X_2091 Metodický a supervizní seminář k praxi III

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2025
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martina Anderová (přednášející)
Dr. Ing. Alois Křišťan, Th.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Najbrtová (přednášející)
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Mgr. Petra Reiserová (přednášející)
Mgr. Vojtěch Sivek, SDB (přednášející)
Mgr. Michal Pešek (cvičící)
doc. PhDr. David Urban, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Tereza Najbrtová
Katedra odborných praxí – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
X_2091/DA: kromě Po 1. 9., kromě Po 29. 9. až Pá 3. 10., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 8. 12. až Pá 12. 12., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1. ; a Út 9. 9. 10:15–11:45 4, Út 16. 9. 10:15–11:45 4, Út 7. 10. 10:15–11:45 4, Út 21. 10. 10:15–11:45 4, Út 11. 11. 10:15–11:45 4, Út 18. 11. 9:00–12:00 aula, Út 25. 11. 10:15–11:45 4, Út 16. 12. 10:15–11:45 4, T. Najbrtová
X_2091/DB: kromě Po 1. 9., kromě Po 29. 9. až Pá 3. 10., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 8. 12. až Pá 12. 12., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1. ; a Út 9. 9. 10:15–11:45 7, Út 16. 9. 10:15–11:45 7, Út 7. 10. 10:15–11:45 7, Út 21. 10. 10:15–11:45 7, Út 11. 11. 10:15–11:45 7, Út 18. 11. 12:00–13:30 aula, Út 25. 11. 10:15–11:45 7, Út 16. 12. 10:15–11:45 7, M. Anderová
X_2091/DC: kromě Po 1. 9., kromě Po 29. 9. až Pá 3. 10., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 8. 12. až Pá 12. 12., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1. ; a Út 9. 9. 10:15–11:45 6, Út 16. 9. 10:15–11:45 6, Út 7. 10. 10:15–11:45 6, Út 21. 10. 10:15–11:45 2, Út 11. 11. 10:15–11:45 2, Út 18. 11. 12:00–13:30 aula, Út 25. 11. 10:15–11:45 2, Út 16. 12. 10:15–11:45 6, M. Pešek
X_2091/DD: Út 9. 9. 10:15–11:45 1, Út 16. 9. 10:15–11:45 1, Út 7. 10. 10:15–11:45 1, Út 21. 10. 10:15–11:45 1, Út 11. 11. 10:15–11:45 1, Út 25. 11. 10:15–11:45 1, Út 16. 12. 10:15–11:45 1, D. Urban
X_2091/KC: Út 9. 9. 17:00–20:15 2, Út 18. 11. 17:00–20:15 2, T. Najbrtová
X_2091/KD: Út 9. 9. 17:00–20:15 1, Út 18. 11. 17:00–20:15 1, A. Křišťan
X_2091/KE: Út 9. 9. 17:00–20:15 4, Út 18. 11. 17:00–20:15 4, M. Ortová
X_2091/KF: Út 9. 9. 17:00–20:15 6, Út 18. 11. 17:00–20:15 malá aula, D. Urban
Předpoklady
Korekvizita : Odborná praxe bloková informativní III.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem je rozvíjet dovednosti reflexe a sebereflexe a to jak ve vztahu k roli a fungování v seminární skupině, tak ve vztahu k odborným praxím. Naučit studenty reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, definovat individuální cíle, rozumět cílům, hodnotám a principům výchovné a sociální práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
Osnova

  • Zaměření, organizace a cílové skupiny odborné blokové praxe informativní III 

  • Portfolio praxí 

  • Individuální plán praxe - obecné i individuální cíle praxí

  • Zpráva z praxe – reflexe praxí, sebereflexe

  • Specifika pastorační praxe

  • Etické problémy a dilemata při práci s klienty 

  • Reflexe praxe

  • Odborná témata v souvislosti se zaměřením praxí, propojování teorie a praxe

Literatura
    doporučená literatura
  • KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
  • Integrativní přístupy k supervizi. Edited by Michael Carroll - Margaret Tholstrup, Translated by Jitka Kožnarová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 280 s. ISBN 8072545825. info
  • HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce : metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, vydavatelství a nakladatelství, 1999, 167 s. ISBN 80-902081-8-5. info
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 384 s. ISBN 80-7178-548-2. info
  • PAČESOVÁ, Martina. Lékař, pacient a Michael Balint :[balintovské skupiny v Česku]. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 170 s. ISBN 8072544918. info
  • Sociální služby :legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Edited by Oldřich Matoušek. Vyd 1. Praha: Portál, 2007, 183 s. ISBN 9788073673109. info
  • Úvod do supervize :cyklický model. Edited by Petra Svobodová - Martin Valášek. Vyd. 1. Tišnov: Sdružení Scan, 2002, 88 s. ISBN 8086620002X. info
  • Úmluva o právech dítěte :přijata v New Yorku 20. listopadu 1989. Edited by Miloslav Kodým. 1. vyd. Brno: TEOFAKT, 1991, 27 s. ISBN 8090056903. info
Výukové metody
Studenti se učí reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, rozumět cílům, hodnotám a principům výchovné a sociální práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
Metody hodnocení

Zápočet na základě splněné účasti, dodržení maximální povolené jedné absence a předložení portfolia se stanovenou dokumentaci k praxím (Individuální plány, Hodnocení a Zprávy z praxí), účast na kolokviu.

Dále hodnotíme aktivní zapojení studentů v seminářích a schopnost reflexe a sebereflexe. Klademe důraz na motivaci studentů se profesně rozvíjet, jejich schopnosti reflektovat emoce a porozumět jim v souvislostech (co prožívá a proč), reflexi obtížných situaci a schopnosti studentů hledat možnosti řešení/změny.  


Informace učitele
Třídní kniha - denní studium, skupina DA, DB, DC, DD: 


9.9.2025 Společný seminář, informace o organizaci a nárocích praxí ve 2. ročníku;příprava na psaní ročníkových prací 

16.9. Pravidla ve skupině, vzájemné představení, představení pracoviště praxe, individuální plánování praxe 

7.10. Reflexe praxe, sebereflexe - vyhodnocení vlastní činnosti 

21.10. Představení pracoviště a cílů praxe, individuální plánování praxe 

11.11. Reflexe praxe, sebereflexe - vyhodnocení vlastní činnosti 

25.11. Představení pracoviště a cílů praxe, individuální plánování praxe 

16.12. Reflexe praxe, sebereflexe - vyhodnocení vlastní činnosti 

_________________________________________________


Třídní kniha - kombinované studium, skupina KD:

Třídní kniha - kombinované studium, skupina KE:

  • 10. 9. 2024 - zadání odborné ročníkové práce, reflexe praxe z mezidobí, úvod do tématu supervize
  • 19. 11. 2024 - reflexe praxe z mezidobí; téma, cíl zakázka supervize, diskuse o významu supervize

    Třídní kniha - kombinované studium, skupina KF:
    10. 9. - zadání odborné ročníkové práce, reflexe praxí z mezidobí, úvod do tématu supervize
    28. 11. - reflexe praxe z mezidobí; úovd do supervizní práce: téma, cíl zakázka supervize

  • Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.

    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2025/X_2091