JABOK:V1132 Sociální pedagogika II - Informace o předmětu
V1132 Sociální pedagogika II
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Kuchař, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- V1132/D: Pá 10:15–11:45 5, kromě Po 26. 2. až Pá 1. 3., kromě St 27. 3. až Út 2. 4., kromě Po 8. 4. až Pá 12. 4., kromě Pá 26. 4., kromě Po 13. 5. až Pá 17. 5. ; a Pá 26. 4. 10:15–11:45 1, M. Kaplánek, P. Kuchař, M. Pařízek
V1132/K: Út 19. 3. 17:00–20:15 elearning, So 6. 4. 10:00–13:15 aula, Út 21. 5. 17:00–20:15 elearning, M. Kaplánek, P. Kuchař, M. Pařízek - Předpoklady
- (( S101 Pedagogika || S1012 Pedagogika II. || V101 Pedagogika ) && ( S104 Obecná a vývojová psychologie || V104 Obecná a vývojová psychologie )) || FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu sociální pedagogika je seznámit studenty se současným pojetím oboru sociální pedagogika a s postavením profese sociálního pedagoga. Obsahově souvisí s předměty Rizikové skupiny a Specifické metody sociální práce tak, aby byly naplněny minimální standardy vzdělávání sociálních pracovníků.
Cílem předmětu je:
- umět popsat vlivy různých výchovných prostředí a pochopit jejich provázanost;
- znát různé komunikační přístupy při práci s vybranými cílovými skupinami;
- znát různé druhy sociálního učení a umět je využívat při práci;
- pochopit smysl ústavní výchovy, znát její trendy, rozumět situaci dětí a mládeže v ústavní výchově;
- znát základy salesiánské pedagogiky, rozumět jejím specifikům v současné výchově;
- znát specifika výchovy mimo vyučování a pravidla přípravy různých programů; - Osnova
- Sociální pedagogika jako věda
- Užší a širší pojetí sociální pedagogiky.Dimenze sociální pedagogiky. Předmět sociální pedagogiky.Metodologie sociální pedagogiky.Vztah sociální pedagogiky k jiným disciplínám
- Dějiny sociální pedagogiky
- Sociálně pedagogické myšlenky a názory v antice, středověku, novověku a osvícenství.Vznik sociální pedagogiky jako vědy
- Sociální determinanty výchovy
- Politická, ekonomická, sociální a kulturní situace ve společnosti. Zaměstnanost rodičů. Sociální politika, dávky. Vzdělanost rodičů.
- Výchovná prostředí
- Makroprostředí, mezoprostředí, mikroprostředí.Socializace v multikulturním prostředí. Možnosti edukace v multikulturním prostředí
- Rodina.Škola.Vrstevnické skupiny, subkultury mládeže, rizikové skupiny.
- Sociální pedagogika jako životní pomoc
- Sociální deviace. Obtížné životní situace. Nezpracované krize a jejich důsledky.
- Poruchy chování
- Dítě v riziku poruchy chování.Dítě s problémem chování.Dítě s poruchou chování.Definice poruchy chování.
- Jednotlivé poruchy
- Etiologie, projevy, pedagogická odpověď.Intervence. Resocializace.
- Prevence poruch chování
- Integrační a inkluzivní přístup ve výchově.
- Výchovné instituce
- Ústavní a ochranná výchova. Typy jednotlivých institucí. Sociálně psychické klima ve výchovných zařízeních.
- Sociálně pedagogické poradenství
- Nízkoprahovost ve výchově
- Vztah mezi pedagogickou a sociální prací. Nízkoprahově organizovaná výchovná a sociální práce.
- Základy salesiánské pedagogiky
- Zásady výchovného stylu Jana Boska.Cíl salesiánské výchovy.Metoda asistence a animace.Oratoř jako základní výchovné prostředí.Partneři výchovného dialogu.
- Profese sociálního pedagoga
- Osobnost pedagoga a jeho schopnost reflektovat prostředí. Kompetence sociálního pedagoga.
- Pedagogická komunikace
- Literatura
- ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. vydání 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0. info
- Kapitoly z etopedie. Edited by Věra Vojtová. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
- GULOVÁ ET AL., Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty, 2008, 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2. info
- KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha:: Portál, 2008, 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3. info
- JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích :nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004, 478 s. ISBN 8073120380. info
- MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2003, 340 s. ISBN 807178771X. info
- BILA, Ganna. Subkultury mládeže : generace Techno. Brno, 2002, 52 l. : př. info
- KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2. info
- LABÁTH, Vladimír a Alena AMBRÓZOVÁ. Riziková mládež : možnosti potenciálnych zmien. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 157 s. ISBN 80-85850-66-4. info
- KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách : příčiny, diagnostika a praktická pomoc [Kolář, 2000]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 127 s. ISBN 80-7178-409-5. info
- Metody hodnocení
- Kombinované studium - zkouška.
Denní studium - Ročníková práce dle zadaného tématu + zkouška - Informace učitele
- Výuka denního studia, předmětu sociální pedagogika začne 5.2. 2018.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2024/V1132