je citlivý také ke spirituální (existenciální) dimenzi života mladého člověka a dokáže o těchto otázkách přirozeně komunikovat
  • chápe význam volného času pro současného člověka; zná jeho pozitivní potenciál, ale i rizika spojená s nedostatkem „volnočasové kompetence“
  • umí rozpoznat sociální potřeby dětí a mladých lidí z různého prostředí a z různých kultur a umí na ně adekvátně odpovědět (připravit programy s ohledem na různost těchto potřeb)
  • zná principy salesiánské pedagogiky a dokáže výchovnou činnost salesiánů zařadit do kontextu současné pedagogiky a sociální práce v České republice
  • zná různé komunikační přístupy při práci s vybranými cílovými skupinami
  • rozumí rizikovým a krizovým situacím dětí a mladých lidí a umí hledat „pedagogickou odpověď“ (výchovné opatření), kterou tyto situace vyžadují
  • zná příčiny poruch chování a umí (zhruba) od sebe rozeznat příčiny vnější (sociální) a vnitřní (psychické)
  • rozlišuje přístup inkluze a integrace a umí formulovat praktické předpoklady úspěšnosti inkluzivního přístupu
  • orientuje se ve školském systému ČR a ví, jak postupovat při tvorbě školního vzdělávacího programu pro zájmové vzdělávání
  • chápe smysl ústavní výchovy, zná její trendy, rozumí situaci dětí a mládeže v ústavní výchově
  • ví, jaké kompetence si musí osvojit, aby mohl sociálně pedagogicky pracovat
  • Osnova
    • 1) Mládež: vrstevnické skupiny, „neorganizovaná mládež“, subkultury mládeže
    • 2) Volný čas dětí a mládeže: pedagogika volného času, neformální a informální edukace
    • 3) „Neorganizovaná mládež“, zásady sociálně pedagogické práce s neorganizovanou mládeží, princip nízkoprahovosti, NZDM a otevřené kluby
    • 4) Salesiánská pedagogika: cíle a základní principy salesiánské výchovy, tzv. „preventivní systém“ jako metoda, oratoř jako výchovné prostředí
    • 5) Obtížné životní situace. Nezpracované krize a jejich důsledky
    • 6) Poruchy chování – definice, etiologie, rizika, prevence, intervence, resocializace
    • 7) Sociální deviace – druhy, příčiny
    • 8) Integrační a inkluzivní přístup ve výchově
    • 9) Školská zařízení pro formální a neformální edukaci (školy, střediska volného času, školní družiny a školní kluby), dětské domovy, střediska výchovné péče
    • 10) Sociálně psychické klima ve výchovných zařízeních.
    • 11) Osobnost pedagoga a jeho schopnost reflektovat prostředí. Kompetence sociálního pedagoga. Pedagogická komunikace
    • 12) Profesní uplatnění sociálního pedagoga – legislativa, vývoj, možnosti, výzvy
    Literatura
    • ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. vydání 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0. info
    • Kapitoly z etopedie. Edited by Věra Vojtová. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
    • GULOVÁ ET AL., Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty, 2008, 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2. info
    • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha:: Portál, 2008, 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3. info
    • JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích :nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004, 478 s. ISBN 8073120380. info
    • MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2003, 340 s. ISBN 807178771X. info
    • BILA, Ganna. Subkultury mládeže : generace Techno. Brno, 2002, 52 l. : př. info
    • KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2. info
    • LABÁTH, Vladimír a Alena AMBRÓZOVÁ. Riziková mládež : možnosti potenciálnych zmien. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 157 s. ISBN 80-85850-66-4. info
    • KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách : příčiny, diagnostika a praktická pomoc [Kolář, 2000]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 127 s. ISBN 80-7178-409-5. info
    Metody hodnocení
    Kombinované studium - zkouška.
    Denní studium - Ročníková práce dle zadaného tématu + zkouška
    Informace učitele
    Výuka denního studia, předmětu sociální pedagogika začne 5.2. 2018.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.